20 ایده برتر برای پروژه متلب

20 ایده برتر برای پروژه متلب

میلیون ها مهندس و دانشمند در سراسر جهان از نرم افزار متلب ( MATLAB ) برای تجزیه، تحلیل و طراحی سیستم ها و محصولاتی که جهان ما را دگرگون می سازند، استفاده می کنند. استفاده گسترده و متداول از این نرم افزار، چشم اندازهای بسیار جالبی را در طراحی ایجاد می کند. در این مطلب از سایت حامی ورکس ما یک لیست از 20 ایده برتر پروژه MATLAB و برخی از راه حل های این پروژه ها را آورده ایم، که می توانید از آنها برای انجام پروژه متلب خود ایده بگیرید و یا به صورت مستقیم در نرم افزار متلب از آنها استفاده کنید. البته ناگفته نماند که، لیست برنامه های کاربردی این نرم افزار بی پایان است و همه ی آن ها قابل نام بردن نیستند. بنابراین در این مطلب ما تنها بخشی از آن را بیان می کنیم.

تشخیص پلاک خودرو با استفاده از متلب

این پروژه می تواند برای تشخیص شماره پلاک خودرو، از تصاویر ذخیره شده در پایگاه داده، مورد استفاده قرار گیرد. به این صورت که، پلاک خودرو را شناسایی می کند و سپس اطلاعات مربوط به آن وسیله نقلیه را با استفاده از نرم افزار MATLAB استخراج می کند.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: تشخیص شماره پلاک ماشین با استفاده از متلب

Vehicle Number Plate Detection Using MATLAB

کنترل کننده تجهیزات با استفاده از MATLAB مبتنی بر GUI

در این پروژه یک پلت فرم برای کنترل حداکثر چهار وسیله الکتریکی، ارائه شده است.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: کنترل تجهیزات و ابزار با استفاده از رابط کاربری گرافیکی نرم افزار متلب

MATLAB based GUI

ثبت اطلاعات حسگر در MS EXCEL از طریق رابط گرافیکی متلب

این پروژه یک رویکرد مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی متلب را برای ذخیره زمان واقعی داده های به دست آمده، از فرایند یک حسگر دما ارائه می دهد. GUI به کاربر این امکان را می دهد تا تغییرات دما را در پایان جمع آوری داده های حسگر، به صورت گرافیکی مشاهده کند.

Logging Sensor Data in MS EXCEL through MATLAB GUI

ساخت انیمیشن های سبک با استفاده از آردوینو و MATLAB

این پروژه یک رویکرد GUI مبتنی بر MATLAB برای کنترل الگوی درخشان تعدادی از LED های ساخته شده در این پروژه، ارائه می دهد. استفاده از GUI از این جهت مفید است که کاربر می تواند الگوهای روشنایی را، در حالی که مشغول انجام کار دیگری در کامپیوتر خود است، کنترل کند.

در ادامه شما میتوانید با مطالعه "ساخت تصاویر متحرک با استفاده از آردوینو و نرم‌افزار متلب" روش کار، جزییات را مطالعه و در نهایت کد این پروژه را داشته باشید.

ساخت تصاویر متحرک با استفاده از آردوینو و نرم‌افزار متلب

فشرده سازی صوتی با استفاده از Wavelets در MATLAB

فرکانس های صوتی از ۲۰ هرتز تا ۲۰ kHz متغیر هستند اما این فرکانس ها به صورت یکسان و شبیه به هم شنیده نمی شوند. شنیدن فرکانس های زیر 20Hz و بالاتر از 20kHz بسیار دشوار است بنابراین ما اغلب به پردازش این سیگنال های صوتی، برای استفاده در برنامه های کاربردی مختلف، نیاز داریم. نرم افزار متلب یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سیگنال و پردازش سیگنال است.

فشرده سازی صوتی نیز نمونه بسیار خوبی از پردازش گفتار و سیگنال است. ما از اینترنت برای اهداف مختلف از جمله سرگرمی استفاده می کنیم و استفاده از صدا در تمام برنامه های کاربردی و سرگرمی رایج است. هنگام طراحی این برنامه ها و استفاده از آنها، اگر اندازه فایل صوتی بزرگ باشد، فضای بیشتری برای ذخیره اشغال می کند. اما فشرده سازی صوتی / تصویری موجب می شود تا فضا به صورت قابل ملاحظه ای آزاد شود، و سپس از فضای آزاد شده می توان برای اهداف دیگری استفاده کرد. در این پروژه برخی تکنیک های مهم فشرده سازی صوتی شرح داده شده است.

در ادامه شما میتوانید با مطالعه "فشرده سازی صدا با استفاده از ابزار موجک (Wavelets) در متلب" روش کار، جزییات را مطالعه و در نهایت کد این پروژه را داشته باشید.

فشرده سازی صدا

پیشنهاد میکنم مقاله "معرفی برترین کتاب های آموزش متلب " مطالعه کنید.

ساخت خودکار گواهی با استفاده از MATLAB

در این پروژه یک کد متلب ارائه شده است که برای ساخت گواهی برای کارگاه ها، کنفرانس ها، نشست ها، و غیره استفاده می شود. البته در صورت نیاز این کد متلب را می توان برای ساخت گزارش تجزیه و تحلیل، برای مجموعه داده های بزرگ نیز، گسترش داد.

در ادامه شما میتوانید با مطالعه "ایجاد گواهی به‌صورت خودکار در نرم‌افزار متلب" روش کار، جزییات را مطالعه و در نهایت کد این پروژه را داشته باشید.

ایجاد گواهی در متلب

پردازش تصویر با استفاده از MATLAB

در این سری از چهار مقاله، به مبانی و همچنین مباحث پیشرفته پردازش تصویر با استفاده از متلب پرداخته شده است. این مقالات توابع اساسی تا پیشرفته جعبه ابزار پردازش تصویر (IPT) متلب و اثرات آن بر روی تصاویر مختلف را پوشش می دهد.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: پردازش تصویر با استفاده از متلب

Image processing using MATLAB

فشرده سازی تصویر با حفظ کیفیت با استفاده از متلب

امروزه دوربین ها با مگاپیکسل های بیشتری برای بهبود کیفیت تصاویر گرفته شده ارائه می شوند. با بهبود کیفیت تصویر، اندازه فایل تصویر نیز افزایش می یابد. یکی از کاربردهای فشرده سازی تصویر با استفاده از رابط کاربری گرافیکی نرم افزار متلب، که در این پروژه شرح داده شده است، حل این مشکل است. این کاربرد شامل تکنیکی برای فشرده سازی تصویر گرفته شده است که موجب می شود تا با حفظ کیفیت تصویر، اندازه آن کاهش پیدا کند.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: فشرده سازی تصویر بدون افت کیفیت با استفاده از متلب

lossless image compression using matlab

رمزگذاری و رمزگشایی Huffman

رمزگذاری اطلاعات پیش از انتقال آنها برای اطمینان از امنیت داده ها و تحویل کارآمد اطلاعات ضروری است. الگوریتم Huffman یک روش رمزگذاری محبوب است که در سیستم های ارتباطی الکترونیکی استفاده می شود. این الگوریتم به صورت گسترده، در تمام فرمت های فشرده سازی اصلی که ممکن است با آنها در پروژه های مختلف، روبرو شوید استفاده می شود.
پروژه ارائه شده اطلاعات را رمزگذاری و رمزگشایی می کند و مقادیر آنتروپی، کارایی و احتمالات فرکانس کاراکترها را به صورت خروجی در اختیار شما قرار می دهد.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: کدگذاری و رمزگشایی هافمن در متلب

پروژه هافمن

شبیه سازی شبکه عصبی مصنوعی

شبکه عصبی مصنوعی، در واقع، تلاشی برای شبیه سازی مغز است. در این پروژه هنگامی که کاربر ورودی و خروجی را وارد می کند، برنامه سیستم را برای دادن وزن نهایی آموزش می دهد و وزن نهایی برای به دست آوردن خروجی مورد انتظار نهایی، محاسبه می شود. این برنامه به ما کمک می کند تا اصول اولیه شبکه عصبی مصنوعی و نحوه استفاده از آن برای کاربردهای بیشتر را درک کنیم.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: شبیه سازی شبکه عصبی مصنوعی در Labview و نرم افزار متلب

شبیه سازی شبکه عصبی مصنوعی در Labview و نرم افزار متلب

پیشنهاد میکنم مقاله "معرفی بهترین سایت های آموزش متلب" مطالعه کنید.

تجزیه، تحلیل و طراحی آنتن

امروزه انتظار می رود تقریباً همه برنامه ها بی سیم باشند، انرژی بسیار کمی مصرف می کنند و قابلیت نگهداری اطلاعات بالایی داشته باشند. یک طراحی خوب آنتن می تواند منجر به درجه بالایی از راندمان، هدایت بهتر و پهنای پرتو بیشتر برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی شود. این پروژه که در نرم افزار متلب نوشته شده است به طراحی آرایه های آنتن کمک می کند.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: تحلیل و طراحی آنتن در نرم افزار متلب

تحلیل و طراحی آنتن در نرم افزار متلب

طراحی ساعت آنالوگ با استفاده از متلب

ناسا ممکن است یک صفحه نمایش دیجیتالی شیک داشته باشد و ساعت آنالوگ را از دوران آپولو بازنشسته کرده باشد، اما اشتیاق به ساعت های آنالوگ همچنان باقی است. با استفاده از این پروژه، می توانید یک ساعت آنالوگ در نرم افزار متلب برای خود طراحی کنید.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: طراحی ساعت آنالوگ با استفاده از متلب

analogue clock using matlab

تشخیص چهره آنی در متلب

امکان تشخیص و ردیابی اشیاء، در بسیاری از برنامه های بینایی کامپیوتری از جمله تشخیص فعالیت، ایمنی خودرو و نظارت مهم است. در این پروژه یک سیستم تشخیص شی ارائه شده است که می تواند صورت، چشم ها و قسمت بالایی بدن انسان را تشخیص دهد. از این برنامه می توان با فشار دادن دکمه های مربوطه، برای تشخیص چهره استفاده کرد.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: تشخیص چهره آنی در متلب

real time face detection using matlab

شمارنده چهره در متلب

این پروژه برای شمارش تعداد افراد حاضر در یک سالن جلسه یا کلاس درس در یک زمان مشخص استفاده می شود. منطق برنامه در سایر برنامه ها از جمله کنترل خودکار دما نیز قابل اجرا است. استفاده از دوربین فیلمبرداری مناسب نقش بسیار مهمی در این پروژه دارد.

face counter matlab

رسم گراف با متلب

در این پروژه به رسم گراف دو بعدی و سه بعدی در متلب می پردازد. همچنین دستکاری سیگنال صوتی را با استفاده از رسم در متلب، توضیح می دهد. پیش از استفاده از تابع 'plot' در متلب، باید مطمئن شوید که ابعاد ماتریس ها و بردارهای شما برابر هستند. آشنایی با اشیاء اولیه نرم افزار متلب مانند بردارها و ماتریس ها به درک بهتر موضوع برای شما کمک می کند.

این پروژه در آدرس زیر موجود است: پروژه رسم نمودار در متلب

Plotting with MATLAB

ماشین حساب طراحی مدار

هنگام طراحی مدارهای الکترونیکی، مقادیر اجزاء با استفاده از فرمول های تئوری مدار محاسبه می شود. این محاسبات زمان زیادی را تلف می کند. پروژه ماشین حساب طراحی مدار توسعه یافته در نرم افزار متلب، به شما در حل، تجزیه و تحلیل و طراحی مدار کمک می کند. این نرم افزار می تواند به بسیاری از مسائل پیچیده طراحی مدارهای آنالوگ و دیجیتال پاسخ دهد و کار شما را ساده تر و سریع تر سازد.

ساخت ربات حسگر رنگ در متلب

نرم افزار متلب ابزار بسیار قدرتمندی است و نقش مهمی در پردازش تصویر دارد. بیشتر تکنیک های پردازش تصویر شامل تلقی تصویر به عنوان یک سیگنال دوبعدی و اعمال تکنیک های استاندارد پردازش سیگنال برای آن است. این پروژه که در نرم افزار متلب نوشته شده است، تصاویر گرفته شده توسط دوربین را پردازش می کند و موقعیت یک شی قرمز رنگ را استخراج می کند.

محاسبه بهره و نویز سیستم های آبشاری

پارامترهایی مانند نویز، نسبت سیگنال به نویز و بهره، نقش مهمی در عملکرد سیستم های ارتباطی دارند. در این پروژه، از نرم افزار متلب برای طراحی یک ماشین حساب برای محاسبه فاکتورهای نویز استفاده شده است. این نوع ماشین حساب ها را می توان با استفاده از ویژگی های آرایه و ماتریس متلب ایجاد کرد و می توان از آن برای هر سیستم آبشاری، با هر تعداد مرحله استفاده نمود.

پیاده سازی تبدیل فوریه FFT در متلب

FFTها برای طیف گسترده ای از کاربردها از جمله پردازش سیگنال دیجیتال و حل معادلات دیفرانسیل جزئی، اهمیت زیادی دارند. این پروژه با بیان مثالی توضیح می دهد که نگاه کردن به سیگنال در دو حوزه به چه معنا است.

فیلترهای دیجیتال FIR

برای درک عمق طراحی فیلتر FIR با استفاده از توابع پنجره، کدنویسی در C++ ضروری است. در این پروژه یک کد نویسی C++ از فیلترهای پاسخ ضربه محدود (FIR)، با استفاده از روش پنجره بلکمن توضیح داده شده است.

سخن نهایی

در این مطلب تلاش کردیم تا 20 ایده برتر متلب را برای شما بیان کنیم و امیدواریم که بتواند از آنها بهره ببرید. نظرات خود را در رابطه با ایده های مطرح شده در این مطلب، با ما در میان بگذارید تا ما را در نوشتن مطالب بعدی راهنمایی کنید. اگر ایده ای برای انجام پروژه متلب دارید نیز، در بخش نظرات آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

فائزه حق شناس
فائزه حق شناس
من یک مهندس مکانیک هستم. از وقتی یادم میاد عاشق نوشتن بودم و در حال حاضر با تمام وجود مشغول تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

img
میرزابیگی
خیلی پروژه های خوبی بود، بعد نبود نمونه پروژه های متلب تخصصی تر هم میگذاشتید.
1

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است