طراحی ساعت آنالوگ با استفاده از متلب

طراحی ساعت آنالوگ با استفاده از متلب

پس از دوران آپولو، ناسا یک ساعت دیجیتالی تجملاتی را جایگزین ساعت آنالوگ کرد، اما این مسئله هرگز باعث نشد تا چیزی از تعداد طرفداران ساعت آنالوگ کاسته شود.

همانطور که میدانید، ساعت آنالوگ سه عقربه چرخان دارد که نوک آن‌ها مقدار ثانیه‌، دقیقه و ساعت را به ما نشان می‌دهد. عقربه‌های ساعت شمار و دقیقه شمار به ترتیب ۳۰ درجه و ۳۶۰ درجه در هر ساعت جابجا میشوند. عقربه ثانیه شمار هم در هر ثانیه ۶ درجه حرکت میکند.

با استفاده از اطلاعات بالا و به وسیله‌ی امکاناتی که نرم‌افزار متلب در اختیار ما قرار داده، قصد داریم تا در ادامه به مراحل طراحی یک ساعت آنالوگ به عنوان مثالی جهت انجام پروژه متلب نگاهی بیندازیم:

ساعت انالوگ  با متلب

پیشنهاد میکنم مقاله "20 ایده برتر برای پروژه متلب" مطالعه کنید.

ساخت ساعت آنالوگ با استفاده از متلب

کد این پروژه با استفاده از نسخه 7.9.0.529 متلب نوشته شده است. متلب دارای مجموعه مناسبی از دستورهای گرافیکی برای رسم نمودار و آنالیز سیگنال های پیچیده می باشد. همچنین توابع و عملگرهای درونی این نرم‌افزار می‌توانند حجم برنامه‌ی خروجی را کاهش داده و نتیجه‌ی دلخواه را بازگشت دهند.

منطق برنامه

دایره ای با شعاع ۱۰ واحد رسم میشود. ساعت ها از عدد ۱ تا ۱۲ با فاصله ۳۰ درجه علامت گذاری میشوند. زمان کامپیوتر شخصی شما با استفاده از یک دستور خوانده می شود و در نهایت با توجه به خروجی دستور مذکور، عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار زمان مناسب را به کاربر نشان می‌دهند.

دستورهای مورد استفاده

تصویر بالا اسکرین شات خروجی برنامه را نمایش می دهد. دستورهای مورد استفاده در برنامه طراحی ساعت آنالوگ به صورت زیر می باشند:

Clock() : این دستور تاریخ و زمان سیستم شما را استخراج می کند.
Pause() : تاخیر زمانی مورد نیاز را فراهم می کند.
Clc() : پنجره دستور (command window) را پاک میکند
Clear() : تمامی متغیرها را حذف می کند.
Textxy() : این دستور متن مورد نظر در مکان مشخصی را که با آرگومان های x و y مشخص شده است را نشان می دهد.
Numtostr() : این دستور نوع داده را از عدد به رشته تغییر میدهد

پیشنهاد میکنم مقاله "معرفی بهترین کتاب های آموزش متلب" مطالعه کنید.

برای دانلود منبع کد برای طراحی ساعت آنالوگ با استفاده از متلب، اینجا کلیک کنید.

نگین اکرمی
نگین اکرمی
دانشجوی مهندسی شیمی، دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو اتحادیه مهندسی شیمی، نفت و پلیمر و مترجم و مدرس زبان انگلیسی هستم

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است