درسهایی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن (خطای هزینه از دست رفته)

درسهایی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن (خطای هزینه از دست رفته)

پرداخت امن

بدون هیچ مقدمه و فارغ از هر صحبتی لطفاً اگر کتاب هنر شفاف اندیشیدن رو نخوندید حتماً بخونید و اگر وقت خالی ندارید، فایل صوتی‌ این کتاب را با صدا و ترجمه آقای ‌عادل‌‌فردوسی‌پور تهیه کنید.

در این پست یکی خطای رایج ما ایرانیها که در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به درستی به اون پرداخته شده رو براتون توضیح میدیم:

خطای هزینه از دست رفته

حتماً براتون پیش اومده که یک فیلم سینمایی مسخره رو در سینما صرفاً به این دلیل که دیگه پولش رو دادید دنبال کنید و زجر ادامه تماشا رو بخاطر هزینه از دست رفته تحمل کنید. به این کار خطای هزینه از دست رفته میگوییم. خیلی وقتها در بسیاری از کارها اصرار بر ادامه راهی داریم که چندین بار امتحان کردیم و جواب نداده ولی چون رفتیم اون راه رو ادامه اش میدیم. به بیان دیگر هزینه هدر ‌رفته در حقیقت به معنی اصرار به یک اشتباه و ادامه آن به دلیل هزینه زیادی که تا حالا روی آن انجام شده. برای بیان بهتر این مطلب در ادامه مثالی را بیان می‌کنم.

فرض کنید یک دانش‌آموز سه سال در یک رشته تحصیلی که خود او انتخاب کرده مشغول به تحصیل است. در این مدت نمرات متوسط رو به ضعیفی دارد. زمانی که از او پرسیده می‌شود چرا رشته‌ات را عوض نمی‌کنی جواب می‌دهد که “تا حالا که اومدیم پیش بریم ببینیم چی می‌شه” این جواب یک هزینه هدر ‌رفته محسوب می‌شود زیرا به دلیل اینکه فرد روی این رشته زمان و انرژی گذاشته است حاضر به عوض کردن رشته نیست. ولی راهکار چیه؟

استفاده از تجارب اهل فن میتونه سبب کاهش مشکلات کارفرما بشه و از خطای هزینه از دست رفته نجاتش بده

پرداخت امن

راهکار برون رفت از خطای هزینه از دست رفته چیست؟

راهکار این است که در این موارد فراموش کردن گذشته است. باید فارغ از گذشته، با خاطری آسوده و فارغ از همه چیز فکر کرد و از تجربیات دیگران و مسیرهای جدیدی که  پیشنهاد میشود(که شاید برخلاف مسیر باشد!) استفاده کرد. در خیلی از موارد میتوان به برونسپاری آن کار یا پروژه فکر کرد و برای آن بخش لاینحل کار یا پروژه از مشورت و تجارب اهل فن استفاده کرد.

در واقع میتوان گفت کلید رهایی از خطای هزینه از دست رفته فراموش کردن گذشته و در نظر گرفتن آینده است!

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است