مصاحبه با 11 فریلنسر عاشق

مصاحبه با 11 فریلنسر عاشق

فریلنسری فقط یک شغل نیست بلکه یک حرفه، اشتیاق و نوعی از رویکرد به زندگی  است. احساس مردم به این شغل از دو حالت خارج نیست، یا عاشق آن هستند یا از آن بیزارند. از 11 فریلنسر در سراسر دنیا پرسیدیم که چرا عاشق کارشان هستند؟ در ادامه جواب هایشان را باهم، در این مقاله بررسی می‌کنیم.

لیندا آلبرتینی، فریلنسر طراح بسایت از سن دیگو آمریکا

اگر بخواهم علاقه ‌ام را به این شغل در یک کلمه برایتان خلاصه کنم، آن کلمه آزادی است. صفتی که بعنوان یک فریلنسر طراح سایت در مواردی مثل انتخاب مشتری، به کارگیری روش‌‌های گوناگون در هر پروژه، زمان کار و دستمزد برایم بسیار حائز اهمیت است. این آزادی و انعطاف به من این امکان را می‌دهد که با درک اهداف و خواسته های مشتریان، خدمات بهتری را به آن‌ها ارئه دهم. اینکه بتوانم با توجه به دیدگاه آنها یک وبسایت جذاب و تاثیرگذار را که منجر به ارتقا کسب و کار آن‌ها می‌شود طراحی کنم، برای من بسیار رضایت بخش است.

Linda Albertini

میلوس رائوس، فرینلسر منابع انسانی از فیلیپین

تمام این اتفاقات وقتی شروع شد که در سال 2010 دیگر نتوانستم رئیس مغرور خودم را تحمل کنم و از کار مدیریتی خود استعفا دادم. از آنجایی که پیشنهاد شغلی مناسبی وجود نداشت به فکر ایجاد کسب و کار شخصی خودم افتادم. در یکی از دوره‌های آموزشی کوتاهی که می‌گذراندم از یکی از همکلاسی‌هایم شغل او را پرسیدم و از اینکه فهمیدم او بصورت آنلاین کار می‌کند شگفت زده شدم. ابتدا به خاطر هزینه ثبت نام اولیه سایت گمان کردم که این ممکن است کلاهبرداری باشد اما برخلاف تصورم این فعالیت کاملا قانونی بود. اگرچه در سال 2009 برای اولین بار در این سایت ثبت نام کردم ولی هیچگاه بطور جدی آن را دنبال نمی‌کردم. بعد از اسباب کشی‌ام در ماه سپتامبر، خودم را مجاب کردم که کار در این وبسایت را ادامه دهم، چرا که پس اندازم درحال تمام شدن بود. در آن زمان نتوانسته بودم یک شغل ثابت مناسب برای تامین مایجتاج فرزندانم پیدا کنم. درنقش یک مادر مجرد با چهار بچه، انتخاب یک شغل با دستمزد متوسط اصلا ایده‌ی خوبی نیست. فرصت‌های کاری شرکتی در شهرستان‌ها بسیار محدود است و در نتیجه هیچ انتخابی جز جست وجو برای شغل آنلاین برای من وجود نداشت. خوشبختانه بعد از یک ماه تلاش مداوم، درخواست‌های پیوسته و مصاحبه‌های متعدد، اولین شغلم را به‌ عنوان یک منتقد وبلاگ بدست آوردم. سادگی این شغل و درآمد دلاری هفتگی بسیار رضایت بخش بود، اما این باعث نشد سراغ عقد قراردادهای دیگر نروم. عنوان شغلی جدید من به کار سابقم، منابع انسانی، مرتبط بود. بعد از آن رفته رفته شروع به ساختن یک رزومه قوی کردم و این موجب خشنودی من است که بگویم امروز در موقعیتی ایستاده‌ام که در بسیاری از مواقع، به دلیل وجود برنامه زمانی فشرده و همچنین پیشنهادهای شغلی فراوان مجبور به رد کردن بسیاری از درخواست‌ها هستم. در پنج سال گذشته من پیشرفت های زیادی داشته‌ام و با کارفرماهای بسیاری ملاقات کرده‌ام و از مشتریانم، با وجود گستاخی برخی از آن‌ها، نکات بسیار زیادی یاد گرفته‌ام. همچنین، من آموختم که چگونه با حجم کاری زیاد، خودم را در چهارچوب نظم قرار دهم و زمان خود را مدیریت کنم تا پروژه‌ها را در زمان مقرر تحویل دهم. این روزها من با هفت مشتری ثابت و دو دستیار، در حوزه تخصصی خودم از افراد درجه یک محسوب می‌شوم.

آنلابن کار کردن از من انسان بهتری ساخته است. این تغییرات نه فقط در حوزه کاری، بلکه در تمام بعدهای زندگی من نیز قابل لمس است. به‌عنوان مثال من در سال 2012 به رشته دومیدانی روی آوردم و اولین مسابقه ماراتون خود را در پایان همان سال شرکت کردم. در سال 2013 برای اولین بار در ورزش سه گانه فعالیت کردم و امسال هم  به کمک دو دستیار خود کسب و کار خشک شویی خودم را راه انداختم. که می‌داند؟ شاید یک روز دور دنیا سفر کردم، با آیرون من همکار شدم و کسب و کارم را به شیوه ابرقهرمانانه‌ای گسترش دادم!

فریلنسینگ، با تمام اتفاقاتی که برایم افتاد به من کمک کرد دوباره خودم را پیدا کنم. دیگر تصور بازگشتن به شغل سابقم برایم ممکن نیست و به‌جای آن ترجیح می‌دهم که کوله‌ام را بردارم و به کوه بروم، غواصی کنم، بانجی جامپینگ را امتحان کنم و یا چترباز شوم. من می‌توانم در هرمکان و هر زمانی که می‌خواهم، بدون هیچ محدودیتی، کار کنم. در فریلنسینگ هر رویایی دست یافتنی است.

Milos Rasuo

جولین اسپاگنر، متخصص IT از کوتادنیاوا سریلانکا

از نظر من آزادی اصلی‌ترین و بهترین جنبه فریلنسری است. مقصود از آزادی نه تنها کار کردن برای خودتان بلکه به گونه‌ای است که راحت هستید. اگر کارمند یک سازمان باشید، باید تصمیمات و روش‌هایتان بر اساس قوانین آن‌جا تنظیم کنید. گاهی این تصمیمات بر خلاف خلق و خوی شما می‌باشد و ممکن است در طولانی مدت بر عزت نفس و انگیزه شما تاثیر بگذارند. فراموش نکنید که انگیزه از اصول کاری مهم هر شخص است. به‌عنوان یک فریلنسر شما می‌توانید بدون هیچ محدودیتی به هرنحوی که خودتان دوست دارید برای مشتری‌هایتان کار کنید. اگرچه این رویایی به نظر می‌رسد اما باید بگویم به این سادگی‌ها هم نیست. تنها قانونی که باید رعایت کنید این است که مشتری‌هایتان را راضی‌ نگه دارید.

Julien Spagner

آلفردو گومز ریپول، مشاور فنی SAP از مادرید اسپانیا

علاقه‌ی من به شغل فریلنسری به این خاطر است که فکر می‌کنم هر کدام از ما، با توجه به تنوع زیاد و تغییرات دائمی تکنولوژی‌ و همچین به دلیل کاربرد اساسی‌ آن‌ها در پروژه‌ها و کارهایمان، نیازمند انگیزه‌ای بالا برای تمرین مداوم و در نتیجه‌ی آن، پیشرفت و موفقیت هستیم. به همین خاطر خود آموزی از مسائل بسیار حائز اهمیتی است که هر فریلنسر باید به طور مفصل به آن بپردازد. اما مشکلی که بسیاری از ما، با توجه به وقت و سمتمان در شرکت و همچین به خاطر اهمیت انجام هرچه سریع‌تر پروژه‌ها، با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم نداشتن زمان کافی برای پرداختن به این موضوع مهم است. از این جهت این خودآموزی غالبا ناکافی و ناقص است.

علاوه بر این، بیشتر وقتتان در یک شرکت، به طور معمول صرف انجام پروژه‌هایی خواهد شد که ممکن است با اهداف و انگیزه‌های شما در یک راستا نباشد. اما فریلنسینگ در غالب اوقات به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌هایتان را با وسواس خاص خودتان انتخاب کنید.

من، اگرچه به دلایل اقتصادی به کار در فضای مشاغل آزاد روی آوردم، اما باید بگویم که در آینده، به هیچ عنوان پیشنهاد یک شغل ثابت را رد نخواهم کرد. چرا که پیدا کردن یک پروژه‌ی مناسب و دلخواه، روز به روز سخت‌تر می‌شود.

Alfredo Gómez Ripoll

استفانو اسکارپانتی، فریلنسر مهندس نرم‌افزار از برشا ایتالیا

فریلنسر بودن ترکیبی از چند کار مختلف است. شما همزمان که یک مهندس درحال انجام پروژه هستید، باید یک حسابدار، روابط عمومی برای قبول کردن قراردادهای جدید و یک مدیر برای اتخاذ تصمیم های بهتر و کارآمد‌تر باشید. در تعریفی دیگر، شما به تنهایی یک شرکت کوچک هستید.

باید به تنهایی تصمیم بگیرید و به تنهایی بخاطر اشتباهاتتان پاسخگو باشید. اما خوبی این مسئله آنجایی مشخص می‌شود که شما دیگر مجبور نیستید به خاطر اشتباهات دیگران جواب پس دهید و هرآنچه به دست می‌آورید حاصل تصمیمات و تجربه‌های شما هستند. شما برای راه حل‌هایی که ارائه می‌دهید دستمزد دریافت می‌کنید و اگر قبل از ضرب‌العجل تعیین شده پروژه را تحویل دهید روزهای باقی مانده را می‌توانید استراحت کنید و لذت ببرید. فریلنسرینگ مشکل و بسیار چالش برانگیز اما در سمت مقابل آزادی عمل زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. و به این خاطر است که من عاشقانه مسیر کاری جدید خودم را دوست دارم.

Stefano Scarpanti

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

مایلوس راسو، برنامه نویس #C از نیش صربستان

وقتی کارم را در نقش یک فریلنسر شروع کردم نمیدانستم چه چیزی در انتظار من است، اما اکنون بعد از سه سال و نیم به اندازه‌ای می‌دانم که بگویم چرا عاشق کارم هستم. اصلی ترین نکته‌ای که این شغل در اختیارم قرار داده، آزادی است. یک‌جا نشینی، ساعت‌های کاری ثابت و اضافه کاری در فریلنسینگ جایگاهی ندارد.

نکته مهم دیگری که در فریلنسری وجود دارد این است که مشتری ها و پروژه های شما مرتبا تغییر می‌کنند و این، از آن‌جایی که کار کردن برروی یک پروژه به مدت طولانی می‌تواند بسیار خسته کننده و طاقت فرسا باشد، می‌تواند از فشار کاری شما بکاهد و تاثیر خوبی در روحیه شما دارد. لازم به توضیح است که حتی اگر مجبور باشم مدت زمان زیادی را برای یک مشتری کار کنم، می‌توانم بعد از زمان مشخصی آن‌ها را به استفاده از تکنولوژی های جدید و روش‌های نوین تشویق کنم. همچنین، کار کردن با مشتری های متفاوت و آشنایی با افراد مختلف خستگی کار را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

پس درنهایت اگر بخواهم بگویم چرا به این شغل علاقمند هستم می‌توانم به ترکیب طلایی آزادی، پروژه های مختلف و افراد جدید اشاره کنم.

پائولو الیوریا، استراتژیست محتوا از پورتو پرتغال

شغل فریلنسری پتانسیل بسیار عظیمی در ارتقا دادن مهارت افراد دارد و این فقط شامل مهارت های تخصصی و حرفه ای نمی‌شود بلکه مهارت های کسب و کار را نیز در برمی‌گیرد. در این شغل تخصیص وقت مناسب به مهارت های اجرایی و مدیریتی در کنار مهارت های تخصصی امری ضروری است.

اگر بخواهم در سه کلمه مزایای اصلی فریلنسینگ را جمع‌بندی کنم، رفاه، انعطاف‌پذیری و مهم‌تر از همه آزادی انتخاب‌های من است. میزان چالش در پروژه های انتخابی ما با رشد مهارت‌های تخصصی و میزان درآمد ارتباط مستقیم دارد و هرچه پروژه‌ای چالش برانگیزتر باشد پاداش بیشتری به ما تعلق می‌گیرد. خوشبختانه من فرصت انجام پروژه های چالش برانگیزی را داشته‌ام که موجب تغییرات مثبت بسیاری در کار من شده‌اند. 

هلدر اولیویر، طراح رسانه از لیسبون پرتغال

من به کارم عشق می‌ورزم زیرا یقین دارم هر صبح جدیدی که فرا می‌رسد به ساخت برندهای منحصربه‌فرد در سرتاسر جهان کمک می‌کنم. همچنین همکاری با موسس برندهای فوق العاده‌ای که خودم آن‌ها را گلچین می‌کنم من را به وجد می‌آورد. علاوه بر این من می‌توانم برنامه روزانه‌ام را با آزادی کامل و به گونه ای تنظیم کنم که نتیجه بخش‌ باشد. اینکه می‌توانم کارم را در آتلیه خودم یا یک کافی‌شاپ نزدیک دریا انجام دهم به من حس یک زندگی کاملا آزاد را منتقل می‌کند که این حس آزادی در پروژه هایی که انجام می‌دهم کاملا قابل لمس است.

Helder Olivier

آرتور اتی، توسعه دهنده وب از سن پترزبورگ روسیه

فریلنسینگ فرصت‌هایی را به شما می‌دهد تا کسب و کارتان را خودتان بسازید، زمانتان را خودتان کنترل کنید در نهایت با مشتریان و پروژه‌هایشان دستوراتشان رشد کنید. از مهمترین نکاتی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که به عنوان یک فریلنسر من برای خودم و مشتریانم کار میکنم و نه برای واسطه‌هایی که بین ما قرار می‌گیرند.

Arthur Etti

متیو گرنیر، توسعه دهنده وب و نرم‌افزار از نورث بی کانادا

من متیو گرنیر، در حوزه توسعه وب و نرم‌افزار مشغول به کار هستم و همچنین به طراحی گرافیک بسیار علاقمندم. من سال های زیادی را با رویای داشتن یک کسب وکار شخصی زندگی کردم. رویایی که در آن بتوانم پروژه‌های دلخواه خودم را انجام دهم و ایده‌هایم را به واقعیت تبدیل کنم. تا سال 2014 من برای یک شرکت که معاملات دولتی را جوش می‌داد کار می‌کردم. اما در آن سال و در نتیجه یک شکست بزرگ در یک مزایده شرکت منحل شد و من کارم را از دست دادم. آن روزها به خودم می‌گفتم «مشکلی نیست رفیق! شاید این اتفاق انگیزه لازم را برای تحقق رویای همیشگیمان باشد! » و اینگونه شد که شروع به طراحی یک وبسایت شخصی کردم و در آن خلاصه ای از مهارت‌ها و رزومه ام را قرار دادم. برای ادامه کار نیاز داشتم که اسمم را سرزبان مردم بیندازم، پس با دوستان و صاحبان شرکت‌های کوچکی می‌شناختم صحبت کردم و برای آن‌ها پروژه‌هایی را به صورت رایگان و گاهی با هزینه‌های بسیار کمتر انجام دادم. چرا که یک رزومه قوی دقیقا همان چیزی است که دیگران برای استخدام یک توسعه دهنده وب و نرم افزار به آن توجه می‌کنند.

در اولین سال کاری من در حوزه‌ی مشاغل آزاد، شرایط کاری گاهی مساعد و گاهی سخت و چالش‌برانگیز بود، اما با تمام این‌ها من آن را دوست دارم! فریلنسینگ نه برای یک فرد ضعیف، بلکه برای آن شخصی مناسب است که مشتاقانه کار را دنبال می‌کند و اهل کنار کشیدن نیست. داشتن یک شغل آزاد مزایای بسیاری دارد، اما به عنوان یک پدر، مهمترین حسن آن را داشتن ساعت کاری منعطف و کار در محیط خانه می‌دانم. چرا که دیگر برای غذا دادن به فرزندم یا بردن او به مطب یک پزشک، نیازی به گرفتن مرخصی یا کسب اجازه از رئیسم ندارم. البته اگرچه این بنظر رویایی می‌رسد، اما باید بگویم که این یک شمشیر دو لبه‌ است. چرا که ممکن است فرد نتواند در ساعت کاری کارآمدی فعالیت و درنتیجه کسب درآمد کند.

در حوزه‌ی مشاغل آزاد بازاریابی بسیار مهم و حیاتی است. چرا که به عنوان یک فریلنسر، من باید بتوانم خودم را از رقبا متمایز کنم و دنبال چیزی بیشتر از یک رضایت خشک و خالی باشم تا بلکه بتوانم مشتریانم را متقاعد کنم تا من را به افراد دیگر نیز معرفی کنند. در دنیای فریلنسری نقل قول‌های دهان به دهان بسیار حائز اهمیت است. به طور خلاصه باید بگویم که اگر سر و صدای زیادی در مورد کار شما وجود دارد، بهتر است از مثبت بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید!

در نهایت باید بگویم اگرچه در اینجا نمی‌توان به همه‌ی خوبی‌های مشاغل فریلنسری اشاره کرد، اما تنها کافی است بدانید که اگر به اندازه‌ی کافی تلاش کنید و در کارهایی که انجام می‌دهید مهارت لازم را به دست بیاورید، تمام رویاهایتان به حقیقت می‌پیوندد.

نگین اکرمی
نگین اکرمی
دانشجوی مهندسی شیمی، دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو اتحادیه مهندسی شیمی، نفت و پلیمر و مترجم و مدرس زبان انگلیسی هستم

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است