آنچه باید به عنوان یک فریلنسر تایپیست بدانید

آنچه باید به عنوان یک فریلنسر تایپیست بدانید

در اهمیت نیاز به وجود متخصصانی برای تایپ همین بس که امروزه اطلاعاتی را پیدا نمی کنید، مگر نیاز باشد که در کامپیوتر ثبت و ذخیره شود. این اطلاعات از یک نامه ی ساده اداری گرفته تا پایان نامه های چندین و چند صفحه ای، همگی باید توسط یک وارد کننده ی اطلاعات که احتمالا یک "تایپیست" حرفه ای و نیمه حرفه ای است، "تایپ" شود.

چگونه با تایپ کردن به صورت فریلنسری کسب در آمد کنیم؟

اکثر دانشجویان، خانم های خانه دار،‌ کارمندانی که به دنبال کار مکمل در کنار کار اصلی شان هستند و در مجموع هر کسی که تا حدودی توانایی کار با کامپیوتر را داراست،  حداقل یکبار به صرافت افتاده اند که با قبول پروژه های تایپ به صورت فریلنسری (دورکاری و تایپ در منزل) یا به صورت تایپیست حضوری کسب درآمد کنند. این نشان می دهد رقابت در این بازار زیاد است و اگر می خواهید پیروز این میدان باشید و در آمد خوبی کسب کنید نیاز به فراگیری مهارت هایی دارید که در ادامه ی این مقاله به آن ها می پردازیم.

حقیقت اینکه "تایپ کردن" صرفا وارد کردن یک سری جملات و کلمات منظم و خوانا که روی برگه نوشته شده اند، به کامپیوتر نیست. چه بسا فایل هایی که شامل فرمول های ریاضی، گزینه های تستی،‌ جداول و نمودارها، زیرنویس برای عکس ها و عنوان ها و زیرعنوان هاست و از شما خواسته می شود که چنین فایلی را تایپ کنید. حتی گاهی ممکن است فایل تحویلی به شما به صورت دست خط بوده و ابدا خوانا و منظم نباشد. از طرفی هم ممکن است مجبور باشید فایل های صوتی را تایپ کنید و همه ی این موارد مستلزم دانستن نکاتی است که به آنها اشاره می کنیم، پس با ما همراه باشید.

یک تایپیست خوب چه مهارت هایی دارد؟

دانستیم که رقابت در بازار تایپ و ورود اطلاعات زیاد است، برنده ی نهایی تایپیست هایی هستند که به اصطلاح "به چندین هنر آراسته باشند" و این یعنی مهارت های لازم برای انجام این کار را داشته باشد که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت تایپ ده انگشتی

اولین توقعی که از یک تایپیست می رود این است که توانایی تایپ کردن به صورت اصولی که اصطلاحا "تایپ ده انگشتی" نامیده می شود را داشته باشد. بدیهی است که هر چه سرعت بالاتری در تایپ کردن متون ساده داشته باشید، بعنوان یک فریلنسر تایپیست در آمد بیشتری بابت تحویل به موقع کارهایتان کسب خواهید کرد.

اگر کنجکاو هستید که بدانید سرعت تایپ شما چقدر است، توصیه می کنیم سری به سایت هایی که امکان تست سرعت تایپ را فراهم کرده اند بزنید. سایت های تایپیران،‌ تایپسرا و تایپو چنین امکانی را برایتان آماده کرده اند.

در اینجا بد نیست از دو اصطلاح دنیای تایپ، یعنی CRM و WPM نام ببریم. CRM که یا Character per Minutes تعداد حروفی است که تایپیست در یک بازه ی زمانی مثلا یک دقیقه تایپ می کند که برای تایپیست های حرفه ای این عدد بین 325 تا 335 کاراکتر یا حروف است. البته 200 کاراکتر در دقیقه برای یک تایپیست نرمال و حتی بالاتر از نرمال است.

WPM نیز مخفف عبارت Words per Minutes است که رایج ترین واحد شمارش سرعت تایپ به حساب می آید و به تعداد کلماتی که در هر دقیقه توسط تایپیست نوشته می شود، گفته می شود. البته در این واحد شمارش یک کلمه ی استاندارد 5 حرف دارد.

type

  • مهارت تایپ فرمول های ریاضی

تایپ کردن فرمول های ریاضی به سادگی متن نیست. داشتن سرعت در تایپ کردن فرمول های ریاضی مستلزم این است که با نحوه ی فرمول نویسی در محیطی که با آن تایپ می کنید، آشنا باشید.

برای مثال اگر در محیط معروف و نام آشنایی آفیس ورد (Office Word) تایپ می کنید، لازم است با قسمت فرمول نویسی آن آشنا باشید. برای دسترسی به قسمت فرمول نویسی این نرم افزار کافیست به برگه ی Insert رفته و از قسمت symbols، کشویی education را بررسی کنید.

تسلط به فرمول نویسی می تواند برگه برنده ی یک فریلنسر تایپیست باشد، چرا که به واسطه ی آن تنوع پروژه هایی که می تواند قبول کند افزایش می یابد.

  • آشنایی با نرم افزارهای تایپ و امکانات آنها

بعضا ممکن است کارفرماهایی که به شما سفارش تایپ می دهند، از محیط های به خصوصی برای تایپ کردن استفاده کنند و از شما هم بخواهند در همان محیط یا نرم افزار تایپ کنید، در این صورت آموزش کار با آن نرم افزار را به شما آموزش می دهند و جای نگرانی نیست.

اما در حالت عادی در ایران تایپ کردن در محیط نرم افزار word انجام می شود. پس اگر می خواهید تایپ کردن را به عنوان یک فریلنسر حرفه ای دنبال کنید، لازم است با این محیط آشنا باشید.

جای نگرانی نیست، با تمرین مداوم و بررسی تمامی قسمت های این نرم افزار و دنبال کردن آموزش word در سطح اینترنت به مرور بر آن مسلط می شوید و بعد از آن می توانید با قبول پروژه های تایپ بزرگتر در آمد بیشتری کسب کنید. چرا که صفحه بندی، شماره گذاری، ویراستاری و رعایت علائم نگارشی، فهرست گذاری و فصل بندی نوشته های طولانی مثل پایان نامه ها، رساله ها و مقالات بسیار حائز اهمیت است. و این گونه پروژه ها به تایپیست های حرفه ای واگذار می شود.

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

تایپ را از کجا شروع کنیم؟

راه های زیادی برای قبول پروژه های تایپ وجود دارد، ولی اگر می خواهید اصولی و مطمئن پیش بروید بهتر است به سایت های فریلنسری مراجعه کنید. در این سایت ها همیشه پروژه هایی برای تایپ کردن، همچنین ما لیستی از بهترین های فریلنسری ایرانی را در مقاله ی دیگری در این لینک برایتان گردآوری کرده ایم.

یک تایپیست فریلنسر چقدر درآمد دارد؟

همه چیز بستگی به شما دارد. میزان سرعت و مهارت شما به همراه خوش قولی که در تحویل پروژه های تایپ به خرج می دهید با درآمدی که کسب می کنید ارتباط مسقیم دارد.

اگر تایپیست ها را به چهاردسته ی آماتور، معمولی، حرفه ای و فوق حرفه ای تقسیم کنیم، برای شروع کار به صورت یک فریلنسر کافیست تایپیست آماتور یا معمولی باشید و به مرور حرفه ای و مسلط شوید. اگر می توانید در دقیقه 40 کلمه یا بیشتر تایپ کنید، شروع به قبول سفارشات کنید و از فریلنسر بودن لذت ببرید.

کلمات کلیدی:

  • فریلنسر تایپ
  • تایپیست
  • تایپ
  • دورکاری
  • فریلنسر
  • دورکاری
  • فریلنسری
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است