چهار توصیه مفید به فریلنسرها در زمان ازدحام پروژه ها

چهار توصیه مفید به فریلنسرها در زمان ازدحام پروژه ها

افرادی که جدیداً، وارد حوزه فریلنسینگ شده اند، اغلب تصور می کنند که یک فریلنسر، معمولاً زمان آزاد بیشتری نسبت به یک کارمند تمام وقت دارد. این تصور، چندان هم نادرست و خلاف واقع نیست، درحقیقت، باید اذعان داشت که یک فریلنسر، آزادی بیشتری برای برنامه ریزی و تنظیم وقت خود برای رفع نیازهای زندگی خود دارد، اما این مسئله را هم باید در نظر گرفت که یک فریلنسر، مسئولیت های بیشتری در انجام پروژه ها، نسبت به یک کارمند تمام وقت دارد. به عبارت دیگر، این تصور که شما به عنوان یک فریلنسر، زمان آزاد بیشتری را در اختیار خواهید داشت، چون زمان بندی کارها و پروژه ها، کاملاً در کنترل شما است، شاید کمی خلاف واقع باشد به دلیل اینکه، رهبری کردن تمام جزئیات انجام یک پروژه توسط فریلنسر، می تواند سبب ایجاد چالش هایی غیر قابل پیش بینی از جمله حجم کاری بالا، شود. درحقیقت، نتایج یک مطالعه نشان داده است که اکثریت فریلنسرها، زمان بیشتری باید صرف انجام پروژه های کاری خود کنند در مقایسه با هنگامی که به عنوان یک کارمند تمام وقت، مشغول به کار بودند. برای این که شما یک فریلنسر موفق باشید حتماً باید برای چالش حجم کاری بالا و مشغولیت های فکری حاصل از آن، راه حلی داشته باشید. البته نباید به علت ترس از تبعات روانی ناشی از پذیرش مسئولیت پروژه های سنگین، حداکثر تلاش خود را انجام نداده و به کم کاری دچار شوید. در ادامه ی این متن، تعدادی راهکار برای رعایت کردن حد میانه، به یک فریلنسر پیشنهاد می شود.

 چهار توصیه مفید به فریلنسرها برای کنار آمدن و هماهنگ شدن با حجم سنگین کاری

نه گفتن را یاد بگیر

هنگامی که یک فرد تصمیم می گیرد، یک فریلنسر موفق بشود، درباره مجموعه ای از مهارت ها، که باید آن ها را فرا گیرد، فکر می کند ولی هرگز تصور نمی کند که باید مهارت نه گفتن و به عبارت دیگر، نپذیرفتن برخی پروژه های چالش زا را نیز یاد بگیرد، علیرغم این که، یادگیری مهارت ذکر شده، برای کنترل حجم کاری، بسیار ضروری و پراهمیت است. زمانی که می خواهید از بین پروژه های سفارش شده توسط کارفرمایان، تصمیم بگیرید که کدام پروژه را انجام دهید، حتماً مهم ترین معیار انتخاب، میزان علاقه شما به قبول مسئولیت پروژه مذکور است. البته باید به این نکته توجه کرد که گاهی اوقات یک فریلنسر، به علت مشکلات مالی، مسئولیت انجام یک پروژه که چندان هم مورد علاقه اش نیست را می پذیرد، اما یادتان باشد که بیش از حد توان کار کردن، می تواند به موفقیت فریلنسر، لطمه وارد کند. در حقیقت، درگیر شدن فریلنسر با پروژه های غیر متناسب با علایق و تخصص وی، سبب می شود که کار کم کیفیتی تحویل کارفرما داده و بعلاوه، شانس خود را برای انجام پروژه های مناسب، به علت کمبود وقت، از دست بدهد. بنابراین، همیشه واقع بین باشید، در مورد این که چند ساعت و چه حجمی از پروژه ها را می توانید انجام دهید و به همان مقدار مطلوب، بسنده کنید. پس هرگز در انجام پروژه ها، زیاده روی یا کم کاری نکنید.

تعیین کردن اولویت ها

هنگامی که درحال کار کردن روی چند پروژه به طور همزمان هستید، حتماً به درستی و با دقت، اولویت های کاری خود را تعیین کنید. از بین تمام پروژه ها، ضروری ترین طرح ها، آن هایی هستند که مهلت کمتری برای انجام داشته و زودترین ضرب الاجل را دارند. بنابراین، به منظور جلوگیری از فشرده شدن کارها قبل از به پایان رسیدن ضرب الاجل آن ها، همیشه اولویت را به کامل کردن پروژه هایی بدهید که فرصت کمتری برای انجام آن باقی مانده است. دومین نکته که در اولویت بندی کارها، بسیار اهمیت دارد حجم کاری مورد نیاز برای انجام یک پروژه است. معمولاً انجام پروژه های سنگین، برای فریلنسر، دلهره آور است و بنابراین طبیعی است که انجام آن ها را مدام به تأخیر بیندازد. بهترین توصیه این است که یک پروژه سنگین را به چندین پروژه سبک تر و کم حجم تر تقسیم کنید و مقدار زمانی که برای انجام هر یک از این پروژه های کوچک، نیاز دارید، پیش بینی کنید و طبق این پیش بینی، زمان انجام کل پروژه را مدیریت کنید.

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

در مورد برنامه کاری پروژه، با کارفرما صحبت کنید

قطعاً بسیاری از مجریان پروژه، در انجام طرح های قبلی خود، با کارفرمایانی مواجه شده اند که تصور می کنند، فریلنسر باید، تمام روزهای هفته و 10 ساعت در روز را فقط برای انجام پروژه او، اختصاص بدهد. زمانی که با چنین پروژه های حجیم و سنگین مواجه شدید، بدترین کار ممکن، این است که با حرص و ولع، مسئولیت انجام پروژه را بر عهده گرفته و وارد کار شوید. در این صورت با فشار کاری بالا و غیر قابل تحملی مواجه خواهید شد که سبب می شود در طولانی مدت، کیفیت کار شما پایین بیاید. بطور کلی در این مواقع، باید یک راه معقول انتخاب کرده و حتماً، با کارفرمای خود صحبت کنید در مورد اینکه، شما علاوه بر پروژه او، مسئول انجام طرح های دیگری نیز هستید و نمی توانید انتظارات غیرمعقول او را برآورده کنید. درحقیقت باید به او بگویید که نمی توانید تمام وقت خود را، فقط صرف انجام پروژه او کنید، ولی انجام کار وی را نیز متوقف نکرده و یک برنامه کلی برای انجام طرح، به مشتری ارائه دهید تا به او ثابت کنید که توانایی انجام پروژه را دارید البته درصورتی که، کارفرما به شما فرصت بیش تری داده و یا از حجم کار، کم کند.

عدم پراکنده کاری

آخرین موردی که باید یک فریلنسر برای موفقیت در کار خود، مورد توجه قرار دهد، مسئله "avoid distractions" یا جلوگیری از پراکنده کاری و تداخل کارها با یکدیگر است. پایبندی به نکته ذکر شده، در سخن، بسیار ساده ولی در عمل، برای یک فریلنسر تازه کار، مشکل است. مخصوصاً زمانی که یک فریلنسر از خانه، پروژه های کارفرمایان را انجام می دهد، قطعاً موارد غیرکاری، پیدا می شود که وقت او را هدر دهد. در این رابطه، راه های متنوعی وجود دارد که می تواند شما را از خطر پراکنده کاری و به تعویق انداختن پروژه های اصلی، حفظ کند، که بهترین آن، انجام دادن فقط کارها و طرح هایی است که شما بدان علاقه دارید. کمی فکر کنید ابتدا درباره این که، چرا شما یک فریلنسر شده اید و ذهن خود را فقط مشغول رسیدن به هدف اصلی خود کنید. در ادامه، یک پروژه مناسب با علایق خود بردارید، به طوری که سبب ارتقای مهارت کاری شما شده و انگیزه تان را برای ادامه کار و انجام پروژه های بعدی، بیشتر کند. بنابراین مهم ترین نتیجه گیری از این قسمت، این است که بهترین روش برای جلوگیری از پراکنده کاری و کنترل حجم کاری، انجام دادن پروژه در حوزه هایی است که فریلنسر به آن ها، علاقه دارد.

بهزاد کاظمیان‌فر
بهزاد کاظمیان‌فر
مهندس مکانیک هستم. علاقه مند به حوزه‌های طراحی قطعات صنعتی و تحلیل بارگذاری وارد بر آن‌ها هستم. در حال حاضر هم مشغول به تحقیق درباره قطعات کامپوزیت صنعتی هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است