برونسپاری به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

برونسپاری به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

برون سپاری به زبان ساده یعنی یک شخص، سازمان یا شرکت بخشی از کار و فعالیت خود را به شخص یا تیم دیگر واگذار کند. شخص انجام دهنده کار میتواند در هر مکانی باشد، در این حالت معمولا یک سری موارد و یا قرار داد بین طرفین انجام شده و کار شروع می شود. در اغلب موارد کار توسط فریلنسرها و دورکارها انجام می شود. به عنوان مثال یک شرکت تولید مواد خوراکی، راه اندازی سایت و پشتیبانی شبکه های اجتماعی را به یک فریلنسر یا تیم فریلنسری واگذار میکند. قبل از هر چیز باید بدانیم که امروزه برون سپاری به یک فعالیت عادی و پر استفاده تبدیل شده و در شمار فعالیت های سود آور قرار دارد.

outsourcing

چرا برون سپاری به وجود آمد؟

امروزه هیچ شخص یا سازمانی وجود ندارد که تمام نیازها و سرویس های خود را به تنهایی ایجاد و فراهم کند. پس باید برخی از نیازهای خود را برونسپاری کرده و به دیگری واگذار کند. در گذشته برای واگذاری و حتی امروز برای واگذاری مواردی همچون مزایده و مناقصه بر گذار میکنند. در این حالت یک شرکت یا شخص که بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین کیفیت را به ارمغان بیاورد، برنده این برون سپاری است.

پیشرفت صنعت، فناوری اطلاعات و افزایش رقبا سبب میشود که شرکت ها و سازمانها مجبور به کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت کار و سرویس خروجی خود شود. برای این کاهش هزینه و رقابت با سایر رقبا، یک سری راهکار وجود دارد، به عنوان مثال کاهش تعداد کارکنان، افزایش ساعت کاری کارمندان، کاهش حقوق پرداختی و مورادی از این قبیل سبب میشود تا از هزینه شرکت ها و سازمان ها کاسته شود، اما منطقا استفاده از هر کدام این راهکارها، عواقبی به دنبال خواهد داشت، به عنوان مثال افزایش ساعات کارمندان، سبب کاهش کیفیت کار میشود. پس در این حال باید به فکر راهکاری مفید و سودمند بود که در عین سودمندی، بتواند مفید واقع شود.

اگر مدام در ذهنتان راهکار برون سپاری و دورکاری است، حدستان کاملا درست و صحیح است. برون سپاری با توجه به مزایای زیادی که دارد، بهترین راهکار در این باره است. برون سپاری سبب میشود تا علاوه بر اینکه از هزینه ها کاسته شود، هزینه شخص انجام دهنده پروژه نیز کاهش داده میشود. البته این موارد از نظر اقتصادی است، اگر از جنبه های دیگر به قضیه برون سپاری توجه کنیم، میبینیم که راهکاری فوق العاده است. به عنوان مثال زمان انجام پروژه برنامه نویسی توسط یک شخص درون شرکت طولانی تر از انجام پروژه توسط یک فریلنسر یا دورکار است. قبلتر در وبلاگ حامی ورکس و مطلب دورکاری (فریلنسری) یا حضور فیزیکی در محل کار؟ به صورت دقیق به این مورد پرداخته ایم.

لازم به ذکر است که تنها برون سپاری پروژه ها به افراد دیگر تنها راهکار نیست، شما میتوانید با کارمندان و افراد تیم خود به صورت دور کاری فعالیت کنید. در این زمان علاوه بر کاهش هزینه ها، کاهش هزینه اعضای تیم و موارد دیگر، میتوانید به راحتی پروژه های خود را برون سپاری کرده و انجام دهید. سایر اعضای تیم هم میتوانند علاوه بر فعالیت با شما، با کارفرمایان دیگر نیز فعالیت کنند.

مزایای برون سپاری چیست؟

همان طور که در بالا گفتیم، برون سپاری راهکاری سودمند و مفید برای کاهش هزینه، افزایش سود و کیفیت کارها و سرویس ها است، با استفاده از برون سپاری میتوانیم در مدت زمان کمی و با هزینه اندک، مقدار قابل توجهی کار و فعالیت مفید به وسیله دورکارها و فریلنسرها انجام دهیم. با این حال برون سپاری یک سری مزایا دارد که در اینجا به بررسی مزایای برون سپاری می پردازیم.

1- کاهش هزینه ها

اگر یک سازمان یا شرکت بتواند به درستی و به شکل صحیح برون سپاری را انجام دهد، مقدار زیادی از هزینه ها و منابع اقتصادی کاهش پیدا میکند، این کاهش هزینه ها، مزایای زیادی برای شرکت به همراه دارد.

2- افزایش کیفیت

وقتی یک پروژه برون سپاری و توسط یک شخص پذیرفته میشود، یعنی یک فریلنسر در یک محیط آرام و مورد نظرش قابلیت انجام آن را داشته و میتواند آن را به شکل صحیح انجام دهد. از طرفی کارفرما با یک لیست پر تعداد از افراد به همراه رزومه آنها رو به رو است و این یعنی انتخاب بهترین شخص برای انجام و در نهایت افزایش کیفیت فعالیت برون سپاری شده.

3- افزایش فروش و سود دهی

منطقا هر چه میزان فروش و انجام خدمات توسط شرکتها و سازمان ها افزایش پیدا کند، سود دهی نیز بیشتر میشود. با استفاده از پتانسیل فریلنسرها به راحتی میتوان میزان فروش و سوددهی خود را افزایش داد. از طرف دیگر افزایش میزان فروش خود یک مزیت و دلیل برای اعتماد مشتریان بعدی است.

4- افزایش محبوبیت و اعتماد

وقتی شما یک پروژه را به بهترین شخص انجام دهنده واگذار میکنید و شخص در کمترین زمان پروژه را انجام میدهد، سبب به وجود آمدن عنصر مهمی به نام اعتماد و محبوبیت میشوید. از طرفی وقتی شما بتوانید در یک حوزه وسیع فعالیت ها و پروژه ها رو انجام دهید، سبب افزایش میزان محبوبیت و نام شما در بین جامعه میشود.

5- مدیریت بهتر روی کارکنان

هنگامی که یک کارمند استخدام میکنید یک سری هزینه به شرکت اضافه میشود. حال اگر این کارمند نتواند پروژه های داده شده به او را به درستی و در زمان مورد نظر انجام دهد، این هزینه ها و اتلاف وقت به شرکت آسیب میزند، در برون سپاری شما به راحتی میتوانید شخص مورد نظر را انتخاب کرده و مدیریت بهتری بر روی وی داشته باشید.

6- عدم نیاز به امکانات خاص

در برون سپاری نیازی به تهیه امکانات خاصی نیست، به عنوان مثال نیازی به تهیه یک دفتر و تجهیزات آن ندارید. اگر هم داشته باشید با هزینه ای اندک میتوانید آن را فراهم کنید. برون سپاری نیاز به تجهیزات یا مکان خاصی ندارد.

موارد ذکر شده تنها بخشی از مزایای برون سپاری است. البته باید توجه داشته باشید که فعالیت شما قابلیت انجام به وسیله فریلنسر و دورکار را دارد یا به عبارت دیگر قابلیت برون سپاری دارد یا خیر؟

با دانستن این سوال و کسب سواد و تجربه در برون سپاری به راحتی میتوانید مسیری طولانی مدت را در زمان کوتاهی پست سر گذاشته و به موفقیت برسید. برون سپاری امروزه تبدیل به یک شغل پر درآمد شده و به زبان ساده یک معامله دو سر سود است. اگر فریلنسر و دوکار هستید، یا کارفرما فرقی ندارد، وبلاگ حامی ورکس همواره محیطی سودمند در جهت راهنمایی و کمک به شماست.

کلمات کلیدی:

  • فریلنسر
  • برون سپاری
  • برونسپاری
  • برون سپار
  • دورکار
  • پروژه
  • مزایا برون سپاری
  • فریلنسری
  • دورکاری
امید علی محمدی
امید علی محمدی
کارشناس فناوری اطلاعات؛ کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار، 5 سال سابقه فعالیت در زمینه مدیریت وب و فروشگاه های آنلاین، علاقه مند به یادگیری مباحث کامپیوتری مخصوصا حوزه وب.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است