حقا که خری

حقا که خری

خری را پرسیدند احوالت چون است؟

گفت: خوراکم کم و بارم زیاد است، اما مطیع و شاکرم.

گفتند: حقا که خری...!

(عبید زاکانی)

حقا که خری

اولین بار، که این حکایت طنز از عبید زاکانی را خواندم، به آن خندیدم. اما اکنون که به آن فکر می‌کنم، متوجه می‌شوم که میان این حکایت و شغل من، ارتباطاتی وجود دارد. من یک کارمند هستم که هر روز شرایط کاری برایم دشوارتر می‌شود و مخارج زندگی هم هر روز بیشتر می‌شود. من یک کارمند هستم که فشار زندگی بر روی شانه‌هایم هر روز سنگین‌تر می‌شود و حقوق من کمتر کفاف زندگی را می‌دهد. این مشکلات برای بسیاری از کارمندان وجود دارد، و آنان مشغول دسته و پنجه نرم کردن با آن هستند. حال سوال این است که برای تغییر این شرایط چه باید کرد؟ اصلا راهی برای بهبود شرایط وجود دارد؟
اگر این سوالات ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اگر سرمایه دارید ...

اگر سرمایه دارید، راه‌های زیادی برای کسب درآمد و تغییر اوضاع برای شما وجود دارد، تنها لازم است تحقیق کنید و با افراد با تجربه، در این رابطه مشورت کنید. چند نمونه از کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارت است از: سرمایه گذاری در بازارهای مالی، راه اندازی یک استارتاپ، شرکت و ....
راهنمایی در این زمینه در تخصص من نیست، اما اگر وقت بگذارید و تحقیق و مشورت کافی داشته باشید، مطمئنا یک راه مناسب پیدا خواهید کرد.

سرمایم کجا بود؟!

اگر شما هم مانند من سرمایه ندارید، بدانید تنها نیستید و در این اوضاع بد اقتصادی آدمهای زیادی هستند که همین شرایط را دارند. در این صورت باید بر مهارت‌هایی که دارید تمرکز کنید و یا اگر مهارت خاصی ندارید برای کسب مهارت‌های مفید و پولساز تلاش کنید.

بعد از کسب مهارت یا ارتقا مهارت‌هایی که در حال حاضر دارید، باید تلاش کنید که در رابطه با مهارت خود، کار پیدا کند. درست است که این محتوا برای انتشار در یک سایت فریلنسری نوشته می‌شود اما قرار نیست من به شما بگوییم که حتما کار خود را رها کنید و به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار شوید، بلکه پیشنهاد من این است که مرتبط با مهارت خود، تمام فضاهای مناسبی که می‌توانید در آنها مشغول به کار شوید و در آمد کسب کنید را بررسی کنید و مناسب ترین آنها را برگزینید. بهتر است عجولانه عمل نکنید و بدون فکر و هیجانی کار الان خود را رها نکنید بلکه آرام آرام پیش بروید و وقتی که در کار جدید جا افتادید و اطمینان پیدا کردید که از شرایط راضی هستید، به تغییر شرایط به صورت جدی فکر کنید. هر چند می‌توانید کار دوم را به صورت پاره وقت انجام دهید و یا اگر فریلنسری را برگزیدید می‌توانید در زمان‌های اضافه خود مشغول به کار شوید.

عملکرد من در این مسیر نیز همانگونه که عرض شد بوده‌است و تجربه شخصی من عبارت است از:

  1. من هنوز کارمند هستم.
  2. بر روی ارتقای مهارت‌هایی که دارم تمرکز کرد‌ه‌ام.
  3. به عنوان یک فریلنسر در حامی ورکس پروژه انجام می‌دهم و درآمد کسب می‌کنم.
  4. استارتاپ خودم را راه‌اندازی کرده‌ام.

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

چرا فریلنسرینگ؟

فریلنسرنیگ این قابلیت را دارد که امکان تغییر تدریجی را برای شما فراهم کند و از بی گدار به آب زدن شما جلوگیری کند و هم چنین می‌تواند امکان امتحان کردن و تجربه کردن را در اختیار شما قرار دهد و شما بتوانید بدون آنکه، به تعهد بلند مدتی پایبند باشید، مشغول به کار شوید.

شما می‌توانید با حفظ شغل قبلی خود، یک فریلنسر باشید و لازم نیست برای ایجاد تغییر در مسیر شغلی و کسب درآمدتان استعفا دهید. هم چنین فریلنسرینگ به شما کمک می‌کند تا با روحیات خودتان بهتر آشنا ‌شوید و امکان کسب تجربه در زمینه‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از آنجایی که شما باید با کارفرماهای مختلف ارتباط برقرار کنید، مجبورید مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهید و در نتیجه فریلنسرینگ، به رشد فردی شما نیز، کمک می‌كند. هم چنين كار كردن به عنوان یک فريلنسر هميشه مهارت‌های شما را به روز نگه می‌دارد زيرا، موظف هستيد تا مطابق با دانش روز پروژه مشتری را تحويل دهيد.

حرف آخر

پیش از رخ دادن هر تغییر بزرگی باید زمینه و بستر آن را محیا کنید، اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که پای مسئله مهمی مانند شغل شما در میان باشد، بنابراین توصیه میکنم هر چه قدر هم که از کار فعلی خود ناراضی هستید، بی گدار به آب نزنید و آرام آرام شرایط را تغییر دهید. برای مثال بنده تا حدودی در انجام پروژه متلب متخصص شده ام و شروع به کار فریلنسری در این زمینه کردم اما هنوز هم یک کارمند هستم.

فائزه حق شناس
فائزه حق شناس
من یک مهندس مکانیک هستم. از وقتی یادم میاد عاشق نوشتن بودم و در حال حاضر با تمام وجود مشغول تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است