چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

بر اساس تعریف سازمان جهانی یونسکو، سواد رایانه هم رده با خواندن و نوشتن در گذشته مهم و اساسی است. سواد رایانه ای شامل مهارت کار کردن با کامپیوتر و داشتن اطلاعات پایه ای در مورد فناوری و ارتباطات است. با این تعریف اهمیت و نقش کامپیوتر در زندگی امروز بشر مشخص می شود. بر اساس چنین نقش پررنگی به مرور زبان مشترکی بین انسان ها و کامپیوتر ها شکل گرفت و انسان ها آموختند که به زبان کامپیوتر صحبت کنند. این صحبت کردن به اصطلاح "برنامه نویسی" نام دارد. این نوشته به طور ساده برای تازه کارهای این حوزه و علاقمندان آن مفاهیم اولیه ی برنامه نویسی را شرح میدهد. در واقع در این نوشته می خواهیم به این موضوعات بپردازیم:

  • برنامه نویسی چیست؟‌
  • چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟
  • اصولا دانستن زبان کامپیوتر چه مزایایی برای ما به همراه می آورد؟
  • چرا باید الگوریتم نویسی را یاد بگیریم؟
  • الگوریتم نویسی به چه دردی می خوره؟

پیشنهاد میکنم "فریلنسر برنامه نویسی" را مطالعه کنید

برنامه نویسی چیست؟

برای درک اینکه برنامه نویسی چیست تصور کنید که قرار است با موجودی که از نظر سطح درک و فهم از شما بسیار پایینتر است و بعلاوه دانش و اطلاعات شما را در زمینه ی ادبیات و ریاضی و سایر علوم ندارد، صحبت کنید. احتمالا مجبور هستید از کلمات بسیار ساده و کوتاهی استفاده کنید، و برای اینکه متوجه منظورتان بشود دستورات خیلی ساده را در چندین گام و مرحله از او بخواهید. برای اجرای دستورات نیز باید به او اطلاعات اولیه ای بدهید که از آنها استفاده کند. البته باید بدانید که در الفبای زبان های مختلف کامپیوتر فقط دو عدد 0 و 1 وجود دارد که به معنی بودن یا نبودن است.

پس به طور خلاصه با موجودی طرف هستید که بسیار ساده است اما هر چه بیشتر بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید، شگفتی های زیادتری می آفریند. با توضیحات داده شده احتمالا حدس میزنید که این نوع از سخن گفتن بسیار دشوار است، اما اینطور نیست و مهمترین فاکتوری که در یک برنامه نویس موفق وجود دارد، تلاش و پشتکار و علاقه است.

در نوشته های آینده مطالب بیشتری در مورد انواع زبان های برنامه نویسی و زمینه های برنامه نویسی منتشر خواهیم کرد. اما بد نیست بدانید تمامی این زبانها و زمینه ها از اصولی یکسانی پیروی می کنند که در بندهای بالاتر به آن ها اشاره کردیم، و این بدین معنیست که یادگیری یک زبان و تسلط به یک زمینه کار شما را برای زبان ها و زمینه های دیگر راحت تر خواهد کرد.

برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه نویسی به شما شیوه ی تفکر کردن را می آموزد

 

این جمله ی معروف بیل گیتس بنیانگذار شرکت اپل، اهمیت برنامه نویسی را به طور خلاصه بیان می کند. برنامه نویسی به شما شیوه ی درست فکر کردن را می آموزد و دید جدیدی از دنیای اطرافتان به شما می دهد. در واقع با یادگیری برنامه نویسی توانایی پیاده کردن ایده های خود در همه ی زمینه ها را پیدا می کنید، چرا که امروزه برنامه نویسی در همه ی بخش های زندگی ما از اپلیکیشن های به کار رفته در گوشی های همراه همه ی مردم تا بخش صنعت و پزشکی دیده می شود و اهمیت و نقش آن بر کسی پوشیده نیست.

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیرم؟

تا به اینجا در مورد اهمیت برنامه نویسی به طور کلی صحبت کردیم و شاید تا به حال قانع شده باشید که برنامه نویسی چقدر مهم و حیاتی است و حتی شاید تصمیم گرفته باشید که به طور جدی وارد این حرفه شوید. اگر این طور باشد سوال بعدی شما این است که از کجا شروع کنیم. در بخش بعدی به این سوال پاسخ خواهیم گفت اما قبل از آن بهتر است مزایایی که یادگیری برنامه نویسی برای شما به همراه می آورد را به صورت موردی یادآوری کنیم.

آموزش برنامه نویسی

1- افزایش خلاقیت و پرورش تفکر الگوریتمی

یک برنامه نویس همیشه با الگوریتم ها سرو کار دارد. به زبان ساده یک الگوریتم دقیقا مراحلی را مشخص میکند که باید کامپیوتر بر طبق آن دستورات شما را اجرا کند و یک برنامه نویس خوب در واقع کسی است که بهترین و بهینه ترین الگوریتم را طراحی و به واسطه ی برنامه نویسی آن را پیاده سازی کند، در واقع تفکر الگوریتمی پرورش دهنده ی خلاقیت شما در همه ی زمینه ها خواهد بود.

2- ارائه ی راه حل های خلاق برای حل مشکلات مختلف

پیرو مورد یک، هر برنامه ای که توسط یک برنامه نویس نوشته می شود در واقع برای حل یک مشکل جدید یا ارائه ی راه حل بهینه و جدیدی برای یک مشکل قدیمی ایجاد می شود و طی مرور زمان یک برنامه نویس با تکنیک های مختلفی برای حل مشکلات مختلف آشنا می شود و آنها را در مسائل مختلف به کار می گیرد.

3- درک بهتر از دنیای فراگیر تکنولوژی

در دنیایی که در آن نمی توان چیزی را تصور کرد، مگر آنکه بهره ای از تکنولوژی برده باشد، دانستن زبان کامپیوتر درک شما را از دنیای اطرافتان بالاتر می برد و چه بسا ایده های جدیدی برای بهبود دنیای اطرافتان پیدا می کنید و با دانستن برنامه نویسی آن را پیاده سازی می کنید. و به این وسیله کمکی به بهتر شدن زندگی خودتان و سایر افراد کرده اید.

4- توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد متخصص

در هر زمینه ی کاری و هر کسب و کاری که مشغول باشید احتمالا با افرادی در ارتباط هستید که در برنامه نویسی و امور مربوط به تکنولوژی و کامپیوتر بسیار خبره هستند. ارتباط برقرار کردن با این افراد معمولا مشکل تر است و شما با دانستن حتی اندکی برنامه نویسی می توانید گفتمان تخصصی تری با اینگونه افراد داشته باشید و در واقع خواسته های خود و سازمانتان را بهتر و دقیقتر به ایشان منتقل کنید و طبعا خروجی بهتری تحویل بگیرید.

5- کسب در آمد های بالا

این موضوع انکار ناپذیر است که در آینده دنیا در تسخیر کامپیوتر ها خواهد بود و اتوماسیونی شدن بسیاری از مشاغل را در آینده از بین خواهد برد. طبعا مشاغل مرتبط با برنامه نویسی جز این دسته از مشاغ نخواهد بود. بعلاوه اینکه امروزه نیز برنامه نویسان جز پردآمد ترین قشرها هستند و بدیهی است که هر چه در این راه متخصص تر باشید درآمد بیشتری در انتظار شماست.

بزرگان عرصه برنامه نویسی مانند بیل گیدس، مارک زاکربرگ و ... در خصوص علت یادگیری برنامه نویسی در این ویدئو 5 دقیقه ای توضیحاتی ارائه خواهند کرد.

سوالات متداول

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

مواردی که بالاتر به آنها اشاره کردیم برای ترغیب کردن هر فرد علاقمندی به دنیای تکنولوژی کافیست. اما گام اول همیشه مهمترین گام است و نقش اساسی در ادامه ی راه ایفا می کند. برای شروع برنامه نویسی قبل از هر چیز باید با الگوریتم ها و نحوه ی نوشتن یک الگوریتم آشنا شوید. بعد از آن نوبت به انتخاب زمینه ی برنامه نویسی که به اصطلاح به آن "پلتفرم" گفته می شود میرسد، شما باید انتخاب کنید که می خواهید برای چه پلتفرمی برنامه بنویسید: موبایل، وبسایت یا برنامه های ویندوز یا سایر پلتفرم ها؟ انتخاب شما هر کدام از دسته های ذکر شده که باشد زبان های متعددی برای آنها وجود دارد که مرحله ی بعدی انتخاب بهترین زبان برای شروع است. جای نگرانی نیست در مطالب آینده ی وبلاگ حامی ورکس به تمامی این موضوعات و جزئیات آنها خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی:

  • فریلنسر برنامه نویسی
  • کسب درامد از برنامه نویسی
  • چرا باید الگوریتم نویسی را یاد بگیریم
  • چرا باید الگوریتم نویسی یاد بگیریم
  • چرا باید الگوریتم نویسی یاد بگیریم؟
  • الگوریتم نویسی به چه دردی می خوره؟
  • چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم
  • چرا برنامه نویسی یاد بگیریم
  • تفکر برنامه نویسی
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است