مقاله ی isi هر آنچه که باید بدانید

مقاله ی isi هر آنچه که باید بدانید

در این نوشته از مجموعه نوشته های وبلاگ حامی ورکس، قصد داریم به موضوع مهم ژورنال های علمی isi بپردازیم. اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد اطلاعات کافی در رابطه با پاسخ این سوال که مقاله نویسی را از کجا شروع کنیم؟ و چیستی مقالات isi دارید. با این اوصاف برای حفظ جامعیت نوشته، ابتدا به پاسخ این سوالات می پردازیم که، مقاله ی isi چیست؟ چگونه باید مقالات isi را تشخیص دهیم؟ کاربرد مقالات isi چیست؟ و در نهایت اینکه چرا تب مقالات isi در ایران تا این اندازه داغ است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات و انجام پروژه نوشتن مقاله isi، به بهترین نحو، با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید.

مقاله ی isi هر آنچه که باید بدانید

مقاله ی isi چیست؟

در سال 1960 شخصی موسوم به یوجین گارفیلد، با هدف سنجش علم و انتشار مدارک علمی، اقدام به تاسیس موسسه ای کرد که امروزه آن را با نام isi می شناسیم. این موسسه یک موسسه ی غیرانتفاعی و غیر دولتی است که امروزه مالکیت آن به شخص دیگری واگذار شده است. با این حال هنوز هم به نام موسسه ی isi شناخته می شود.

 Isi سرآیند عبارت Institute of Scientific Information است. این موسسه برای فهرست نمودن یا پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا، با هدف تبادل اطلاعات بین پژوهشگران مختلف، فعالیت می کند. برای اینکه یک مقاله، یک مقاله ی isi به حساب بیاید، باید توسط یکی از مجلات ایندکس یا نمایه شده توسط موسسه ی isi، به چاپ رسیده باشد. منظور  از نمایه شدن این است که چکیده یا ابسترکت یک مقاله، در پایگاه داده ی isi ثبت شود. با این کار در صورت مراجعه به پایگاه اینترنتی آن موسسه و جستجوی مقاله ی مورد نظر، می توانید به چکیده ی آن مقاله دسترسی پیدا کنید و آن را مطالعه کنید.

مقاله ی isi چیست

پیشنهاد میکنم این مطلب را نیز مطالعه کنید: معرفی ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی 

چگونه مقاله ی isi را تشخیص دهیم؟

همانطور که گفته شد، یک مقاله برای اینکه جز مقالات isi باشد، باید توسط یکی از مجلات ایندکس شده توسط این موسسه چاپ شده باشد. البته به این نکته توجه کنید که یک مجله ممکن است فقط برای مدتی توسط موسسه ی isi ایندکس شده باشد. بنابراین مقاله باید در همان زمان در آن مجله چاپ شود تا یک مقاله isi محسوب شود. هر مقاله یک معیار، به نام ایمپکت فاکتور دارد.گرچه نحوه ی محاسبه ی این فاکتور در این مقاله نمی گنجد، اما باید بدانید که ایمپکت فاکتور، به طور خلاصه، میانگین تعداد ارجاعات به آن مقاله را، به طور سالانه نشان می دهد. مطلب اصول ثبت مراجع در مقالات، اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه ی ارجاع دهی در اختیار شما قرار می دهد. این عدد و این روش، پر استفاده ترین روش طبقه بندی مجلات علمی و آکادمیک در سراسر دنیا است.

لیست این مقالات در پایگاه jcr یا Journal Citation Report، ظاهر می شوند. البته استفاده از خدمات این سایت مستلزم پرداخت هزینه است. در عوض می توانید از خدماتی مشابه در سایت جی هاب استفاده کنید. برای این کار کافی است کد issn یا نام مقاله را، در باکس مربوطه وارد کنید. در صورتیکه مقاله ای توسط موسسه ی isi ایندکس شده باشد، از این طریق قابل مشاهده است.

مقالات آی اس آی در ایران

کاربرد مقالات isi چیست؟

مقالات isi کاربرد زیادی دارند و اعتبار علمی یکی از مهم ترین مزایا و جزو مهمترین عللی است که افراد را به سمت تنظیم مقالات isi، سوق می دهد. این مقالات در سطح بین المللی منتشر می شوند. این بدین معنا است که، فرد می تواند مقالات و نتیجه تلاش های خود را، در دسترس افراد بیشتری قرار دهد و مقالات خود را در سطح جهانی و تحت یک استاندارد معین منتشر سازد. از طرفی روند تایید این مقالات، به گونه ای است که توسط افراد خبره ای بازبینی و تایید یا رد می شوند. این موضوع نیز، فرصتی ایجاد می کند تا فرد نقاط ضعف و قوت خود را در زمینه ی رشته ی تحصیلی و تحقیقاتی خود بهتر بشناسد و با استفاده از یک نقد علمی، کیفیت کار خود را افزایش دهد.

داشتن مقالات isi، امتیاز بزرگی برای شما به حساب می آید و می تواند باعث شود تا، روند مصاحبه ی شما در مقطع دکتری، با سهولت بیشتری انجام شود. بعلاوه داشتن مقاله ی isi، باعث می شود برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور نیز، مسیر ساده تری را طی کنید. علاوه بر اینها مقالات معتبر isi، در بحث اشتغال در شرکت های خصوصی و دولتی و همچنین ارتقا شغلی مناسب نیز، موثر هستند و می توانند اعتبار شما را افزایش دهند.

مقالات ارسالی isi

موسسه ی isi و ژورنال های ایرانی

در زمان نگارش این مقاله، در ایران حدود 16 هزار و 500 مجله، توسط موسسه ی isi، ایندکس شده و دارای معیار ایمپکت هستند. بدیهی است که این مجلات نسبت به سایر مجلات داخلی روند سختگیرانه تری در پذیرش مقالات ارسالی دارند. البته به همان اندازه، اعتبار مقالات چاپ شده در آنها نیز، بیشتر است. همانظور که در بندهای بالا ذکر کردیم، یک مجله می تواند در یک سال جز لیست isi باشد و در سال های بعدی جایی در این لیست نداشته باشد پس توصیه می کنیم پیش از ارسال مقاله برای یک مجله، از ایندکس بودن آن مطمئن شوید. با این مقدمه در ادامه ی این مطلب، لیستی از 10 مجله ی برتر ایرانی، در این موسسه را به همراه کد issn آنها را آورده ایم تا در صورت نیاز بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید:

  1. APPLIED ENTOMOLOGY AND PHYTOPATHOLOGY ISSN: 1026-5007
  2. ARCHIVES OF IRANIAN MEDICINE ISSN: 1029-2977
  3. BANACH JOURNAL OF MATHEMATICAL ANALYSISISSN: 1735-8787
  4. BULLETIN OF THE IRANIAN MATHEMATICAL SOCIETY ISSN: 1735-8515
  5. INTERNATIONAL JOURNAL OF PLANT PRODUCTION ISSN: 1735-6814
  6. DARU-JOURNAL OF FACULTY OF PHARMACY ISSN: 1560-8115
  7. HEPATITIS MONTHLY ISSN: 1735-143X
  8. IRANIAN JOURNAL OF FUZZY SYSTEMS ISSN: 1735-0654
  9. INTERNATIONAL JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING ISSN: 1735-0522
  10. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH ISSN: 1735-6865

این فهرست تعداد زیادی از مجلات را پوشش می دهد و تعداد این مجلات محدود به موارد ذکر شده نیست. ذکر نام همه ی این مجلات، در این مطلب نمی گنجد و تعدادی از آنها برای نمونه ارائه شده اند. بااین حال باید بدانید که اگر قصد ارسال مقاله به این مجلات را دارید، حتما باید از حوزه ی کاری آنها که به اصطلاح، به آن اسکوپ گفته می شود، اطلاع یابید و از مرتبط بودن اسکوپ مجله و موضوع مقاله خود، اطمینان یابید.

موسسه ی isi

تب داغ مقالات آی اس آی در ایران

در تولید علم و مقالات علمی، هدف این است که بتوان از این اطلاعات، به نفع صنعت کشور بهره برد. با این همه به نظر می رسد حضور پررنگ مقالات دانشجویان ایرانی در عرصه ی علمی دنیا، آنچنان که باید در داخل کشور مورد بهره برداری قرار نمی گیرد. از این جهت این حضور پررنگ کمتر از آنچه که باید مورد توجه قرار می گیرد و جنبه ی کیفی آن، تاثیر چندانی در پیشرفت جامعه ندارد.

از طرف دیگر اعلام آمادگی موسسات زیاد با تبلیغات گسترده در زمینه ی انجام مقالات isi، که احتمالا در اطراف دانشگاه ها با آنها مواجه شده اید، صحت و اعتبار این حجم از تولید علمی را زیر سوال می برد. علی الخصوص هنگامی که این تبلیغات با شعار های "کمترین زمان" و "پایین ترین قیمت" همراه می شوند. با  روی صحبت ما در این نوشته با کسانی است که راه مستقیم برای تنظیم یک مقاله ی معتبر را انتخاب کرده اند و تلاش می کنند تا سطح علمی خود را افزایش دهند.

سخن آخر

در این نوشته تلاش تا هر آنچه که باید در مورد یک مقاله ی isi بدانید را ،در اختیار شما قرار دهیم و امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید باشد. حال نوبت به ارسال مقاله به ژورنال های معتبر ملی و بین المللی می رسد. روندی که کمی طولانی و شامل مراحل مختلفی است. این موضوع جامع را می توانید در مقاله ی نحوه ی ارسال مقالات به ژورنال های isi، از وبلاگ حامی ورکس مطالعه کنید.

کلمات کلیدی:

  • ویژگی های یک مقاله isi
  • كاربرد مقالات isi
  • چگونه مقالات isi را تشخيص دهيم
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است