یک پایان نامه ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک پایان نامه ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

دانشجوی هر مقطع تحصیلی که باشید، تنظیم یک پروژه یا پایان نامه ی خوب وظیفه ی شما برای اخذ مدرک آن مقطع تحصیلی خواهد بود. پایان نامه در واقع مهمترین اثر نوشتاری شما در طی سالهای تحصیل است. بدیهی است که این نوشتار باید از لحاظ کیفیت، در سطح بالایی قرار داشته باشد. اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا می خواهید بدانید که یک پایان نامه ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در این مطلب از سایت حامی ورکس ما پاسخ به این سوال را با طرح یک سوال بنیادی تر برای شما بیان می کنیم: پایان نامه چیست؟ جواب این سوال را با بررسی قسمت های مختلف یک پایان نامه ی خوب ادامه می دهیم و در نهایت به شما کمک می کنیم تا انجام پروژه پایان نامه خود را به بهترین نحو مدیریت کنید. پس با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید.

ویژگی های پایان نامه خوب

پایان نامه چیست؟

نوشتن یک پایان نامه معمولا با طرح یک پرسش کلید میخورد. پرسش مطرح شده با روش های مختلفی، توسط دانشجو، پاسخ داده می شود. پرسشنامه، تجزیه و تحلیل، تجارب علمی و آزمایش، برخی از این روش ها را تشکیل می دهند. البته تفاوت هایی بین پایان نامه نویسی در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد که پرداختن به آنها در این نوشته نمی گنجد. اما در هر صورت همه ی آنها از اصولی یکسان پیروی می کنند بنابراین می توانیم ویژگی های یک پایان نامه خوب را برشمریم.

انجام پروژه ی پایان نامه نیازمند صرف وقت و انرژی بسیاری است. در این راه رعایت نظم و مدیریت زمان نیز، نکته بسیار مهمی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه میکنیم مقاله ی معرفی نرم افزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی را در سایت حامی ورکس، مطالعه کنید. یک پایان نامه توسط یک (یا چند) دانشجو و تحت نظر یک هیات علمی، به صورت تخصصی نوشته می شود. پایان نامه ها در صورتی که کیفیت کافی داشته باشند و یک پایان نامه ی خوب به حساب بیایند، بنای مقالات و حتی کتاب هایی در آینده را تشکیل می دهند.

بدیهی است که نگارش پایان نامه با این اوصاف، کاری بسیار وقت گیر است و آمادگی برای انجام آن نیز نیاز به برنامه هایی از پیش تعیین شده دارد. پایان نامه در نهایت مشخص میکند شما بعنوان دانشجو، تا چه حد توانایی برنامه ریزی و تلاش برای به ثمر رساندن یک پروژه ی تحقیقاتی یا عملی دارید. از طرفی مشخص میکند که برآیند آموخته های شما در طی آن مقطع تحصیلی در چه سطحی قرار دارد. اما یک پایان نامه ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ و چگونه یک پایان نامه خوب بنویسیم؟ در بخش بعدی به پاسخ این سوالات می پردازیم.

پایان نامه چیست

پیشنهاد میکنم این مطلب را نیز مطالعه کنید: معرفی ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی 

ویژگی های یک پایان نامه ی خوب

ساختار صحیح پایان نامه نویسی را در نوشته های قبلی حامی ورکس بررسی کردیم. در این بخش می خواهیم به پاسخ سوال ویژگی های یک پایان نامه ی خوب چیست؟ بپردازیم.

  • موضوع پایان نامه

در ابتدای کار باید موضوعی را برای پایان نامه خود برگزینید. انتخاب موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تلاش های شما برای نوشتن یک پایان نامه خوب، تنها در صورتی به ثمر می نشیند که موضوعی کاربردی را برگزینید که در نهایت به حل یک مشکل، یا رفع یک مساله منجر شود. یا به عبارت دیگر جای کار و تلاش داشته باشد. این مورد مستلزم این است که برای انتخاب موضوع دقت کافی به خرج دهید و از مشورت با اساتید خود نیز کمک بگیرید.

نکته مهم دیگر در رابطه با انتخاب موضوع، وضوح عنوان پژوهش است. این عنوان باید در عین حالی که دربرگیرنده ی کلیدی ترین کلمات در حوزه ی پژوهش شما است، بیش از حد طولانی نباشد. انتخاب یک عنوان خوب برای پژوهش، به اندازه ی باقی قسمت های پایان نامه، حائز اهمیت است.

موضوع پایان نامه

  • روشن بودن اهداف پژوهش

هدف از انجام پایان نامه باید در ابتدای کار به درستی مشخص شود. ممکن است انجام این پژوهش به رسیدن به تمامی اهداف منجر نشود، این موضوع نیز باید در ابتدا مشخص شود. بعد از این مورد، نوبت به ارائه ی طرح پژوهش متناسب با اهداف پژوهش است.

  • سبک پژوهش

به کارگیری زبان نامفهوم به نگارش یک پایان نامه ی خوب منجر نمی شود.  برای جلوگیری از این مورد باید در نگارش پایان نامه دقت کافی به خرج داد و پایان نامه را به بخش های کوچکتری تقسیم کرد تا خواننده بتواند سیر منطقی بحث ها را، بر اساس فهرستی که در ابتدای پایان نامه در اختیار او قرار دادید، دنبال کند.

  • مرور و بازخوانی پیشینه های پژوهش

پیشینه هایی که پایان نامه ی فعلی بر اساس آنها بنا شده است، باید به قدر کافی به روز باشند. بعلاوه نوشته های منتخب از این پیشینه ها، نباید تا حدی زیاد و  متنوع باشد که در نثر نوشته، تاثیر منفی بگذارد و خواننده را به اشتباه بیاندازد.

  • چکیده ی پژوهش

چکیده جز جدانشدنی و البته بسیار مهم یک پایان نامه ی خوب است. چکیده همان قسمتی است که خواننده را برای مطالعه ی ادامه ی مقاله مجاب میکند. بسیاری از افراد با خواندن چکیده است که تصمیم میگیرند یک مقاله را کنار بگذارند، یا مطالعه آن را ادامه بدهند. با این اوصاف چکیده باید نمایی کلی از روند پژوهش شما را، در اختیار خواننده قرار دهد.

  • ارجاع دهی مناسب در پژوهش

از دیگر قسمت های یک پایان نامه ی خوب، رعایت اصول رفرنس دهی است. این اصول باید در طول پایان نامه به صورت یکسان و به یک روش واحد رعایت شوند.

  • اصول نگارشی و ویرایشی پژوهش

این نکته نه تنها برای یک پایان نامه ی خوب، که برای هر نوع نوشته ی علمی و دانشگاهی باید به خوبی رعایت شود. حتی یک غلط املایی یا اشتباه نگارشی در یک پایان نامه، می تواند روی ارزیابی کار شما اثر منفی بگذارد و باید تا حد زیادی به این موضوع دقت کنید.

ویژگی های یک پایان نامه ی خوب را به تفکیک بخش های مختلف آن، بررسی کردیم. اما قبل از رعایت این نکات باید به موضوعات دیگری نیز دقت کنید تا بتوانید در نهایت، کیفیت قابل قبولی در پایان نامه ی خود ارائه دهید. در ادامه با هم به بررسی این موضوعات می پردازیم.

پایان نامه خوب

نکات مهم در مورد یک پایان نامه ی خوب

انتخاب استاد راهنما و دپارتمان مربوطه و موضوع برای پایان نامه، معمولا بر عهده ی خود دانشجو است. با این حال قبل از این انتخاب ها بهتر است دو نکته را مد نظر داشته باشید:

  • واقع گرا باشید. بنا نیست طی انجام پایان نامه دست به کارهای محیرالعقول بزنید. توانایی های خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن وقت مناسب برای تحویل پایان نامه را تعیین کنید. برای رسیدن به این زمان بندی برنامه ریزی منظم و منسجمی داشته باشید و البته به آن پایبند باشید.
  • تحت تاثیر نظرات و رفتارهای سایرین در طی انجام پایان نامه قرار نگیرید. پایان نامه ی خوب وقتی حاصل می شود که به موضوع مورد پژوهش، علاقه ی زیادی داشته باشید. این موضوع باید کاملا بر اساس افکار و ایده های شما شکل بگیرد. همانطور که گفته شد این پایان نامه احتمالا نخستین نوشتار مهم شماست. پس واقع گرا باشید و به آن به چشم یک تجربه ی ارزشمند نگاه کنید.

سخن نهایی

امیدواریم نکاتی که در این مقاله ذکر شد، به خوبی ویژگی های یک پایان نامه ی خوب را برای شما مشخص کرده باشد و بتوانید از نکات مطرح شده در این مطلب، برای نوشتن یک پایان نامه با کیفیت بهره مند شوید. در صورتی که برای انجام پروژه پایان نامه خود به راهنمایی یا کمک نیاز داشتید، می توانید به سایت معتبر حامی ورکس مراجعه کرده و با ثبت یک پروژه رایگان، از کمک فریلنسرهای فعال در این سایت استفاده کنید. 

کلمات کلیدی:

  • ویژگی های یک پایان نامه ی خوب
  • چگونه یک پایان نامه ی خوب بنویسیم
  • پایان نامه ی خوب
  • راه های نوشتن پایان نامه ی خوب
  • پایان نامه نویسی
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است