معرفی ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی

معرفی ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی

در نوشته های پیشین سایت حامی ورکس در رابطه با این موضوع که، یک پایان نامه خوب چه ویژگی هایی دارد؟، صحبت کردیم. در این مطلب در رابطه با بهترین ابزارهای پایان نامه نویسی صحبت می کنیم. این ابزارها می توانند دانشجو را در انجام پروژه پایان نامه، به بهترین نحو، یاری کنند. تایپ پایان نامه و به عبارت بهتر تنظیم و طبقه بندی اطلاعات مربوط به پایان نامه، از پردردسرترین مراحلی است که هر دانشجو در حین آماده سازی پایان نامه از سر می گذراند. تایپ پایان نامه با تایپ سایر متون کاملا متفاوت است. نوشتن پایان نامه از اصولی پیروی می کند که بعضا رعایت کردن آنها دشوار و وقت گیر است. دشواری این کار وقتی معلوم می شود که پایان نامه ی شما صرف نظر از محتوای غنی خود، تنها به دلیل مشکلات نگارشی، بارها و بارها از سوی مراجع مربوطه رد شود. در چنین حالتی است که ابزارهای پرکاربرد برای تایپ و نگارش پایان نامه به کمک شما می آیند.

در ادامه ی این نوشته 5 ابزار پرکاربرد برای تایپ پایان نامه را به شما معرفی می کنیم. این ابزارها به نوعی تحولی عظیم در امر پایان نامه نویسی ایجاد کرده اند. اگر شما قصد دارید وقت ارزشمند خود را صرف موارد مهم تری از تنظیم پایان نامه ی خود کنید،‌ این 5 ابزار را به درستی مورد بررسی قرار دهید و از آنها برای افزایش کیفیت پایان نامه خود بهره ببرید.

ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی

آشنایی با کامپیوتر و یا تسلط بر آن، در همه ی مراحل پایان نامه نویسی کمک شایانی به شما خواهد کرد. توصیه می کنیم اگر تا شروع نگارش پایان نامه خود از فرصت کافی برخوردار هستید،‌ مهارت های عمومی کامپیوتر خود را تقویت کنید. بدیهی است که ابزارها یا نرم افزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم، همگی در بستر کامپیوتری قابل استفاده هستند.

معرفی ابزارهای پرکاربرد برای پایان نامه نویسی

پیشنهاد میکنم این مطلب را نیز مطالعه کنید: اصول پروپوزال نویسی

ابزار اول: نرم افزار پروژه نویسی اورنت  یا Evernote

این نرم افزار یکی از کاربردی ترین ابزارهایی است که می توانید در تایپ پایان نامه ی خود، از آنها بهره ببرید. گستره ی کاربرد ابزار Evernote، بسیار وسیع است و کار کردن با این ابزار، برای همه اقشار دانشجویی مود نیاز می باشد. این ابزار پایگاه داده ی عظیمی از اطلاعات مورد نیاز دانشجو را ایجاد می کند و در صورت نیاز در دسترس او قرار می دهد. صفحات اینترنتی، تصاویر و فایل هایی با فرمت های مختلف، قابلیت ذخیره شدن در این نرم افزار را دارند.

نرم افزار پروژه نویسی اورنت یا Evernote

رمز نگاری قسمت های حساس یک نوشته،‌ جستجوی متن در داخل تصویر و جستجوی حرفه ای، از سایر امکانات این نرم افزار کاربردی است که می تواند شما را در نگارش یک پایان نامه اصولی یاری کند. بعلاوه ابزار Evernote را می توانید بر روی دستگاه های مختلف خود نصب کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت همزمان، در همه ی دستگاه ها داشته باشید. این نرم افزار رابط کاربری ساده ای دارد و نیازی به آموزش دیدن طولانی مدت، برای کار کردن با آن ندارید.

ابزار دوم: نرم افزار DropBox یا دراپ باکس

از میان نام آشنا ترین نرم افزارها در این حوزه، می توان به نرم افزار dropBox اشاره کرد. دراپ باکس یک فضای ابری تحت وب، برای ذخیره سازی اسناد، اطلاعات و سایر فایل های مهم در اختیار دانشجو قرار می دهد. برای درک اهمیت این ابزار، تصور کنید نتیجه ی ماه ها زحمت و جمع آوری اطلاعات شما، طی یک غفلت در ذخیره سازی و یا خرابی و سرقت هارد از بین برود.

نرم افزار DropBox یا دراپ باکس

ایجاد حساب کاربری و استفاده از امکانات بیشمار دراپ باکس بسیار ساده است. پشتیبان گیری از فایل ها و ذخیره و اشتراک گذاری فایل های سنگین، که قابلیت انتقال از طریق ایمیل را ندارد، جزئی از امکانات این ابزار کاربردی است که شما را در  تنظیم یایان نامه یاری می کند.

ابزار سوم: نرم افزار مندلی یا mendeley

مندلی mendeley یک نرم افزار مدیریت و طبقه بندی اسناد و اطلاعات است. این ابزار، مهمترین ابزاری است که در بحث تایپ و تنظیم پایان نامه مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گیرد. تعداد بالای مقالاتی که یک دانشجو در پروسه ی تنظیم پایان نامه از آنها استفاده می کند، اهمیت وجود یک نرم افزار دسته بندی مناسب را بیش از پیش مشخص می کند.

از مزیت های مهم نرم افزار مندلی mendeley، سازگاری خوب آن با نرم افزارهای آفیس است. دسته بندی مقالات، پیدا کردن مقالات مشابه،‌ شناسایی فایل های پی دی اف و دسته بندی آنها بر اساس نام نویسنده، امکان یادداشت و نوشتن بر روی این فایل ها، تنها گوشه ای از امکانات این ابزار پرکاربرد است.

mendeley

ابزار چهارم: نرم افزار ووندرلیست یا wunderlist

از جمله ابزارهای مهم در بحث پایان نامه نویسی، نرم افزار مدیریت زمان و پیگیری برنامه ی wunderlist، است. این نرم افزار به نسبت هم خانواده های خود یعنی نرم افزار های evernote و OneNote، رابط کاربری ساده تری دارد. ووندرلیست یک نرم افزار مدیریت پروژه های کوچک است. این ابزار امکانات زیادی در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار در واقع یک دفترچه یادداشت کمکی است که به کار شما نظم می د هد.

نرم افزار ووندرلیست یا wunderlist

این نرم افزار زیرساخت ابری دارد و می توانید به صورت همزمان در دستگاه های مختلف خود، از آن استفاده کنید. امکان استفاده ی آنلاین و افلاین به صورت کاملا رایگان در ووندرلیست فراهم است. همچنین این ابزار به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می کند. یادداشت و توضیح برای هر فعالیت،‌ کامنت گذاشتن و گفتگو با دوستان، تعیین مهلت برای کارها و آلارم گذاری، بخشی از امکانات ووندرلیست هستند.

ابزار پنجم: نرم افزار مرجع گذاری یا Endnote

کاربرد اصلی این نرم افزار سازماندهی و مدیریت اطلاعات است.این ابزار از پرکاربردترین نرم افزارهای حوزه ی پایان نامه نویسی است. استفاده از ابزار Endnote، سازماندهی منابع پایان نامه را بسیار ساده کرده است. در مورد نحوه ی درج منابع در انتهای مقالات، در نوشته های قبلی سایت حامی ورکس، مفصل توضیح داده ایم. با این حال نرم افزار endnote بهترین ابزار برای نگارش منابع و مراجع در انتهای مقالات است. Endnote با دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، در بین مقالات به جستجو می پردازد و این مقالات را در پایگاه داده ی خود ذخیره می کند و در آینده امکان ارجاع دهی به این مقالات ذخیره شده را، برای دانشجو فراهم می سازد.

نرم افزار مرجع گذاری یا Endnote

سخن نهایی

بدیهی است که روند پایان نامه نویسی بدون استفاده از این ابزارها نیز میسر است، اما استفاده از ابزارهایی که در این نوشته آنها را بررسی کردیم، این روند را بسیار ساده تر و سریع تر خواهد کرد. ارزش این ابزارها زمانی مشخص می شود که با حجم زیادی از مقالات دانلود شده و کارهای بر زمین مانده مواجه شوید و مهلت انجام پروژ پایان نامه شما نیز، رو به پایان باشد. در چنین موقعیتی وجود ابزارهایی برای ساماندهی اطلاعات و کارها، که کمک شایانی به شما می کنند، بسیار مفید است. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید از نکات بیان شده، در نگارش پایان نامه خود بهره ببرید. در نوشته های آینده سایت حامی ورکس، به معرفی بهترین سایت های دانلود رایگان مقالات، برای پایان نامه و نحوه ی دانلود این گونه مقالات می پردازیم.

کلمات کلیدی:

  • ابزاهای برنامه ریزی پایان نامه
  • ابزار endnote
  • Evernote چیست؟
  • ابزار یادداشت برداری یا ووندرلیست
  • بهترین ابزارهای تایپ پایان نامه
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است