یک برنامه نویس به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

یک برنامه نویس به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

اگر مطالب قبلی وبلاگ حامی ورکس را دنبال کرده باشید، در حوزه ی برنامه نویسی مطالب متنوعی منتشر کردیم که توصیه می کنیم حتما آن ها را مطالعه کنید. حال در این نوشته قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس شدن شامل چه مواردی هستند و یا بعبارتی یک برنامه نویس به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

ممکن است در ابتدای شروع این راه قرار داشته باشید و یا برای انتخاب رشته ی دانشگاهی خود که در واقع انتخاب آینده ی شغلی شماست، درباره ی این موضوع که یک برنامه نویس باید در چه زمینه هایی مهارت کسب کند،‌ سوالاتی داشته باشید، در این مقاله سعی داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

programming skills

مهارت های لازم برای یک برنامه نویس

اگر قصد دارید آینده ی کاری خود را بعنوان یک برنامه نویس ادامه دهید، لازم است مهارت هایی را داشته باشید که لازمه ی برنامه نویس شدن هستند، در ادامه روندی را که یک برنامه نویس از ابتدا تا انتهای مسیر طی می کند با شما در میان می گذاریم.

مهارت اول: مهارت درک مساله و ارائه ی بهترین راه حل

در وهله ی اول فرض را بر این می گذاریم که زمینه و پلتفرم برنامه نویسی برای شما مشخص شده است، یعنی می دانید که برنامه ی مورد نظر شما در بستر وب است یا ویندوز و یا موبایل.صرف نظر از اینکه مساله ای که می خواهید برای آن برنامه ای که بنویسید در حد جمع کردن دو عدد یک رقمی است یا یک نرم افزار بزرگ برای یک سازمان، در ابتدای راه و قبل از شروع کد نویسی، شما باید مساله را درک کرده و "راه حلی" برای حل آن ارائه دهید.

به کلیه ی مراحلی که مساله یا برنامه برای حل شدن طی می کند الگوریتم آن برنامه گفته می شود که برای درک بهتر به صورت فلوچارت رسم می شود. فلوچارت در واقع نمایش بصری مراحلی است که برنامه باید طی کند. البته پیچیدگی الگوریتم با پیچیدگی برنامه رابطه مستقیم دارد و با اینکه همه ی فلوچارت ها مبانی یکسانی دارند، نوشتن بهترین الگوریتم برای یک برنامه دقیقا به مهارت برنامه نویس مرتبط است.

در واقع این الگوریتم نقشه ی راه را برای برنامه نویس مشخص می کند.الگوریتم به زبان برنامه نویسی خاصی وابسته نیست، یعنی برنامه ی شما چه در بستر وب نوشته شود، چه در بستر ویندوز و یا هر بستر دیگری الگوریتم آن یکسان نوشته می شود.پس اولین مهارت مورد نیاز برنامه نویسان، مهارت درک مساله و ارائه ی راه حلی بهینه برای آن است.

مهارت دوم: تسلط به یک یا چند زبان برنامه نویسی

بعد از اینکه الگوریتم برنامه را نوشتید، حال نوبت به انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب است. البته از هیچ برنامه نویسی توقع نمی رود تا بر همه ی زمینه ها و زبان های برنامه نویسی تسلط داشته باشد.اما حداقل انتظار از یک برنامه نویس، تسلط همه جانبه به یک زبان و دستورات آن است. بعلاوه یک برنامه نویس بایستی همواره به روز باشد. زبان های برنامه نویسی همواره در حال به روز شدن هستند و امکانات و ویژگی های زیادی به آن ها اضافه می شود، بدیهی است مهارت های شما نیز باید متناسب با این به روز رسانی ارتقا پیدا کند. پس از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای یک برنامه نویس، مهارت یادگیری و به روزرسانی اطلاعات در حوزه ی زبان برنامه نویسی منتخب است.بی اغراق باید بگوییم که یک برنامه نویس باید تشنه ی یادگیری باشد و این موضوع هیچ راه میانبری ندارد.

پیشنهاد میکنم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین زبان های برنامه نویسی (قسمت اول)

مهارت سوم: توانایی خطایابی برنامه ها

اگر پیش از این نیز علاقمند به زمینه ی برنامه نویسی بوده باشید، اصطلاح "باگ" را شنیده اید. بعنوان یک برنامه نویس، ایده آل ترین حالت یک برنامه این است که بدون هیچ خطایی اجرا شده و دقیقا همان خروجی را ببینیم که انتظارش را داشتیم و برنامه دقیقا همان شکلی کار کند که در مراحل قبلی الگوریتم آن را روی کاغذ رسم کردیم. اما معمولا اینطور نمی شود و یک برنامه در عمل متفاوت با چیزی که انتظارش را داریم ظاهر می شود. در این حالت اصطلاحا گفته می شود که برنامه "باگ" یا خطا دارد و باید این خطا ها رفع و برنامه "دیباگ" شود.

پس بعنوان مهارت سوم مورد نیاز برای یک برنامه نویس، می توان به مهارت خطایابی یا دیباگ کردن یک برنامه اشاره کرد. خطاهای برنامه انواع مختلفی دارند، برای مثال گاهی خطا به علت اشکالات نحوی مانند املای نادرست کلمات اصلی زبان پیش می آید، گاهی ممکن است خطای منطقی پیش بیاید، که نشان دهنده ی وجود خطا در الگوریتم اولیه ی برنامه است. خطاهای پردازش، خطای زمان اجرا و خطای محاسباتی انواع دیگری از خطاها هستند که از یک برنامه نویس انتظار می رود انواع خطاها را بشناسد، برای مواجه با آنها آمادگی داشته و در موقع لزوم به رفع آنها بپردازد و البته صبر بالایی برای این کار داشته باشد، چرا که خطاها بعضا به سادگی قابل کشف و رفع نیستند.

سه مهارت ذکر شده در بالا، مهارت هایی بودند که بایستی بعنوان پیشفرض ورود به دنیای برنامه نویسی در نظر گرفته شوند. بدیهی است که کسب این مهارت ها یک شبه اتفاق نمی افتد و شما نیازمند زمان و کسب تجربه هستید.

چه مهارت های دیگری لازم است؟

مهارت هایی که در مورد آنها صحبت کردیم برای برنامه نویس شدن لازم بودند، اما بیاید کمی گسترده تر موضوع مهارت های برنامه نویسی را بررسی کنیم.

لازم است بدانید که یک برنامه نویس خوب الزاما برنامه نویسی نیست که تمامی قسمت های یک برنامه را خودش بنویسد. بسیاری از ویژگی ها و توابعی که در برنامه ی شما مورد نیاز است قبلا توسط برنامه نویسان دیگر نوشته شده و در بستر اینترنت به اشتراک گذاری شده است و شما تنها نیاز دارید که با یک جستجوی ساده آنها را پیدا کرده و استفاده کنید. بعنوان یک فارسی زبان، شانس زیادی برای پیدا کردن مطلوب خود بین منابع فارسی ندارید و احتمالا خیلی زود به صرافت می افتید که بین منابع انگلیسی زبان به دنبال حل مشکلات خود باشید؛ در نتیجه و با توجه به همین بند اخیر، مهارت جستجو در اینترنت، مهارت به کارگیری کدهای دیگران در خلال برنامه ی خودمان و مهارت بالا در درک زبان انگلیسی جز مهارت های مهم دیگری هستند که داشتن این مهارت کار شما را بعنوان برنامه نویس بسیار راحت می کند.

سخن پایانی

فهرست مهارت های یک برنامه نویس موارد زیادی را مازاد بر موارد ذکر شده شامل می شود، مهارت کار تیمی، مهارت تعامل با سایر افراد و مشتریان، توانایی کار به مدت طولانی، داشتن خلاقیت و مطالعه ی مستمر در حوزه ی های تخصصی و غیر تخصصی از جمله ی این مهارت ها هستند. علی الخصوص اهمیت برخی از این مهارت ها زمانی روشن می شود که شما قصد داشته باشید به صورت فریلنسری و دورکاری فعالیت کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید. پروژه های متنوعی در حوزه ی برنامه نویسی در بخش پروژه های حامی ورکس منتشر می شود که توصیه می کنیم برای آشنایی با نیاز بازار کار حتما نگاهی به فهرست پروژه های فعلی داشته باشید.

کلمات کلیدی:

  • مهارت های لازم برای یک برنامه نویسی
  • مهارت های لازم برای برنامه نویسی
  • مهارت های مورد نیاز برنامه نویسی
  • مهارت های یک برنامه نویس
  • توانایی لازم برای برنامه نویسی
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است