صفر تا 100 فریلنسری

صفر تا 100 فریلنسری

فریلنسر کیست؟

به چه کسی فریلنسر می گویند؟

فریلنسر شخصی متخصص است که بدون داشتن هیچ قید زمانی و مکانی و با انتخاب کارفرمای دلخواه خود، کسب درآمد می کند.
قبل از انقلاب صنعتی و ظهور اینترنت، افراد به دنبال یافتن شغلی پایدار و رابطه ی همکاری بلند مدت با یک سازمان و یا شرکت مشخصی بودند و نسبت به حضور در مکانی خاص برای ساعاتی معین در روز، متعهد می شدند. اما با ظهور اینترنت، فرصت کار از راه دور فراهم شد و علاقمندی به داشتن شغل و تعهد بلند مدت به یک سازمان، شرکت و یا شخصی دیگر تا حد زیادی جای خود را به دریافت و انجام پروژه ها به صورت دورکاری و غیرحضوری داد.
از این جهت لغات معادل فری لنسر در زبان فارسی، آزادکار و دورکار انتخاب شده است. آزادی در این نوع کار به معنای عدم تعهد بلند مدت به یک سازمان و یا یک شرکت مشخص می باشد و دورکاری به معنای انجام یک پروژه بدون در نظر گرفتن بعد مسافت است.

لغات معادل فریلنسر در زبان فارسی، آزادکار و دورکار انتخاب شده است.

کلمه ی فریلنسر از کجا آمده است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین بار کلمه ی فریلنسر در قرون وسطی به کار رفته است. در آن دوران دو نوع شوالیه وجود داشته است: یکی شوالیه هایی که فقط برای فرمانروایی مشخص کار می کردند و دیگری شوالیه های فریلنسر که پایبند فرمانروایی خاص نبودند و برای هرکسی که بهشان پول می داد کار می کردند.

کلمه ی فریلنسر امروزه نیز معنای خود را حفظ کرده و یک فریلنسر دقیقا نقش شوالیه را در قرون وسطی بازی می کند و با هر فرمانروایی که امروزه به کارفرما تبدیل شده اند؛‌ به توافق برسد کار می کند،‌ حتی ممکن است اینکار را همزمان با چندکارفرما انجام دهد.

با افزایش کار از راه دور، افراد بیشتر از هر زمان دیگری می‌خواهند به یک فریلنسر تبدیل شوند یا کار آزاد را شروع کنند. چگونه می‌توان کارهای فریلنسری را شروع کرد؟

نه تنها تبدیل شدن به یک فریلنسر بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است بلکه شرکت‌ها به جای کارمندان تمام وقت، با استخدام فریلنسرها راحت و راحت‌تر می‌شوند. بسیاری از مشاغل را می‌توان از راه دور انجام داد و شرکت‌ها نیازی به ارائه مزایای مالی یا مراقبت‌های بهداشتی به فریلنسرها ندارند در حالی که کارمندان تمام وقت این مزایا را دریافت می‌کنند. شاید وقت آن رسیده باشد که شما فری لنسر شوید و یک کار فریلنسری را راه‌اندازی کنید. بیایید در مورد اینکه چگونه می‌توانید یک کسب و کار فریلنسری را خیلی سریع با هزینه بسیارکم راه‌اندازی کنید، صحبت کنیم.

۱- اهداف خود را برای فریلنسری مشخص کنید

همه چیز با دانستن اهداف خود برای راه‌اندازی کسب و کار آزاد شروع می‌شود. اگر مقصدی نداشتید، سوار ماشینتان نمی‌شدید و شروع به رانندگی نمی‌کردید، همچنین نباید یک تجارت فریلنسری بدون مقصد راه‌اندازی کنید. بدون مقصد، سخت است که بدانیم در چه جهتی حرکت کنیم. اهداف، آن مقصد را برای راه‌اندازی کسب و کار فریلنسری شما فراهم می‌کند.

  • با این موضوع شروع کنید که چرا می‌خواهید شغل فری لنسر را شروع کنید

سایمون سینک به خاطر سخنرانی TED خود که مخاطبان را به «شروع با چرا» تشویق می‌کند، مشهور است. هر روز، باید به خودتان انگیزه دهید تا مشتریانی پیدا کنید و کارهای استثنایی برای آن‌ها انجام دهید. اولین قدم این است که "چرا" خود را درک کنید. وهله اول چرا می‌خواهید یک فریلنسر شوید؟

  1. برای ایجاد درآمد جانبی؟
  2. برای جایگزینی درآمد تمام وقت خود؟
  3. در حین کار آزاد چقدر می‌خواهید درآمد کسب کنید؟

  • فری لنسری را پاره وقت یا به عنوان یک کار فرعی شروع کنید

فریلنسینگ پاره‌وقت یا به عنوان یک کار جانبی یک امکان عالی برای شروع است. هنگامی که فشار کمتری برای ایجاد درآمد فوری وجود دارد، می‌توانید در مورد نوع کاری که انجام می‌دهید و مشتریانی که آن را برای آن‌ها انجام می‌دهید، متفکرتر باشید. به همین دلیل، در واقع یک ایده عالی، انجام این روش به صورت پاره‌وقت است قبل از اینکه فکر کنید نیاز دارید، یک تجارت فریلنسری را به طور کامل راه‌اندازی کنید.

 فریلنسینگ اغلب از اعتماد و روابط مشتری ایجاد می‌شود و شکل‌گیری این روابط زمان می‌برد. بنابراین، اگر شروع به کار فریلنسری پاره‌وقت یا جانبی می‌کنید، به خودتان زمان می‌دهید تا روابط مهمی را که برای داشتن یک زندگی تمام‌وقت به صورت آزادکار نیاز دارید، ایجاد کنید.

  • ایجاد جهش برای شروع فریلنسینگ به صورت تمام وقت

اگر قصد دارید به عمق کار بپرید و یک فریلنسر تمام‌وقت شوید، عالی است! هرگز زمان بهتری برای رئیس خود بودن نبوده است. اگر هدف شما این است، باید محاسبه کنید که برای پوشش مخارج زندگی خود چقدر باید درآمد کسب کنید. منظورم تمام هزینه‌های زندگی شما از جمله مالیات، بیمه درمانی و حتی بازنشستگی است.

  • این مقصد درآمد شغلی فریلنسینگ شماست!

 اگر صورت‌حساب‌های فوری برای پرداخت یا حتی بدهی دارید، باید روی آن هدف درآمدی کنترل داشته باشید. ممکن است نتوانید در ماه اول به این عدد دست پیدا کنید اما دانستن هدف درآمدی به شما کمک می‌کند تا در اسرع وقت به آن برسید.

2- انتخاب کنید که با چه مهارت هایی شروع به کار فریلنسری کنید

چه بخواهید به صورت تمام‌وقت به یک فریلنسر تبدیل شوید یا در کنار آن، کسب و کار شما بر اساس مهارت‌های منحصر به فردی که باید ارائه دهید ساخته می‌شود. این مهارت‌ها بزرگ‌ترین دارایی شما هستند. بنابراین گام اول، شناسایی مهارت‌های مختلفی است که در طول سال‌ها ایجاد کرده‌اید و ممکن است افراد دیگر نداشته باشند و بخواهند برای استفاده از آن‌ها به شما پول بدهند. با یک صفحه گسترده ساده شروع کنید. در ستون اول، شروع به فهرست کردن هر مهارت فردی کنید که می‌توانید به آن فکر کنید.

  • کار را با مهارت‌هایی از مشاغل قبلی شروع کنید

آسان‌ترین کار برای شروع، استفاده از تمام مهارت‌هایی است که قبلاً برای انجام آن‌ها پول دریافت کرده‌اید. فرقی نمی‌کند که کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت باشد، تا زمانی که حقوق دریافت می‌کردید.  اگر کارفرمایی مایل بود برای انجام آن کار به شما پول بدهد، به احتمال زیاد شما در این کار خیلی خوب هستید! این مهارتی است که احتمالاً می‌توانید برای راه‌اندازی یک کسب و کار فریلنسینگ از آن استفاده کنید.

 به چند شغل اخیر خود فکر کنید: برای انجام چه کاری برای آن شرکت‌ها دستمزد دریافت می‌کردید؟

اگر این نقش‌ها به خلاقیت یا استفاده از نرم‌افزار خاصی نیاز داشته باشند، احتمال اینکه شخصی به جای صرف زمان برای یادگیری آن مهارت، به شما پول بدهد، بیشتر است. برخی از نمونه‌های نرم‌افزار رایج عبارتند از Adobe Photoshop، Figma ،Sketch ،Microsoft PowerPoint ،Microsoft Excel و ...

  • فری لنسری را با مهارت‌هایی خارج از شرح شغل خود شروع کنید

وقتی به شغل قبلی خود فکر می‌کنید، خود را به شرح شغل یا مسئولیت‌های اصلی محدود نکنید. در اکثر مشاغل تمام‌وقت، کارمندان خود را در حال انجام کارهایی می‌یابند که در اصل، در شرح وظایفشان نبوده است. به عنوان مثال، اگر شما مسئول اجرای حساب‌های رسانه‌های اجتماعی یک شرکت بودید، احتمالاً مهارت‌های نوشتاری نیز کسب کرده‌اید. بنابراین به جای اینکه فقط به مهارت‌های رسانه‌های اجتماعی خود فکر کنید، ممکن است برای کارهای کپی رایتینگ یا بازاریابی نیز مناسب باشید.

هر مهارت خاصی را به لیست اضافه کنید هر چه مهارت‌های بیشتری بتوانید نام ببرید، بهتر است.

  • فریلنسری را با استفاده از سرگرمی‌ها و مهارت‌های خودآموز شروع کنید

 مهارت‌های شما فقط محدود به کارهایی نیست که برای انجام آن پول دریافت کرده‌اید. فراتر از چیزهایی که قبلاً برای آن پول گرفته‌اید، به چیزهایی که خودتان یاد گرفته‌اید یا حتی سرگرمی‌های خود بروید. فقط به این دلیل که دوست دارید انجامش دهید وقت خود را صرف چه کاری می‌کنید؟ به همه چیز فکر کنید؛ به عنوان مثال، اگر تمبر جمع‌آوری می‌کنید، احتمالاً یک محقق قوی و سازمان یافته هستید و حتی ممکن است در مذاکره خوب باشید!  اگر به خودتان یاد داده‌اید که چگونه گرافیک را در Canva طراحی کنید، این نیز مهم است. باز هم، در این مرحله، هر چه مهارت‌های بیشتری را بتوانید فهرست کنید، بهتر است.

  • لیست مهارت‌های خود را محدود کنید

 هنگامی که فهرستی از تمام مهارت‌های خود داشته باشید، اکنون می‌توانیم شروع به محدود کردن این لیست کنیم. در مرحله اول مهارت‌های خود را اولویت‌بندی کنید. این اولویت‌بندی می‌تواند براساس مهارت‌هایی باشد که بیشترین میزان دستمزد را از آن‌ها دریافت کرده‌اید یا حدس می‌زنید که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به درامدهای بیشتری برسید. می‌توانید یک ستون جدید در صفحه گسترده خود ایجاد کنید و آن‌ها را به ترتیب رتبه‌بندی کرده و با شماره یک شروع کنید.

3- مشتریان هدف خود را تعریف کنید

بسیاری از فریلنسرها در این مرحله نمی‌توانند متفکر و آرزومند باشند. آن‌ها فریلنسری را شروع می‌کنند و آنقدر از فروش می‌ترسند که هر مشتری که به آن‌ها کاری را پیشنهاد می‌دهد، قبول ‌می‌کنند. مثل آن فریلنسرها نباشید! هنگامی که مهارت‌هایی را که برای شما سودآورترین و لذت‌بخش‌ترین هستند را شناسایی کردید، وقت آن است که فکر کنید چه کسی برای استفاده از آن‌ها به شما پول می‌دهد.

به مشتریان ایده‌آل خود فکر کنید. به مهارت‌هایی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار آزاد انتخاب کرده‌اید فکر کنید. چه کسی به این نوع کمک نیاز دارد؟ و می خواهید با چه کسی که به این نوع کمک نیاز دارد کار کنید؟ به عنوان مثال می‌توان به مشاغل کوچک، سازمان‌های غیرانتفاعی، رستوران‌ها و… شروع کرد.

 در این مورد زیاد فکر نکنید و با جریان آگاهی شروع کنید: با چه کسی می‌خواهید کار کنید؟ یک سند یا دفترچه خالی باز کنید و شروع به نوشتن کنید.

  • افراد واقعی و شرکت‌های واقعی را شناسایی کنید

اگر بتوانید با هر شخص یا شرکتی در جهان کار کنید، چه کسی را انتخاب می‌کنید؟ یک صفحه گسترده جدید از مشتریان رویایی خود ایجاد کنید. ممکن است فکر کنید احمقانه است که نام شرکت‌های معروف یا افراد مشهور را درج کنید، اما آن‌ها را یادداشت کنید.

در صورتی که به خود ایمان داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید؛ هر چیزی ممکن است. تا زمانی که حداقل به ۵۰ مشتری رویایی نرسیده‌اید، نوشتن لیست خود را متوقف نکنید. اگر واقعاً جدی هستید، ۱۰۰ مورد را بنویسید.

اولین قدم برای کار واقعی با مشتریان رویایی خود این است که بدانید می‌خواهید با آن‌ها کار کنید؛ سپس، با گذشت زمان، می‌توانید شهرت و روابطی را ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا به آنجا برسید.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر به کسی گفته می‌شود که برای خود بصورت پروژه‌ای کار می‌کند.

در ادامه ویدئو و متن گفتگوی شاهین جمشیدی با مهمان برنامه ی شب آفتابی آقای دکتر سید حمیدرضا عظیمی ارائه می گردد. در این گفتگو آقای دکتر سید حمیدرضا عظیمی به سوالات زیر پاسخ میدهد:

با سرمایه کم چه کسب و کاری راه بیندازیم؟

الان خدمتتون توضیح می دهم. ببینید اگر این دوست عزیز ما بخواهد با سرمایه کم ده، بیست میلیونی که دارد کار کند گزینه ای که بهشون پیشنهاد میشه فریلنسر است. یک کلیپ بسیار خوبی در یکی از قسمت های برنامه شب آفتابی پخش شد که فریلنسینگ رو بطور کامل توضیح داد؛ کلیپ بسیار خوبی بود یک موشن گرافی خوب که خیلی خوب توضیح داده بود.

فریلنسرینگ

مزایای فریلنسری چیست؟

اگر فریلنسر بودن به عنوان یک شغل نگاه کنید میبینید این شغل هم مثل بقیه شغل ها مزایا و معایبی دارد، در این بخش به مزایای فریلنسر بودن اشاره میکنیم:

1- بدون سرمایه، شغل داشته باشید

امروزه داشتن هر گونه شغل آزاد، نیازمند داشتن یک سرمایه اولیه است. به عبارت دیگر تقریبا شغل آزادی وجود ندارد که بدون سرمایه اولیه بتوان آن را انتخاب کرد. اما فریلنسری یکی از معدود شغل هایی است با داشتن تقریبا هیچ سرمایه ای می توانید آن را آغاز کنید و بعضا درآمد بیشتری نسبت به مشاغل آزاد کسب کنید.

  • همیشه فرصت‌های کاری وجود دارد. هر ساعت، ده‌ها آگهی شغلی جدید به پلتفرم‌های فریلنسری از جمله سایت های فریلنسری ایرانی اضافه می‌شود. البته، شما برای هر یک از این موارد که بخواهید استخدام نخواهید شد اما پیشنهادات زیادی وجود دارد.
  • شما برنامه خود را کنترل می‌کنید و هر زمان که می‌خواهید، هر طور که می‌خواهید و هر چقدر که می‌خواهید کار می‌کنید. شما مجبور نیستید برای مرخصی و داشتن روزهای تعطیل بیشتر به رئیس خود التماس کنید.
  • اگر فردی هستید که تمرکزتان در اواخر شب بیشتر است، لازم نیست صبح از خواب بیدار شوید. با فریلنسری، بهترین بهره را از حداکثر بهره‌وری خود می‌برید، بدون اینکه برای ساعات خاصی به دفتر کار وابسته باشید.
  • شما یک فرصت شگفت‌انگیز برای جمع‌آوری تجربه دارید. می‌توانید با مشتریان مختلف در پروژه‌های مختلف کار کنید و تجربه‌ای را به دست آورید که در یک محیط اداری سنتی غیرممکن است.
  • در نهایت شما انتخاب می‌کنید که با چه کسی کار کنید. اگر کارها با یک مشتری خوب نیست، همیشه می‌توانید مشتری دیگری پیدا کنید و مجبور نیستید به خاطر ترس از دست دادن کار در یک محیط سمی بمانید.
  • احساس استقلال بیشتر: فریلنسینگ برخلاف کارمند تمام‌وقت، اغلب به شما کنترل بیشتری بر حجم کارتان می‌دهد. در سایت های فریلنسری شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام پروژه‌ها را بپذیرید و چقدر می‌خواهید حقوق بگیرید.
  • پتانسیل افزایش درآمد: از آنجایی که می‌توانید در مورد نرخ دستمزد خود به ازای هر قرارداد مذاکره کنید، افزایش حقوق سریع‌تر از زمانی که یک کارمند تمام وقت بودید و عموماً فقط می‌توانید افزایش سالانه را تضمین کنید، ممکن است. همچنین ممکن است در حالی که هنوز یک شغل تمام‌وقت دارید، کار آزاد انجام دهید تا بتوانید درآمد اضافی کسب کنید.
  • شروع آسان: با این فرض که از قبل تجهیزات و مهارت‌های لازم را برای رشته انتخابی خود دارید، می‌توانید با هزینه‌های بسیار کمی شروع به کار آزاد کنید. برخی از افراد حتی برای شروع کار، کار تمام وقت را ترک کردند تا به صورت قراردادی با همان شرکت کار کنند.
درآمد فریلنسرها

درآمد یک فریلنسر چقدر است؟

درآمد یک فریلنسر با سه فاکتور مهم و اساسی رابطه مستقیم دارد:

  1. تجربه و مهارت فریلنسر
  2. میزان فعالیت فریلنسر در طول روز
  3. کیفیت و دقت کاری های انجام شده توسط فریلنسر

هر کدام از موارد ذکر شده در بالا با میزان درآمد فریلنسر رابطه مستقیم داشته و این موارد به شدت مرتبط با درآمد فریلنسر هستند.

درآمد فریلنسرها

دستمزد فریلنسر چطور و چه وقت به حسابش واریز میشه؟

دستمزد فریلنسر در سایت حامی ورکس به زبان ساده بدین صورت می باشد که ابتدا کارفرما پروژه ای در سایت ثبت میکند، شما با عنوان فریلنسر پس از بررسی کامل پروژه به او پیشنهاد قیمت میدهید، در صورت رضایت کارفرما پروژه پس از پرداخت وجه در داخل سایت (به حساب سایت) به شما واگذار میگردد. بعد از انجام پروژه توسط شما، کارفرما مبلغ پروژه را به حساب کاربری شما منتقل خواهد کرد، هر زمان علاقه داشتید درخواست برداشت وجه را ثبت کنید، مبلغ 48 ساعت کاری بعد به حساب شما واریز خواهد شد.

 کتاب اصول فریلنسرینگ موفق

کتاب اصول فریلنسینگ

این کتاب توسط تیم تولید محتوای سایت فریلنسری پونیشا گرداوری شده، با مطالعه این کتاب سرعت تبدیل شدن شما به یک فریلنسر موفق افزایش پیدا میکند، دانلود و مطالعه کتاب "اصول فریلنسرینگ موفق" به شما پیشنهاد می شود:

کتاب مسیر موفقیت طراحان فریلنسر

کتاب مسیر موفقیت طراحان فریلنسر در چهارفصل تالیف و به صورت رایگان در اختیار طراحان فریلنسر قرارداده شده است. لینک دانلود رایگان این کتاب در ادامه قرار داده شده است. این کتاب توسط نیما صالح زاده نیک سیرت گرداوری شده، این کتاب شامل 4 فصل با موضوعات مفاهیم اولیه، شروع زندگی فریلنسری، افزایش سرعت موفقیت، برندینگ می باشد.

مسیر موفقیت طراحان فریلنسر

با چه تخصصی میشه فریلنسر شد؟

در فریلنسری ساده ترین مهارت ها به شرطی که در آنها مهارت کافی داشته باشید، می توانند به منبعی برای کسب درآمد شما تبدیل شوند. برخی از مهمترین مهارت هایی که روزانه پروژه های زیادی برای آنها تعریف می شود در انتهای این قسمت قرار گرفته است. لازم به ذکر است در ایران پروژه متلب به صورت تصاعدی در حال افزایش هست و در کل انجام پروژه در این خصوص بسیار لذت بخش می باشد.
البته اگر مهارت شما در لیست زیر نیست،‌ نگران نباشید؛ کافی است با پشتیبان حامی ورکس تماس برقرار کنید تا بخش مربوط به مهارت شما در سایت ایجاد شود، بعد از آن با قبول پروژه های مربوطه از کسب درآمد لذت ببرید.
مهارت هایی که به واسطه ی آنها می توانید در حامی ورکس کسب درآمد کنید:

چگونه جایگاه خود را به عنوان یک فریلنسر پیدا کنید

جایگاه فریلنسری - بله یا نه؟ آن ها می گویند که غالباً تسلط و مهارت بالا داشتن در یک حرفه خاص، بهتر از تسلط نسبی بر همه حرفه ها است. در کارهای فریلنسری نیز، یافتن جایگاه خاص خود می تواند تأثیر فوق العاده مثبتی بر پیشرفت درباب حرفه شما داشته باشد و اغلب بهترین راه برای ارتقای سطح کسب و کار شما می باشد.

یافتن جایگاه خاص توسط شما در حرفه فریلنسری می تواند منجر به قبول مسئولیت پروژه ها و کارهای بیش تر شود، درآمد شما را افزایش دهد و در نهایت سبب می شود تا با انجام کار و حرفه ای که دارید، شادتر باشید. اما کشف جایگاه خاص برای خودتان، ممکن است کاری دشوار باشد - دقیقاً چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟

در ادامه این متن، پنج نکته آورده شده است که به شما کمک می کند تا حرفه و کاری را که واقعاً در آن مهارت دارید پیدا کنید. بنابراین سوال اصلی در این متن این است که چگونه می توانید جایگاه اصلی خود را برای ارائه خدمات فریلنسری پیدا کنید؟

1) موارد زیادی را امتحان کنید

داشتن تجربیات مختلف کاری، یکی از مهم ترین پیش نیازهای یافتن جایگاه مناسب تان در تجارت شماست. اگر مطمئن نیستید که در چه حرفه یا مهارتی عالی هستید، تا آن جا که می توانید حرفه ها و کارهای مختلف را امتحان کنید. آیا در توسعه پلاگین های وردپرس یا طراحی UI / UX مهارت دارید؟

با افرادی که روی مهارت ها و کارهای مختلف تمرکز کرده اند صحبت کنید و به آن چه که سبب ایجاد انگیزه کاری در آن ها می شود، به خوبی و با دقت فکر کنید. آیا به ذهنتان، موردی خطور می کند که شما بتوانید به آن موضوع علاقه مند شوید؟ حتما آن را امتحان کنید و به مسئله ای که در جمله بعدی می گوییم حتما فکر کنید.

شما پنج نوع آب نبات مختلف دارید. شما می توانید مشغول به خوردن تنها یک نوع آب نبات شوید بدون این که آن را با آب نبات دیگر جایگزین کنید یا این که هر پنج مورد را امتحان کنید و بفهمید که بیش تر کدام نوع آب نبات را دوست دارید.

هنگام بررسی ایده های خوب، به موارد زیر فکر کنید :

  1. مشتری های ایده آل شما، چه کسانی هستند؟
  2. چرا شما می خواهید برای این نوع مشتریان کار کنید؟
  3. چگونه شما به مشتریان خود، کمک خواهید کرد؟

پاسخ به این سوالات می تواند به شما کمک کند در بین تمام انتخاب های موجود، گزینه های خود را محدود کنید. به محض این که ایده خوبی در مورد یک جایگاه خوب پیدا کردید، می توانید به مرحله بعدی بروید.

اشتباهات فنی فریلنسرها

کار کردن به عنوان یک فریلنسر، با وجود اینکه مزایا و امکانات زیادی را به زندگی شما اضافه می‌کند. در عین حال می‌تواند بسیار چالش برانگیز و دشوار، باشد. رعایت چند نکته ساده باعث می‌شود تا این چالشها ساده‌تر شوند و اشتباهات شما را نیز، تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. اهمیت این موضوع باعث شد تا ما تصمیم بگیرم، تجربه نه ساله خودمان در حوزه فریلنسرینگ و دورکاری در چندین سایت از جمله حامی ورکس را در غالب نکاتی مفید و کاربردی در این مطلب، با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم در این مسیر همراه موثری برای شما باشیم و به رفع اشتباهاتتان کمک کنیم.
در این مطلب اشتباهات فنی فریلنسرها در حوزه‌ی قیمت گذاری، ثبت پیشنهاد و تعیین زمان انجام پروژه را بیان می‌کنیم. بسیاری از این اشتباهات خیلی متداول هستند در حالی که، به راحتی می‌توان آنها را کنترل کرد. بنابراین توصیه می کنیم، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

1- هیچ وقت رایگان کار نکنید

ممکن است در فرآیند مذاکره پیش از پذیرش پروژه، کارفرما از شما بخواهد که بخشی از کار را رایگان انجام دهید، تا در رابطه با مهارت شما اطمینان یابد. توصیه ما این است که تحت هیچ شرایطی این کار را انجام ندهید. دلیل این توصیه آن است که مشاوره یا ارائه خدمات رایگان، باعث ایجاد توقع نابجا در کارفرما می‌شود و ادامه کار و دریافت دستمزد را برای شما، مشکل می‌سازد.
اگر پروژه‌ای که قصد پذیرش آن را دارید به یک اتود اولیه نیاز دارد، مناسبترین کار این است که پروژه را به قسمت‌های کوچک تبدیل کنید و مرحله به مرحله کار را انجام داده و دستمزد دریافت کنید. این روش هم از رایگان کار کردن شما جلوگیری می‌کند و هم به کارفرما کمک میکند تا، از مهارت شما اطمینان یافته و با خیالی آسوده، بقیه کار را به شما بسپارد.

2- ارزان کار نکنید

در دورکاری و فریلنسرینگ، برای هر کسی ممکن است زمان‌هایی به وجود بیاید که، هیچ پروژه‌ای برای انجام نداشته باشد. این اتفاق در ابتدای فعالیت شما بیشتر می‌افتد و دلیل آن را می توان آشنا نبودن شما با محیط فریلنسری و نحوه مذاکره با کارفرما و هم چنین نداشته نمونه کار، یا آشنا نبودن کارفرمایان با مهارت‌های شما دانست. هر اندازه هم که گرفتن یک پروژه برای شما ضروری است، قیمتی بسیار پایین‌تر از رنج قیمت متداول ثبت نکنید. زیرا، این کار علاوه بر پایین آوردن ارزش کار شما، به دیگر فریلنسرها نیز آسیب می‌زند.

اگر به تخصص و کیفیت کار خود اطمینان دارید، نیاز نیست قیمت پایین‌تر از حد معمول بدهید. زیرا تخصص شما کمک شایانی برای یافتن پروژه مناسب، به شما خواهد کرد. بیان این نکته نیز حائز اهمیت است که راه گرفتن یک پروژه، بالابردن قدرت مذاکره با کارفرما است نه پایین آوردن هزینه انجام کار، در نتیجه با ارزان کار کردن، بازار خود و دیگر فریلنسرها را خراب نکنید.

3- قیمت ثابت ممنوع!

گاها دیده می‌شود که برخی از فریلنسرها برای کار خود یک قیمت ثابت مشخص می‌کنند و بدون در نظر گرفتن جزئیات پروژه و شرایط آن، قیمت ثبت می‌کنند. در حالی که این کار اشتباه است. در انجام پروژه به صورت دورکاری، هیچ وقت قیمت ثابت نیست. حتی پروژه‌های متداولی مانند طراحی لگو و یا طراحی سایت نیز قیمت ثابتی ندارند. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا شرایط پروژه را به دقت مطالعه کنید و بر سر جزئیات با کارفرما مذاکره کنید و پس از اطمینان یافتن از اتفاق نظر شما و کارفرما بر سر جزئیات قیمت بدهید، تا با مشکل مواجه نشوید.

4- یه راهکار جذاب، ارائه قیمت شرطی

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، مطالعه دقیق پروژه پیش از ثبت پیشنهاد، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و توصیه می‌کنیم پس از بررسی کامل پروژه و اطمینان کامل از توانایی انجام کامل خواسته‌های کارفرما، قیمت ثبت کنید.
اگر به هر دلیلی مانند ناقص بودن اطلاعات پروژه و یا در دسترس نبودن کارفرما این امکان برای شما وجود نداشت، توصیه می‌کنیم، از جملات شرطی برای قیمت گذاری استفاده کنید تا از هرگونه اختلاف و سوء تفاهم جلوگیری کرده باشید. مثال‌هایی از استفاده از جملات شرطی برای این منظور عبارتند از: با توجه به جزئیاتی که ثبت کردید قیمت کار شما 500.000 تومان می‌باشد، باتوجه به کیفیت مد نظر شما، قیمت کار 300.000 تومان می باشد و یا برای این تعداد، قیمت کار عبارت است از 800.000 تومان که می‌توانید از آنها متناسب با نوع پروژه و نوع پیشنهاد بهره ببرید.
چند مثال تخصصی‌تر در رابطه با استفاده از جملات شرطی برای آشنایی بیشتر شما عبارت است از:

  1. قیمت طراحی سایت به همراه یک هفته پشتیبانی عبارت است از ...
  2. قیمت طراحی لوگو همراه با 3 اتود اولیه عبارت است از ...
  3. قیمت طراحی مدل دلخواه شما در نرم افزار catia .... تومان است. اما قیمت آموزش و ضبط ویدئو جداگانه باید محاسبه گردد.

5- جنگ اول بهتر از صلح آخر است

قیمت گذاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از عقد قرارداد، دانست. بسیاری از مشکلات و سوء تفاهم‌ها میان مجری و کارفرما زمانی رخ می‌دهد که، این بخش با دقت کافی انجام نشده باشد. مهارت در زمینه قیمت گذاری، علاوه بر اینکه موجب می‌شود تا درآمد مناسبی داشته باشید، به آرامش شما و کارفرما حین انجام پروژه نیز کمک می‌کند.
بنابراین توصیه می کنیم این بخش را جدی بگیرید، و قیل از شروع کار و انتقال وجه توسط کارفرما، در رابطه با اقداماتی که به ازای دریافت این وجه انجام خواهید با او مذاکره کنید و به توافق برسید.

6- زمان قیمت گذاری

برخی از فریلنسرها، در زمینه بررسی پروژه و ثبت قیمت بسیار وسواس دارند. این فریلنسرها، پس از مشاهده پروژه جدید، آن را به دقت بررسی می‌کنند، فایلهای پیوست را مطالعه می‌کنند، در رابطه با موضوع سرچ می‌کنند و در صورت اطمینان از انطباق توانایی‌های خود با خواسته‌های پروژه قیمت ثبت می‌کنند. این افراد درست‌ترین کار را انجام می‌دهند، اما برخی از کارفرمایان زیاد منتظر ثبت پیشنهادها نمی‌مانند و بدین ترتیب، گاها هر کس سریعتر به پروژه ثبت شده پاسخ بدهد، شانس بیشتری برای گرفتن آن دارد. توصیه ما این است که، در این مواقع، به کارفرما پیام بدهید و اعلام کنید در حال بررسی دقیق پروژه ثبت شده هستید و درخواست کنید تا، منتظر اعلام پیشنهاد شما بمانند. با انجام این کار از اصول خود کوتاه نیامده‌اید و امکان بررسی دقیق، قبل از تصمیم گیری را از دست نداده‌اید و همچنین کارفرما بعد از مطالعه پیام شما، منتظر پیشنهاد شما خواهد ماند و پروژه را نیز، از دست نخواهید داد.

7- بهترین زمان برای کار کردن

یکی از مزایای زندگی فریلنسری این است که امکان داشتن کنترل کامل بر زمان خود را، به انسان می‌دهد و ما می‌توانیم در مکان و زمان دلخواه خود، کار کنیم. این مزیت یکی از چالشهای پیش روی فریلنسرها نیز، محسوب می‌شود و معمولا پیدا کردن زمان مناسب برای کار کردن، کمی مشکل است. از این رو امیدواریم این چند نکته در انتخاب زمان مناسب برای دریافت بیشترین بهره وری در زمان کار کردن، به شما کمک کند.
وقتی صحبت از بهترین زمان برای کار کردن می‌شود، یکی از جملاتی که مدام شنیده‌ایم، به ذهن انسان می‌رسد: سحر خیز باش تا کامروا شوی. اما واقعیت این است که بسیاری از فریلنسرها، انسان‌های سحر خیزی نیستند و گاها فریلنسری را به این علت انتخاب کرده‌اند که، مجبور نباشند صبح زود از خواب بیدار شوند. برای انتخاب بهترین زمان کار کردن به این نکات توجه کنید:

  1. بازدهی خود در طول روز را، بررسی کنید و ببینید چه ساعت‌هایی بیشترین انرژی را دارید.
  2. معمولا افراد بعد از ساعت ده صبح، بیشترین انرژی را دارند. این قاعده را در رابطه با خود بررسی کنید.
  3. بهتر است ساعتهای اولیه شروع کار خود را صرف کارهایی بکنید که برای شما جذاب و هیجان انگیز است و سراغ کارهای خسته کننده نروید.
  4. خواب منظم و تغذیه مناسب می‌تواند تاثیر زیادی روی میزان انرژی و کارایی شما در طول روز داشته باشد، بنابراین به آنها اهمیت بدهید.

8- ددلاین پروژه

کسانی که تجربه فریلنسرینگ دارند، میدانند که خیلی وقت‌ها کارفرماها، از حجم کار و مدت زمان نیاز برای انجام پروژه اطلاع دقیقی ندارند و مدت زمان تحویل کوتاهی برای پروژه مشخص می‌کنند. در این مواقع و در صورتی که تایم بیشتری از ددلاین تعیین شده برای انجام پروژه، با کیفیت مناسب نیاز دارید، حتما با کارفرما این مسئله را در میان بگذارید و درخواست کنید تا مهلت انجام پروژه را افزایش دهد.
هنگام اعلام زمان مورد نیاز خود بهتر است بازه‌ی زمانی را بر حسب تاریخ مشخص نکنید، بلکه بازه زمانی را با تعداد روز بیان کنید و حتما اعلام کنید که این زمان از روز توافق کامل شما و کارفرما شروع می‌شود. برای مثال می‌توانید اعلام کنید که، پروژه شما از زمان توافق 7 الی 10 روز زمان لازم دارد.

9- زمان تحویل پروژه

یکی از مهم ترین ویژگی‌ها برای یک فریلنسر، متعهد بودن به انجام کار به بهترین نحو و تحویل آن در زمان مقرر است. اما بسیاری از فریلنسرها اهمیت این مسئله را باور ندارند و اخلاق حرفه‌ای کاری را، رعایت نمی‌کنند. باید بدانید که قطعا کارفرما نیز برنامه ریزی مشخصی برای کار خود دارد و روی زمان اعلام شده از طرف شما، حساب باز کرده است. بنابراین تلاش کنید تا پروژه را با کیفیت و کامل، در زمان مقرر تحویل دهید و با برنامه ریزی اجازه ندهید کار پروژه به دقیقه 90 برسد.

اشتباهات اخلاقی فریلنسرها

رعایت اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به اصول و قواعد هر کاری، یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی است که افراد شاغل در آن، باید داشته باشند و یا در وجود خود آنها را پرورش دهند. ممکن است فکر کنید که در فریلنسری یا دورکاری این موارد از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، ولی در حقیقت اینگونه نیست و فریلنسرها نیز، موظف هستند که به اخلاق حرفه‌‌ای پایبند باشند. بسیاری از فریلنسرها با انجام اشتباهاتی در این زمینه، موقعیت‌های شغلی زیادی را از دست می‌دهند و كارفرمايان را نسبت به خود بی اعتماد می‌سازند. در این مطلب برخی از این اشتباهات که تجربه سالیان گذشته ما در سایت حامی ورکس است را بیان می کنیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

1. صمیمیت بیش از حد با کارفرما

گاها دیده می‌شود که برخی از افراد هنگام ارتباط با کارفرما، خیلی زود با او صمیمی شده و با کسی که شناخت درستی از او ندارند، شوخی می‌کنند. این رفتار شاید در مواردی موثر باشد و به بهبود رابطه شما کمک کند، اما در دراز مدت برای شما آسیب زا است و ممکن است کار و کسب درآمد شما را نیز به خطر بیندازد. در نتیجه توصیه می کنیم تا حد امکان، از این رفتار اجتناب کنید.

تجربه ثابت کرده است که یک رفتار رسمی همراه با احترام، تاثیر بهتری روی کارفرما دارد و بهتر اعتماد او را جلب می‌کند و باعث می‌شود تا شما و مهارتتان، ارزش و احترام بیشتری در چشم او داشته باشید. بنابراین توصیه ما این است که یک رفتار دوستانه و بدور از صمیمیت زیاد، با کارفرما داشته باشید.

2. عدم برقراری ارتباط موثر با کارفرما

در قسمت قبل اشاره شد که صمیمیت بیش از حد می‌تواند تاثیر نامناسبی بر عملکرد شما داشته باشد، اما در عین حال نداشتن ارتباط مناسب و رفتار خشک و بدون احترام با کارفرما نیز، شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. در نتیجه توصیه ما این است که اعتدال را رعایت کنید و برای برقراری یک رابطه سازنده تلاش کنید. یک رابطه مناسب، می‌ تواند سبب شود تا در زمان کوتاهی اعتماد کارفرما را به خود جلب کنید و این اعتماد موجب می‌شود تا کارفرما برای پروژه‌های بعدی نیز شما را انتخاب کند و شانس شما را برای دریافت درآمد مناسب افزایش می‌دهد.

3. آفلاین شد در حین چت با کارفرما!

بارها اتفاق افتاده که کارفرماها، به ما پیام داده و گله می‌کنند که در حال چت با فریلنسر در رابطه با پروژه بوده‌اند، اما فریلنسر دیگر پاسخگو نیست و آفلاین شده است. پس از پیگیری که اعضای تیم ما انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که برای فریلنسر مشکلی پیش آمده و دلیل قابل قبولی برای آفلاین شدن حین چت وجود دارد، با این وجود کارفرما، دید منفی نسبت این فریلنسرها پیدا می‌کند و یک امتیاز منفی در ذهن او نسبت به آنها ثبت می‌شود.

برای رفع این مشکل توصیه ما این است که، همیشه قبل از آفلاین شدن به کارفرما احترام بگذارید و به او اطلاع بدهید. برای اطلاع دادن می‌توانید از جملات ساده‌ای مانند: "من الان کار دارم و باید بروم، دو ساعت دیگر بر می‌گردم"، استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا کارفرما ذهنیت مثبتی از شما در ذهن داشته باشد و بتوانید بدون نگرانی آفلاین شده و به کار خود برسید.

4. یک فریلنسر لوس نباشید

فریلنسری مانند هر شغل دیگری سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و مانند دیگر شغل ها موفقیت در آن نیازمند، داشتن یک روحیه قوی و مقاوم است. در نتیجه سعی کنید در این کار زیاد لوس و حساس نباشید تا شانس موفقیت شما افزایش پیدا کند. مثالی برای این موضوع که ذهنیت بهتری به شما بدهد این است که، گاها پیش می‌آید که فریلنسر از کارفرما بر سر مسائل به حقی، ناراحت و دلخور است و یا احساس می‌کند کارفرما متوجه ارزش کار نیست در این مواقع برخی افراد عجولانه تصمیم می‌گیرند و زیر توافق زده و از پروژه انصراف می‌دهند. در حالی که توصیه ما این است که، در این مواقع سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با صبر و حوصله موضوع را برای کارفرما توضیح دهید و تلاش کنید مشکل را حل کنید.

5. رعایت اصول اخلاقی در قیمت گذاری

برخی از فریلنسرها هستند که در زمینه قیمت گذاری، اصول اخلاقی را راعایت نمی‌کنند و با این کار کارفرما را نسبت به خود و دیگر فریلنسرها بدبین می‌کنند. چند نمونه از این اشتباهات عبارتند از:

  1. برخی از آنها، هنگام شروع کار، قیمت بسیار پایینی پیشنهاد می‌دهند تا، در میان پیشنهادها برنده شده و پروژه را به دست بیاورند، پس از گرفتن پروژه شروع به بهانه تراشی می‌کنند، تا بتوانند هزینه را افزایش دهند و پروژه را با قیمت بالاتری تحویل دهند. این کار به شدت بی اخلاقی است. قطعا کارفرما بر روی قیمت پیشنهادی شما حساب کرده و پروژه را به شما سپرده است و تغییر قیمت منصفانه نیست.
  2. برخی دیگر نیز به محض اینکه متوجه شوند، کارفرما عجله دارد و به عبارتی کارش گیر است، انصاف را فراموش کرده و قیمت نجومی پیشنهاد میدهند، این کار نیز به شدت غیر اخلاقی است.

توصیه ما به شما فریلنسرهای عزیز این است که، همیشه ارزش کار خود را بدانید و با قیمت‌های غیر واقعی، ارزش خودتان و کارتان را، پایین نیاورید.

خلاصه همه مواردی که گفته شد این است که، همیشه تلاش کنید از افراط و تفریط در رابطه با کارفرما بپرهیزید و اعتدال را رعایت کنید. همان ابتدای کار بر سر جزئیات مذاکره کنید و پیش از پذیرش پروژه اطمینان پیدا کنید که، کاملا با یکدیگر به توافق رسیده‌اید. احترام اساس یک رابطه کاری را تشکیل می‌دهد پس در هیچ صورتی به کارفرما بی احترامی نکنید. رعایت این موارد علاوه بر اینکه باعث می‌شود با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری کار کنید، اعتماد کارفرما را نیز جلب می‌کند و باعث می‌شود کارفرما پروژه‌های بعدی را نیز به شما بسپارد و یا شما را به دوستان خود معرفی کند. 

چالش های فریلنسری: مهم ترین موانعی که با آن ها روبرو هستید و نحوه کنار آمدن با آن ها

فریلنسرها در زندگی روزمره خود با چالش های زیادی روبرو می شوند. برای بهتر و عمیق تر درک کردن این چالش ها، به تعدادی از فریلسرها مراجعه کرده و مطالعه آماری زیر را ترتیب داده ایم. در ادامه، ما قصد داریم پاسخ بیش از هزار و هشتصد شرکت کننده در آخرین و جدیدترین نظرسنجی خود را ارائه دهیم. در این باره، ما از جامعه هدف پرسیدیم که "بزرگ ترین چالش های فریلنسرها چیست؟" و شما به این سؤال پاسخ دادید.

نتایج حاکی از یک تصویر جامع از آن چه که یک فریلنسر با آن روبرو است دارد - یافتن مشتری و پروژه، اطمینان از این که به موقع پروژه می گیرید و همچنین اطمینان از این که از کارهایی که انجام می دهید به قدر کافی لذت می برد، می باشد. در این جا، مهم ترین موانع زندگی یک فریلنسر و برخی نکات در مورد جلوگیری از وقوع آن ها و همچنین چگونگی مواجه با آن ها بیان می شود.

هر فریلنسر که مورد پرسش و بررسی قرار گرفت این شانس را داشت که سه تا از بزرگ ترین چالش های خود را به ما معرفی کند که در آن زمان، سه مورد از چالش های عمده و مشکلات فریلنسری به شرح زیر بودند:

  1. پیدا کردن مشتری ها برای دریافت پروژه (31 درصد)
  2. تمایز قائل شدن بین زندگی شخصی و کاری / تعادل بین کار – زندگی شخصی (18 درصد)
  3. دریافت دستمزد بیشتر (17 درصد)
چالش های فریلنسری

در سال 2020، ما نظرسنجی سالانه خود را دوباره انجام دادیم و همین سؤال بالا را دوباره از جامعه فریلنسری پرسیدیم. در ادامه متن، مهم ترین موانعی که یک فریلنسر در سال 2020 با آن روبرو است شرح داده می شود :

چالش های فریلنسری
1- بدست آوردن مشتری

به دست آوردن یک پروژه، معمول ترین چالش در جامعه هدف ما (فریلنسرها) بوده است. حدود یک سوم از شما این گزینه را به عنوان بزرگ ترین چالش در حرفه خود (شصت و هشت درصد در سال 2020) انتخاب کرده اید. این چالش برای فریلنسرها، به نظر، خیلی تعجب آور نیست. در اصل، فارغ از نوع صنعت یا موفقیت قبلی در انجام پروژه، بدست آوردن مشتری، به عنوان اولویت اصلی فریلنسرها محسوب می شود.

بنابراین شما چگونه مشتری های خود را راحت تر جذب می کنید؟

  • مشتریان سابق را از دست ندهید: اگر می خواهید همیشه به دنبال مشتری های جدید نباشید، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که با کسانی که هم اکنون با آن ها کار می کنید روابط پایداری برقرار کرده اید. اکثر فریلنسرهای موفق، مشاغل و پروژه های تکراری و مشابه با پروژه های قبلی را از همان مشتری می گیرند.
  • یک سیستم منسجم و منظم داشته باشید: یافتن یک روش جدید برای نزدیک شدن به مشتری بالقوه، هر زمان که به یک پروژه جدید احتیاج دارید می تواند واقعاً شما را آزار دهد. اطمینان حاصل کنید که تلاش شما به هدر نرفته است. برای این کار، راه های قبلی برای مراجعه به مشتری و جذب او را دنبال کنید و میزان موفقیت آن راه ها را بسنجید. وقتی فهمیدید چه راهی برای شما بهتر است، به آن روش اکتفا کرده و آن را به طور مداوم، مطابق با نوع مشتری بالقوه، اصلاح کنید. با انجام این کار، شما سیستمی ایجاد کرده اید که متناسب با نیاز شما بوده و با حداقل تلاش، می توانید مشتری های خود را جذب کنید.
  • تسلیم نشوید و از کاهش انگیزه تان برای انجام پروژه ها، جلوگیری کنید: صبوری در هنگام خرید مشتری، بسیار مهم است. مسلماً شما نمی خواهید زندگی خود را از یک پروژه به پروژه دیگر آن هم بدون یک قرارداد قابل استناد، سپری کنید. همیشه مراقب کسب و کار خود باشید و همیشه سیستم اصلی خود را دنبال کنید. داشتن پروژه های بیشتر به این معنی است که می توانید از بین پروژه های موجود و مشتریان بالقوه، بهترین ها را مطابق میل خود انتخاب کنید. این یکی از شرایط نادری است که تقریباً همیشه برای یک فریلنسر، بهتر است اتفاق بیفتد.
  • در رسانه های اجتماعی فعال باشید: فعالیت در رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای پیدا کردن پروژه و ارائه خدمات به مشتریان در سال 2020 است.

- در این باره بهتر است مطلع شوید که آیا کسی، موضوع یا پروژه ای را که مربوط به حوزه کاری شما است، توییت می کند؟ ایده های خود را با مشتریان بالقوه، به اشتراک بگذارید یا بازخورد دهید.

- آیا شخصی با مهارت شما به دنبال یک فریلنسر است؟ نمونه کارهای گذشته خود را با آن ها، به اشتراک بگذارید!

با سایر فریلنسرها ارتباط واقعی و دوستانه برقرار کنید و در این کار، هرگز دریغ نکنید، حتی در صورت لزوم، فریلنسرهای همکار خود را به دیگران (مشتریان) توصیه کنید! فریلنسرهای همکار، به هر حال ممکن است روزی هم به شما لطف کنند.

فریلنسرینگ، شغل اصلی یا شغل دوم؟

در کشورهای پیشرفته، فریلنسرینگ یک شغل کامل محسوب می‌شود، اما در کشور ما هنوز این کار به عنوان یک شغل مورد قبول بسیاری از مردم قرار نگرفته است، از آنجایی که به علت وضعیت بد اقتصادی، بسیاری از افراد بیکار هستند یا برای تامین مخارج زندگی، مجبور هستند چند شغل داشته باشند. تصمیم گرفتیم تا به این سوال که فریلنسری شغل اول است یا دوم پاسخ دهیم.

پاسخ به این سوال واحد نیست و برای پاسخگویی باید حالت‌های مختلفی را بررسی کنیم. در حقیقت پاسخ این سوال تا حد زیادی به شرایط هر فرد وابسته است و برای هر کس می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. در نتیجه برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

1- در حال حاضر بی کارید؟

اگر پاسخ شما به سوال بالا مثبت است، پس شغل اول و دوم در شرایط شما معنای خاصی ندارد، در این حالت توصیه می‌کنیم کار فریلنسری را شروع کنید و درآمد کسب کنید. حال اگر از فریلنسری خوشتان نیامد و یا به شغل و شرایط کاری دیگری علاقه مندید، همزمان دنبال کار مورد علاقه خود نیز، بگردید. اگر شروع کار مورد علاقه‌تان به سرمایه نیاز دارد نیز، فریلنسری انتخاب مناسب برای شما است و می‌توانید از درآمد حاصل از آن برای شروع کار مورد علاقه خود کمک بگیرید. توصیه‌ می‌کنم بیکار نمانید و فریلنسری را امتحان کنید.

2- از شغل فعلی خود راضی هستید؟

اگر جزو افرادی هستید که از کار خود کاملا راضی‌ هستند و کارشان با روحیاتشان متناسب است و از انجام آن لذت می‌برند هم چنین از درآمد خود نیز، رضایت کامل دارند. خودتان را اذیت نکنید و تنها همین شغل را ادامه دهید مگر اینکه:
1- انسان ماجراجویی هستید و از چالشهای جدید استقبال می‌کنید.
2- وقت آزادی که دارید زیاد است و قصد دارید فعالیت مفید و مناسبی برای پر کردن آن پیدا کنید.
3- دوست دارید مهارت‌های خود را افزایش دهید، به روز نگه دارید و یا مهارت‌های خود را بسنجید.
در این صورت فریلنسری انتخاب مناسبی برای شما است و شغل دوم شما محسوب می‌شود.

 فریلنسرینگ، شغل اصلی یا شغل دوم؟

3- از شغل فعلی خود راضی نیستید؟

اگر از شغل فعلی خود راضی نیستید و شرایط مناسبی ندارید، راه حل مشکل شما به قدرت ریسک و شرایط زندگی شما بستگی دارد و بر اساس آن باید تصمیم بگیرید. توصیه ما این است تلاش خود را برای بهبود شرایط شغل خود انجام دهید و در کنار حفظ آن شغل، فریلنسری را تجربه کنید. انسان باید تلاش کند تا از کار خود لذت ببرد و شاید فریلنسری به شما کمک کند تا کاری را که از انجام آن لذت می‌برید را بیابید. پس از مدتی تجربه فریلنسری، اگر از این کار راضی بودید و متوجه شدید که این کار با روحیات شما منطبق است و درآمد مناسبی نیز دارید، آنگاه در رابطه با حفظ و یا استعفا دادن از شغل اولتان تصمیم بگیرید.
اگر فریلنسری کاری است که با علاقه آن را انجام می‌دهید و از پول درآوردن از آن لذت می‌برید، می‌تواند شغل اول شما محسوب شود.

4- نظر تیم حامی ورکس

به نظر ما فارغ از تمام این صحبت‌ها و دلایل، شغلی که هنگام کار کردن گذر زمان را متوجه نشوید، دیر خسته بشوید و انرژی بالایی برای کار کردن داشته باشید، ذهنتان را به خود مشغول کند و شب پیش از خواب برای حل مشکل پیش آمده در کارتان راه حلی به ذهنتان برسد، شغل اصلی شما است. روی این شغل تمرکز کنید و وقت و انرژی خود را صرف آن کنید.

اگر شغلی این موارد را داشت، دیگر مهم نیست که درآمدش کم است یا زیاد، آزاد است یا کارمندی و یا فریلنسری. هیچ کدام از این موارد اهمیت زیادی ندارد. چیزی که مهم است این است که حال آدم خوب باشد و از کار خود لذت ببرد. امیدوارم شما نیز جزو آن دسته از افراد باشید که عاشق کارشان هستند و لحظات لذت بخشی را هنگام کار کردن می‌گذرانند.

ازدواج فریلنسرها

یکی از مشکلاتی که معمولا فریلنسرها با آن مواجه می‌شوند این است که، نمیدانند در پاسخ به این سوال که شغل شما چیست، چه بگویند و شغل خود را چگونه برای دیگران توضیح دهند. این مشکل زمانی که بحث ازدواج و خواستگاری رفتن پیش بیاید، افزایش یافته و ضرورت یافتن یک راه حل مناسب برای آن بیشتر احساس می‌شود. البته نگرانی‌های فریلنسرها در رابطه با ازدواج محدود به این موضوع نمی‌باشد و موارد متعددی را در بر می‌گیرد.
برای یافتن راه‌حلی برای مشکلات ازدواج فریلنسرها، چند روز پیش در صفحه اینستاگرام حامی ورکس، یک استوری، در قالب داستانی در رابطه با فردی به نام حسن گذاشتیم که از طریق فریلنسری درآمد مناسبی دارد و از شما خواستیم تا نگرانی‌های حسن را در رابطه با ازدواج برطرف کنید و پیشنهادات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید. این مطلب جمع بندی نظرات و راهنمایی‌های شما است که با ما در میان گذاشتید و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانند به تسهیل ازدواج فریلنسرها کمک کند.
ناگفته نماند که این مطالب شامل نظرات شخصی بنده نیز می‌باشد و ممکن است شما با قسمت‌هایی از آن مخالف باشید. مطلب را با دقت مطالعه کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بپذارید تا به جمع بندی برسیم.

1- فقط درآمد مهم است؟!

برخی از افراد گمان می‌کنند که تنها مسئله‌ی مهم در زمینه ازدواج، میزان درآمد داماد است و اگر شما فریلنسر باشید و درآمد بالایی داشته باشید، دیگر هیچ مشکلی برای ازدواج ندارید و می‌توانید به راحتی رضایت دختر و خانواده او را کسب کنید. در حالی که این تصور درست نیست و هیچ خانواده‌ای تنها درآمد شما را ملاک قرار نمی‌دهد. راه کسب درآمد شما و شغل شما نیز ملاک تصمیم گیری در رابطه با شما خواهد بود، بنابراین اگر فریلنسر هستید باید سعی کنید تا راه حل مناسبی برای معرفی کسب و کار خود بیابید تا بتوانید ان را به درستی برای طرف مقابل شرح دهید و اعتماد او را جلب کنید.

2- نحوه معرفی شغل فریلنسری به همسر آینده

در جلسه خواستگاری و یا آشنایی،  وقتی در رابطه با شغل از شما سوال می‌شود، در پاسخ نگویید که یک فریلنسر هستید، زیرا ممکن است با این واژه و معنای آن آشنا نباشند و متوجه کار شما نشوند. در پاسخ به این سوال تخصص و مهارت خود را بیان کنید برای مثال بگویید گرافیست، برنامه نویس، طراح سایت و .... هستم. اگر نیاز به توضیح بیشتری بود، می‌توانید اشاره کنید که به صورت پروژه‌ای و دورکاری کار می‌کنید.

برای مثال، یکی از دوستان معمولا شرایط کاری خود را اینگونه توضیح می‌دهند که یک لب تاب، برق و اینترنت را در اختیار من قرار دهید و ببینید که چگونه پول در میآورم!

3- صحبت درباره محل کار، در جلسه خواستگاری

از آنجایی که فریلنسرها معمولا در خانه کار می‌کنند، این موضوع بعد از ازدواج می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا، بسیاری از خانم ها دوست ندارند که همسرشان همیشه خانه باشد. برخی از آقایان نیز، مایل نیستند کل 24 ساعت روز را، در خانه بگذرانند. برای آنکه با این چالشها مواجه نشوید، توصیه می‌کنم که پیش از ازدواج تمایلات و روحیات خود را بشناسید و در مورد این موضوع در جلسات آشنایی با یکدیگر صحبت کنید. البته این قضیه راه حل‌هایی نیز دارد و افرادی که با این موضوع مشکل دارند می‌توانند یکی از اتاق‌های خانه را به محل کار اختصاص دهند، یا برای کار کردن از مکان‌های عمومی مانند کتابخانه و کافی شاپ استفاده کنند و یا اگر برایشان مقدور است، یک دفتر کرایه کنند. به هر حال هیچ مشکلی حل نشدنی نیست و افراد باید تلاش کنند تا مناسب ترین راه نسبت به شرایط خود را بیابند.

4- آیا درآمد آقا داماد ثابت است؟

هیچ کاری به‌جز کارمندی، از درآمد ثابت برخوردار نیست. (در رابطه با مزایا و معایب کارمندی قبلا صحبت کردیم و همه از آن اطلاع داریم) بنابراین قبل از ازدواج باید ذکر کنید که فریلنسری نیز مانند خیلی از شغل‌های خدماتی و فروشگاهی، درآمد ثابت و تضمین مشتری ندارد. بنابراین ممکن است زمانی را بدون مشتری بگذرانید و به تبع آن با مشکل مالی مواجه شوید. صحبت کردن در رابطه با این مسائل پیش از ازدواج، از بروز برخی مشکلات بعد از ازدواج جلوگیری می‌کند بنابراین توصیه می‌کنم صادقانه در این رابطه با یکدیگر گفتگو کنید.

5- روحیه خانم ها بسیار مهم هست!

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، بسیاری از خانمها تمایل ندارند که همسرشان کل روز را در خانه بگذراند، اما همه‌ی خانمها اینگونه نیستند و طبق نظر سنجی چند روز پیش ما در اینستاگرام حامی ورکس، برخی از خانمها علاقه دارند که همیشه با همسرشان در خانه باشند و با یکدیگر کار کنند.
این موضوع کلا به روحیه افراد بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت است. در کل خانم‌های فریلنسر به دلیل شناخت و تجربه بهتری که از شرایط کار فریلنسری دارند، بهتر با این موضوع کنار می‌آیند و بالا و پایین و مشکلات آن را بهتر درک می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که فریلنسرهای آقا، با فریلنسرهای خانم ازدواج کنند تا درک بهتری از شرایط کاری یکدیگر داشته باشند.

10 اشتباه مرگبار فریلنسرها

هیچکس کامل نیست، هر فردی در طول زمان اشتباهاتی مرتکب می شود. در زندگی شغلی، به خصوص در شغل فریلنسری، این اشتباهات هزینه بردارند. خویش فرما بودن، هیجان انگیز است اما مسئولیت زیادی دارد. به این توجه داشته باشید که باید به ازای هر خطایی که مرتکب می شوید، به خودتان پاسخگو باشید. اشتباهات مشترکی بین تمام فریلنسرها، از مبتدی گرفته تا مجرب، وجود دارد.
در این مقاله حامی ورکس شایع ترین اشتباهات فریلنسرها را بررسی می کند و پیشنهادهایی برای اجتناب از آن ها ارائه می دهد:

1-زمان تحویل پروژه را به خاطر بسپارید

با یک موضوع ساده اما حیاتی شروع می کنیم. تاخیر در تحویل پروژه می‌تواند موجب از دست دادن مشتری شود. برخی از فریلنسرها گمان میبرند اگر پروژه را یک یا دو روز دیرتر از زمان توافق شده تحویل دهند آسیبی در روند کاری ایجاد نخواهد شد. تنها در شرایط بسیار خاصی، چنین تفکری به کار می‌آید اما تاخیر در تحویل در تصور مشتریان نسبت به شما اثر منفی می‌گذارد و شما را غیرقابل اعتماد جلوه می‌دهد. باور کنید، هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد به فریلنسری که حتی نمیتواند زمان خود را مدیریت کند، کار بسپارد.

2-ارزش کار خود را حفظ کنید

قیمت گذاری پایین اشتباهی است که فریلنسرهای تازه کار مرتکب میشوند. درست است که لحاظ کردن بی‌تجربگی در تعیین دستمزدتان لازم است اما مواظب سوء استفاده‌ی کارفرمایان باشید. داشتن اعتماد به نفس نسبت به مهارتتان ارزش کار شما را حفظ خواهد کرد. افراد با تجربه نیز میتوانند به این دام بیفتند. بعنوان یک فریلنسر همیشه باید چشمتان به بازار کار و دستمزد رقیبان باشد. دستمزد خوب علاوه بر اینکه شما را به پیشرفت در شغلتان تشویق می‌کند، حق شماست. از اینکه حق خود را طلب کنید خجالت نکشید.

3- بازاریابی، همیشه و هر جا!

بازاریابی برای ساختن یک فریلنسر موفق، نیازی اساسی است. متاسفانه بسیاری از افراد پس از تحویل گرفتن تعداد پروژه و هنگامی که فکر می‌کنند اوضاع بروفق مراد است بازاریابی را کنار می‌گذارند که این یک اشتباه مرگبار!
اگر فقط وقتی مشکل مالی دارید، پیج کاری، سایت شخصی یا وبلاگتان را به‌روز رسانی کنید، فرصت های خوب زیادی را از دست می‌دهید. پس بازاریابی مداوم، فعالیت همیشگی و نشان دادن مهارت و انگیزه‌اتان در هر زمانی بسیار ضروریست.

اشتباهات فریلنسر

4- کار را بعد از قرارداد شروع کنید

داشتن قرارداد تضمین میکند که شما حتما و قطعا دستمزد کارتان را دریافت خواهید کرد. حتی اگر مشتری ناگهان تصمیم بگیرد که دیگر به کمک شما نیاز ندارد باز هم باید بخاطر خدماتی که تا آن لحظه به وی ارائه کرده‌اید به شما دستمزد بدهد، چه بسا پروژه ناتمام باشد. حتی اگر از مشتری اطمینان دارید که کاملا به توافق پایبند است، بازهم قرارداد شما را حرفه ای جلوه می‌دهد و از بسیاری از مشکلات بالقوه جلوگیری می‌کند. نداشتن یک قرارداد مکتوب نه تنها امن نیست، بلکه تصور منفی در ذهن مشتری ایجاد می‌کند.

5- منابع درآمد خود را بیشتر کنید.

داشتن چند مشتری ثابت بسیار خوب است اما یک فریلنسر باید حواسش باشد که فقط به چند منبع محدود درآمد اکتفا نکند. اگر شما فقط دو یا سه مشتری داشته باشید از دست دادن یکی از آن‌ها به شما ضربه زیادی می‌زند و شما را با مشکل مالی مواجه می‌کند. پس تلاش کنید با شرکت های مختلفی در ارتباط باشید و بازاریابی را فراموش نکنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا موقعیت های شغلی بیشتری داشته باشید و پروژه های مورد علاقه خود را از میان آن ها برگزینید. البته دقت داشته باشید که قبول کردن پروژه های زیاد، باعث افت کیفیت کار شما می‌شود و در طولانی مدت تاثیر خوبی روی حرفه‌ی شما نخواهد داشت.

6- با مشتری های موجه کار کنید.

در شرایط دشوار مالی از تحقیق درمورد کارفرما و مشتری خود سرباز نزنید. فرض کنید در اولین مصاحبه کاری با مشتری خود هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که با افراد حرفه ای و متخصص کار می‌کنید. اگر به رفتارهای مشتری مشکوک شدید و احتمال دادید که ممکن است دستمزدتان به موقع پرداخت نشود، با احترام، قبل از اینکه خیلی دیر شود، او را کنار بگذارید.

7- با کیفیت کار کنید

یکی از آفت های فریلنسری ساده از سر باز کردن پروژه هاست. اشتباهی نابخشودنی!
دلیل شروع این شغل را فراموش نکنید.شما می‌خواستید از کارتان لذت ببرید و خویش فرما باشید. انجام پروژه به صورت کامل و عالی مشتری‌های شما را به وجد می‌آورد، علاقه شما را به حرفه‌اتان نشان می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها شما را به خاطر بسپارند و درنتیجه، شانس شما برای گرفتن یک موقعیت شغلی جدید، از طرف همان مشتری و یا افراد ارجاع داده شده دیگر، بیشتر می‌شود.

8- مرتب و منظم باشید

شما تصمیم گرفته‌اید که یک فریلنسر باشید و این یعنی باید تمام کارها را، به خصوص در قدم های ابتدایی، خودتان انجام دهید. زمانی که میزکار شما با انبوهی از کاغذها پوشیده شده باشد، نمی‌توانید از خودتان توقع تمرکز و کیفیت داشته باشید. نظم داشتن کمک شایانی به کاهش اتلاف وقت می‌کند و زمان زیادی برای مدیریت سرمایه، صورت حساب‌ها و پیشنهادهای شغلی در اختیار شما قرار می‌دهد.

9- به خواسته های مشتری توجه کنید.

فریلنسرها متخصصان زمینه شغلی خودشان هستند و بهتر از هرکس دیگری می‌دانند چه چیزی برای مشتری بهتر است، اما به خاطر داشته باشید تخصص به شما اجازه این را نمی‌دهد که هرکاری دلتان خواست، بکنید.
با دقت به خواسته مشتری خود توجه کنید تا بهترین نتیجه را به آن‌ها تحویل دهید. ایمیل های آن هارا به دقت بخوانید و به صحبت هایشان گوش کنید. البته که می‌توانید پیشنهادهایی برای بهبود بخشیدن به پروژه ارائه دهید اما هرگز طرح و برنامه مشتری خود را تغییر ندهید. اگر نکات ذکر شده را رعایت نکنید، کسب و کارتان به مرور کساد خواهد شد.

10- کار بخشی از زندگی شماست

کار همه چیز نیست. فریلنسرها، به خصوص فریلنسرهای دورکار، در پروژه‌هایشان غرق می‌شوند و دیگر ابعاد زندگی خود را فراموش می‌کنند. مشخصا موقعیت هایی پیش می‌آید که در آن مجبور می‌شوید در کمترین زمان و با نهایت توان، پروژه را جمع و جور کنید، اما اگر برنامه مشخصی داشته باشید این اتفاق قابل اجتناب است. مدیتیشن، استراحت و مسافرت های کوتاه برای یک فریلنسر، به اندازه دیگر افراد جامعه ضروری است. آسودگی و شاد بودن بهترین روش برای باانگیزه نگه داشتن خودتان و رسیدن به اهدافتان در این مسیر است.

چه کسانی می تونند فریلنسر باشند؟

فریلنسر یا دورکار، یعنی اینکه شما میتوانید در هر زمان و مکانی که باشید پروژه ها و کارهای مدیر و دیگران را انجام دهید. اما برای شما سوال میشود که چه کسانی میتوانند فریلنسر یا دور کار باشند؟ آیا هر کسی میتواند فریلنسری کار کند؟ آیا افراد شاغل هم میتوانند فریلنسر باشند؟ و ...

اینها سوالاتی است که هر شخصی ممکن است از خودش بپرسد و به دنبال جواب های آن باشد، ما به زبانی شیوا و ساده جواب تمام این سوالات را به شما میدهیم، با حامی ورکس همراه باشید.
به صورت کلی افراد زیر میتوانند فریلنسر باشند

  • دانشجوها
  • خانم های خانه دار
  • کارمندها
  • دانش آموزان و دبیرستانی ها
  • سالمندان
  • و هر کسی که مهارتی داشته باشد!

در اینجا به سراغ تک تک افراد و گروه های که میتوانند فریلنسر و دورکار شوند، میرویم.

دانشجوها میتوانند فریلنسر شوند

1. دانشجوها می توانند فریلنسر شوند

دانشجوها یکی از گروه های عالی و دارای فرصت برای انجام پروژه به صورت فریلنسری می باشد، شما میتوانید برای شروع از تمرین ها و پروژه های همکلاسی تان شروع کنید، پروژه هایی که استاد به دانشجوها میدهد، شما آنها را قبول کنید، آنها را انجام دهید، یا به صورت رایگان یا با اندکی هزینه. شما با این کار علاوه بر کسب مهارت، اعتماد به نفس لازم جهت ورود به جریان دورکاری را پیدا کرده و به راحتی میتوانید وارد حوزه فریلنسری شوید.

دانشجویان به علت اینکه در محیط درسی و دانشگاهی قرار دارند، به راحتی میتوانند دورکار و فریلنسر شوند، آنها با دسترسی به کتابخانه های دانشگاه، مقالات و جزوات اساتید و سایر دانشجویان، به راحتی میتوانند پروژه های مختلفی را قبول کرده و انجام دهند. دسترسی به استاد یکی دیگر از مزیت های فریلنسرینگ برای دانشجویان است تا اگر سوالی داشته باشند از استادشان بپرسند. پس اگر دانشجو هستید، فرصت را از دست ندهید، همین امروز شروع کنید. شما با فریلنسری در دوران دانشجویی میتوانید تجربه ای بسیار مهم کسب کنید، وقتی شما تمرین و پروژه های مرتبط با رشته تحصیلی انجام میدهید، ناخواسته تجربه، علم و سواد شما بالا میرود، و بعد از فارغ التحصیلی تعداد بسیار زیادی تجربه بدست آورده اید که این تجربیات میتواند روزمه ای بسیار عالی برای استخدام شما باشد. بد نیست بدانید که مدیر یک شرکت بر اساس تجربه و سواد، شما را استخدام میکند، نه بر اساس مدرک و دانشگاه و مقطع تحصیلی! پس از همین امروز فعالیت فریلنسری خود را شروع کنید.

2. خانم های خانه دار می توانند فریلنسر شوند

خانم های خانه دار نسبت به سایر گروه های دیگر از وقت آزاد بیشتری بهره میبرند، به جرات میتوان گفت آنها در طول روز بین 5 تا 10 ساعت وقت آزاد دارند و به راحتی میتوانند فریلنسر شوند. خانم های خانه دار از آنجایی که چندین مسئولیت و وظیفه دارند به راحتی میتوانند در هر حوزه ای مشغول به امور فریلنسری شوند. به عنوان مثال میتوانند مطالب و فیلم های آموزش آشپزی تهیه کنند، میتوانند مطالب در مورد حیطه های مختلف از جمله، تربیت فرزندان، مدیریت خانواده، مدیریت اقتصادی، مدیریت روابط، آموزش خانه داری و ... انجام دهند. به راحتی میتوانند به تولید محصولات دستی، سنتی و حتی کشاورزی بپردازند و از تجربه و وقت کافی خود نهایت بهره را ببرند. اگر شما هنوز فرزندی ندارید، بهترین فرصت و زمان ممکن برای انجام فریلنسری است، اگه دارای فرزندی هم هستید، مشکلی نیست، حتی با یک ساعت فعالیت در طول روز هم میتوانید فریلنسر باشید و کاری انجام دهید.

خانم های خانه دار میتوانند فریلسنر شوند

3. کارمندها می توانند فریلنسر باشند

کارمندها به صورت کلی دو مقطع زمانی در اختیار دارند، یکی در ساعت کاری (معمولا از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر) و دیگری بعد از ساعت کاری (از 2 بعد از ظهر به بعد). شما به راحتی میتوانید در این زمان ها فریلنسر باشید
یک کارمند به صورت روتین ساعت 8 صبح به شرکت یا مکان فعالیت خود می رود و معمولا ساعت 2 بعد از ظهر از آنجا به سمت منزل خارج میشود. این کارمند ممکن است در مدت زمان 2 ساعت تمام امور روزانه خود را انجام دهد، بعد از آن بیکار می شود، ولی به دلایل مختلف نمیتواند به خانه باز گردد! در این مدت زمانی که در اختیار دارد به راحتی میتواند به انجام امور فریلنسری بپردازد، به راحتی می تواند بر اساس شغلی که در آن فعالیت می کنند، پروژه های مرتبط با آن دریافت کرده و سبب افزایش تجربه و سواد شود. البته شما باید به عنوان کارمند بدانید که اولویت اصلی در ساعات اداری با شغل شماست، در غیر اینصورت هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی کاری جایز نیست!
یک کارمند بعد از ساعات اداری به راحتی میتواند در هر حوزه ای که بخواهد، فعالیت کند، مرتبط با غیر مرتبط فرقی نمی کند، مهم این است که فریلنسری شغلی به انتخاب فرد است و اجباری در کار نیست! یعنی هر نوع فعالیتی را میتواند انجام دهد، البته به شرطی که در آنها تجربه یا سواد کافی داشته باشد. اگر کارمند هستید و در ساعت اداری به راحتی در مدت زمان کمی میتوانید کارهای روزانه خود را انجام دهید، یا بعد از ساعات اداری میتوانید کار کنید، حامی ورکس به شما پیشنهاد میکند از همین امروز فعالیت فریلنسری و دورکاری خود را شروع کنید. ما نیز در کنار شما هستیم.

کارمند ها می توانند فریلنسر باشند

4. دانش آموزان و دبیرستانی ها میتوانند فریلنسر باشند

یک دانش آموز تقریبا روزی 4 الی 6 ساعت در مدرسه یا دبیرستان است. بعد از آن به خانه یا خوابگاه بر میگردد، سپس به استراحت و انجام تکالیف میپردازد، در این حال میتواند در مدت زمان باقی مانده با فعالیت های فریلنسر بپردزاد. به عنوان مثال میتواند به راحتی یک تایپیست شود، حتی با تلفن همراه یا تبلت نیز میتواند این کارها را انجام دهد و نیازی به کامپیوتر نیست. او میتواند به راحتی کاردستی بسازد، میتواند به عنوان نویسنده در موضوعات مختلف از جمله درسی و غیر درسی، فعالیت کند. مهم ترین و پر منفعت ترین سود فریلنسری برای دانش آموزان و دبیرستانی ها این است که آنها با فریلنسری میتوانند علاقه و استعداد های خود را بهتر بشناسند، تا در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی با مشکل مواجعه نشوند. این نکته را فراموش نکنید که بهترین مشاور برای هر انسان خود اوست. زیرا هیچ مشاوری نمیتواند نسبت به خود فرد، در مورد او اطلاعات داشته باشد. پس اگر آینده ای بهتر مورد انتظار شماست، فریلنسری میتواند بهترین گزینه برای شناخت استعداد ها و علاقه شما باشد.

5. حتی سالمندان نیز میتوانند فریلنسر باشند

یک فرد بازنشسته با کوله باری از تجربه در زمینه های مختلف با داشتن وقت آزاد، یکی از بهترین گزینه ها برای فریلنسری و دورکاری می باشد. او در زمینه های مختلفی تجربه دارد، تجربه ای که هیچ کسی نمیتواند آن را به درستی بیان کند، جز خودش!
البته به شما بگویم که شما سالمند نیستید، همین که الان این مطلب را میخوانید، یعنی اینکه هنوز انرژی و شور و شوق جوانی در دل شما وجود دارد. پس همین امروز فعالیت خود را شروع کنید، در هر زمینه ای که علاقه دارید، تجربه دارید و میتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید، فعالیت کنید. حتی اگر تجربه ای ندارید، هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست.

سالمندان می توانند فریلسنر باشند

هزاران فریلنسر در حامی ورکس
آماده ارائه خدمات هستند

برای هر کاری میشه تو حامی ورکس نیروی متخصص (فریلنسر) پیدا کرد.
کارها رو میشه سریع تر و ارزون تر انجام داد.
کارها رو میشه برون سپاری کرد.

سوالات متداول

فریلنسر کیست و چگونه کسب درآمد می‌کند؟

فریلنسر درواقع شخصی است که بر اساس مهارت‌های خود به صورت فردی پروژه دریافت و کسب درآمد می‌کند. در واقع Freelancer بدون محدودیت در زمان و مکان‌های اداری فعالیت می‌کند و فقط باید پروژه تعریف شده را در زمان مشخص تحویل دهد. در گذشته آن چنان شرایط برای کسب درآمد فریلنسرها مناسب نبود و بعضا سختی‌های زیادی برای دریافت درآمد وجود داشت؛ ولی با استقبال بسیار زیاد افراد، رفته رفته وب‌سایت‌های فریلنسری با قوانین مناسبی تشکیل شد که تحولی را در حوزه فریلنسری به وجود آورد.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

img
مهندس
بسیار مطلب مفیدی در خصوص فریلنسری بود، تشکر
0
img
روسلی
من به فتوشاپ مسلط هستم، و چندسالی هست به عنوان فریلنسر گرافیک فعالیت دارم، به نظرم لذت کار کردن به صورت فریلنسری خیلی بالا هست، نکته مهم این هست که برای فریلنسر خوب بودن باید مهارتهای ارتباطی هم یاد بگیرید
0
img
hamiworks تایید شده
با تشکر از اشتراک گذاری تجربتون
0
img
محمد صادق
فریلنسر برنامه نویسی هم داخل سایت شما میتونه فعالیت کنه؟ درامد یک فریلنسر برنامه نویسی چقدر هست حدودا؟
0
img
hamiworks تایید شده
بله، چرا که نه؟! پیشنهاد میکنم به بخش پروژه های برنامه نویسی سایت حامی ورکس مراجعه کنید، جهت مشاهده لینک زیر را مشاهده کنید.
https://hamiworks.com/programming-project

0
img
ثمین
امکانش هست سایت های فریلنسری ترجمه هم معرفی کنید؟
0
img
hamiworks تایید شده
امیدوارم داخل محتوای زیر با موضوع فریلنسری ترجمه پاسخ سوالتون بگیرید.
https://hamiworks.com/blog/freelancering-on-translation

1
img
دوستی
فریلنسری هست یا فری لنسری؟ کدومش درسته؟
1
img
hamiworks تایید شده
در اصل ترجمه کلمه Freelancer هست، لذا بین فری لنسر و فریلنسر فرق چندانی نیست اما در سایت های فارسی بیشتر فریلنسر تایپ شده است.
0
img
جمیله محسنی مقدم
اگر بتونید لیست سایت های فریلنسریی ایرانی مورد تایید هم ارسال کنید خیلی عالی میشه
1

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است