تخفیفات ویژه ارائه شده به کارفرما - مزایا و معایب

تخفیفات ویژه ارائه شده به کارفرما - مزایا و معایب

" آیا برای یک فریلنسر، از لحاظ اقتصادی مناسب است که در انجام پروژه به مشتری خود تخفیف و امتیاز ویژه ارائه دهد؟ "این سؤال، یک چالش مهم برای یک فریلنسر در انجام پروژه محسوب می شود که اغلب با آن مواجه می شود. پاسخ به این سؤال، مقداری مشکل است، زیرا جواب منفی و به عبارت دیگر تخفیف ندادن به مشتری، سبب می شود تا کارفرما، از سفارش پروژه و استخدام فریلنسر، منصرف شود، از طرف دیگر، اگر فریلنسر برای بدست آوردن پروژه، پیشنهاد تخفیف زیاد دهد، قطعاً حق الزحمه کافی و مطابق با عرف فضای کسب و کار را از دست داده است که هیچ فریلنسری، چه فریلنسر ایرانی و چه خارجی، این مسئله را دوست ندارد. پس سؤال اصلی این است که شما به عنوان یک فریلنسر، باید پیشنهاد تخفیف توسط مشتری را بپذیرید یا نه؟

در حقیقت، نمی توان با قاطعیت به این سؤال، پاسخ داد زیرا بسیار وابسته به شرایط پروژه و نحوه استخدام فریلنسر است. به همین دلیل، ما در ادامه این متن، لیستی از مزایا و معایب این موضوع را تهیه کرده ایم که امیدواریم به فریلنسرهای ایرانی در تصمیم گیری بهتر، کمک شایانی کند.

تخفیفات و امتیازات ویژه ارائه شده توسط فریلنسر به کارفرما

معایب ارائه تخفیف و امتیازات زیاد به کارفرما

1. به وجود آمدن این ذهنیت در کارفرما، که می تواند علاوه بر تخفیف ارائه شده، تخفیفات و امتیازات دیگری نیز از فریلنسر درخواست کند.

یکی از مشکلات ارائه امتیاز و تخفیفات بیش از حد تعادل به کارفرما، این است که باعث می شود این احساس در او پیدا شود که شما مطابق میل کارفرما، کارهای بسیار مشکل و ناممکن را با دستمزد معمولی، می توانید انجام دهید. این مسئله، در حقیقت، سبب شکل گیری ذهنیتی در مشتری می شود که او می تواند روی هر مورد دیگر در پروژه، از فریلنسر امتیاز بگیرد. برای مثال، در مورد یک پروژه برنامه نویسی ++C، شما فکر می کنید که حدود یک ماه زمان، برای انجام پروژه مذکور نیاز است، در این صورت ممکن است کارفرما، به شما پیشنهاد مهلت غیرمعقول سه هفته ای را بدهد با این ذهنیت که شما به عنوان یک فریلنسر امتیازده، قطعاً نه نمی گویید. بنابراین، به طور کلی، اگر شما به عنوان یک فریلنسر، در برابر زیاده خواهی یک کارفرما، به طور افراطی کوتاه بیایید، این مسئله، تبدیل به یک عادت ذهنی شده و قطعاً چیزی نیست که مطلوب شما باشد.

2. کم ارزش شدن کار انجام شده توسط فریلنسر

زمانی که یک کارفرما متوجه می شود که فریلنسر، پیشنهادات و امتیازات زیادی را برای انجام پروژه، به او ارائه می دهد، به طور ناخودآگاه، امکان دارد، مشتری فکر کند که فریلنسر تمایل دارد تا با کمترین حق الزحمه، بیشترین خدمات را ارائه دهد. برخلاف ذهنیت مذکور، ممکن است یک کارفرمای دیگر به پیشنهاد فریلنسر، شک کرده و تصور کند که فریلنسر می خواهد با یک هزینه بالای اولیه، جیب مشتری را خالی کند. اگر بخواهیم دقیق تر و خلاصه تر، مورد دوم از معایب را بیان کنیم باید بگوییم، ارزش کار فریلنسر از منظر کارفرما، به ارزش گذاری آن توسط خود فریلنسر بستگی دارد. یعنی اگر فریلنسر ارزش بالای کار خود را به مشتری نشان دهد، کارفرما نیز کار فریلنسر را با ارزش تلقی خواهد کرد.

3. در اغلب پروژه ها، قول انجام دادن کارهای اضافه مطابق میل کارفرما، غیرواقعی و نشدنی است.

یکی از معایب به طور افراطی کوتاه آمدن در برابر خواسته های غیر منطقی کارفرمایان، این است که شما به عنوان یک فریلنسر، قبل از شروع پروژه، قول انجام کارهایی به کارفرمای خود می دهید که هرگز انجام آن ها برای شما، مقدور نیست. این مسئله، باعث کم اعتبار شدن کار شما نزد کارفرما می شود. به علاوه، در این مواقع، کارفرما نیز از پروژه تحویل گرفته شده، رضایت نخواهد داشت زیرا هرگز انتظارات او از فریلنسر، برآورده نشده است. بهترین راه برای جلوگیری از به وجود آمدن این چالش، تنظیم یک قرارداد منطقی بین فریلنسر و کارفرما در همان ابتدای کار است تا در هنگام تحویل پروژه، تمام انتظارات طرفین از یکدیگر (انتظاراتی که در ابتدای پروژه مطرح شده اند)، کاملاً قابل بررسی و پیگیری باشد. 

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

مزایای ارائه تخفیف و امتیازات زیاد به کارفرما

انجام پروژه های مداوم و متعدد برای یک مشتری خاص، هرگز نمی تواند دلیل منطقی باشد برای این که شما به عنوان فریلنسر، حق الزحمه کمتری از او دریافت کنید. آیا یک کارمند تمام وقت، بعد از این که چند سال با یک شرکت همکاری کرد حاضر است حالا با داشتن تجربه کار قبلی، قرارداد جدیدی را امضاء کند که حقوق کمتری نسبت به قرارداد قبلی دریافت کند، صرف این که قراداد جدید، یک قرارداد چند ساله و طولانی مدت است و نه یک قرارداد کوتاه مدت؟ هرگز کارمند مذکور، تن به این قرارداد جدید نمی دهد، بنابراین شما هم به عنوان فریلنسر، قرارداد جدید با تخفیفات اضافی و دستمزد کمتر را قبول نکنید مگر این که پیشنهاد جدید، برای شما، جذابیت خاصی داشته باشد به طوری که مثلاً سبب پیشرفت در مهارت و تجربه کاری شما گردد.   

اما اگر بخواهیم مطالب بالا را جمع بندی کنیم، نیاز است بیان شود که فریلنسر باید در ارائه تخفیف و امتیاز ویژه به کارفرما، بسیار سخت گیر بوده و وسواس داشته باشد مگر در مواردی که سبب ارتقای تجربه و مهارت کاری او گشته، یا این که موضوع پروژه و یا همکاری با کارفرمایی خاص، جذابیت بالایی برای فریلنسر داشته باشد. 

کلمات کلیدی:

    • تخفیفات و امتیازات فریلنسرها
    • کارفرما
    • مزایا و معایب فریلنسری

 

بهزاد کاظمیان‌فر
بهزاد کاظمیان‌فر
مهندس مکانیک هستم. علاقه مند به حوزه‌های طراحی قطعات صنعتی و تحلیل بارگذاری وارد بر آن‌ها هستم. در حال حاضر هم مشغول به تحقیق درباره قطعات کامپوزیت صنعتی هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است