بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

در مطالب قبلی در رابطه با اهمیت داشتن یک رزومه کامل و اصولی برای کارکردن به عنوان یک فریلنسر، صحبت کردیم و گفتیم یکی از دلایلی که ممکن است موجب شود تا در گرفتن پروژه به مشکل بر بخوریم این است که، رزومه مناسبی ندشته باشیم. پس از انتشار این مطلب افراد زیادی (به ویژه از طریق اینستاگرام حامی ورکس) از ما سوالاتی از این قبیل پرسیدند که چه طور باید یک رزومه مناسب بنویسیم؟ یک فریلنسر خوب، به چه نوع رزومه ای نیاز دارد؟ اطلاعات مورد نیاز برای درج در رزومه چیست؟ و ...
وقتی متوجه شدیم که تعداد سوالات و ابهامات در این زمینه زیاد است، این مطلب را آماده کردیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم و نیازهای اولیه شما در زمینه رزومه نویسی را، برطرف کنیم. این مطلب با فرض آنکه شما می‌دانید رزومه چیست و چه کاربردی دارد، تهیه شده است و تنها در زمینه اصلاح و بهینه کردن رزومه، به شما کمک خواهد کرد. برخی از آیتم‌هایی که در ادامه بیان خواهد شد، برای فریلنسرها اهمیت دارد ولی برخی دیگر از آنها برای استخدام در شرکت‌های خصوصی نیز مفید می‌باشد. بنابراین اگر فریلنسر هم نیستید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

اما اگر قصد دارید از رزومه خود برای استخدام در شرکت‌ها استفاده کنید، توصیه می کنم که عکس خود را در رزومه قرار ندهید. زیرا کارفرما زمانی که در حال مطالعه و بررسی رزومه شما است، ممکن است دچار خطای هاله‌ای شده و برداشت‌های ناصحیح از عکس شما داشته باشد که، با خود واقعی شما متفاوت است و این برداشت‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های شما را نیز تحت تاثیر قرار داده و بر موفقیت شما تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین با یک رزومه بدون عکس، شانس موفقیت بیشتری دارد.

باید ها و نباید های رزومه نویسی

فریلنسرها و درج عکس

اگر فریلنسر هستید، توصیه می کنم که حتما عکس خود را درون رزومه قرار دهید. زیرا اساس کار فریلنسری به صورت مجازی است و قالبا ما هیچ شناخت و تصوری از طرف مقابل نداریم. از این رو عکس پروفایل شما می‌تواند تا حدود زیادی برای شما شخصیت آفرینی داشته و نقش موثری در جلب اعتماد کارفرما به شما، ایفا کند. عکسی که انتخاب می‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین توصیه میکنم شرایط زیر را در انتخاب عکس رعایت کنید:

  1. در عکس لبخند بزنید.
  2. به دوربین نگاه کنید و از استفاده از عکس‌های هنری بپرهیزید.
  3. عکس را از نمای نزدیک بگیرید اما زووم نکنید.
  4. نور عکس مناسب باشد و عکس از کیفیت و وضوح خوبی برخوردار باشد.
  5. در کل تلاش کنید تا از یک عکس جذاب و در عین حال اصولی استفاده کنید که به خوبی شخصیت شما به عنوان یک فریلنسر را نمایش دهد.

پیشنهاد میکنم این مطلب "عکس پروفایل شما ویترین توانمندی های شماست" را مطالعه کنید

اندازه رزومه

رزومه حرفه‌ای باید کوتاه و مختصر باشد. زیرا بسیاری از کارفرماها حوصله و وقت مطالعه دقیق و کامل رزومه متقاضیان را ندارند و معمولا با یک نگاه تصمیم میگیرند که شما را بپذیرند، یا رد کنند. در نتیجه به نظر من یک یا دو صفحه برای رزومه کافی است و نیازی به نوشتن رزومه‌های طولانی نیست.

حذف مطالب بی ارزش در رزومه

همانگونه که بیان شد بهتر است مطالب رزومه مفید و مختصر باشند. در نتیجه توصیه می‌کنم از نوشتن مطالب بی ارزش مانند کد ملی، شماره شناسنامه، نام پدر، تعداد خواهر و برادر و مواردی از این قبیل خودداری کنید. اگر دانستن هر کدام از این مطالب برای کارفرما مهم باشد، فرصت پرسیدن آن در مصاحبه  را دارد، در نتیجه تنها مطالب مهم و کاربردی را بنویسید.

در ضمن، نیازی به درج علائق و تفریحات نیز، در رزومه وجود ندارد. تنها در صورتی آنها را بنویسید که فکر می‌کنید درج آنها به جلب نظر کارفرما و استخدام شدن شما، کمک می‌کند.

درج مهارت ها در رزومه

قطعا مهم ترین بخش نوشتن رزومه برای فریلنسرها، درج مهارت‌‌ها و توانایی‎‌ها است. زیرا سایت‌های فریلنسری، کارفرما را براساس همین مهارت‌ها به به فریلنسرها متصل می‌کنند و اگر مهارت‌های خود را به درستی و کامل بیان نکنید، ممکن است بخشی از پروژه‌های مناسب خود را از دست بدهید. قطعا این بخش در استخدام شرکت‌ها نیز، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد بنابراین در نوشتن آن دقت کافی به خرج دهید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های کوچک، تنها به مهارت‌های مرتبط اهمیت می‌دهند. برای مثال هنگامی که آنها دنیال یک مهندس برق می‌گردند، اینکه شما توانایی گیتار زدن دارید یا خیر، برای آنها هیچ اهمیتی ندارد، بنابراین فضای رزومه خود را با مهارت‌های غیر مرتبط شلوغ نکنید.

دنبال پروژه می گردی؟

رایگان عضو سایت بشو و پروژه‌ها را با کمیسیون 0% درصد انجام بده.

درج سوابق شغلی

حتما سوابق شغلی خود را در رزومه ثبت کنید به ویژه اگر این سوابق با کار جدیدی که برای آن در خواست داده‌اید، مرتبط است. هنگام ثبت سوابق نام شرکت، سمتی که در آن مشغول کار بوده‌اید و زمان شروع و پایان کار خود در آن شرکت را، با دقت ذکر کنید. علت ترک کار را به ویژه اگر بار منفی دارد، بهتر است بیان نکنید تا کارفرما دچار سوء تفاهم در رابطه با شما نشود. در صورت نیاز و تمایل کارفرما، می‌توانید آن را در مصاحبه توضیح دهید. فراموش نکنید که اگر دستاورد خاصی در سوابق کاری خود داشتید، آن را دقیق و کامل در رزومه خود بیان کنید.

درج سوابق شغلی

حتما سوابق شغلی خود را در رزومه ثبت کنید به ویژه اگر این سوابق با کار جدیدی که برای آن در خواست داده‌اید، مرتبط است. هنگام ثبت سوابق نام شرکت، سمتی که در آن مشغول کار بوده‌اید و زمان شروع و پایان کار خود در آن شرکت را، با دقت ذکر کنید. علت ترک کار را به ویژه اگر بار منفی دارد، بهتر است بیان نکنید تا کارفرما دچار سوء تفاهم در رابطه با شما نشود. در صورت نیاز و تمایل کارفرما، می‌توانید آن را در مصاحبه توضیح دهید. فراموش نکنید که اگر دستاورد خاصی در سوابق کاری خود داشتید، آن را دقیق و کامل در رزومه خود بیان کنید.

سوابق تحصیلی در رزومه

سوابق تحصیلی نیز از جمله مواردی است که حتما باید در رزومه شما ذکر شود. مقطع تصیلی و رشته تحصیلی خود را بیان کنید اما زیاد به آن شاخ و برگ ندهید و تلاش نکنید آن را بیش از آنچه که هست، بزرگ و مهم جلوه دهید، حتی اگر نام دانشگاه را نیز ذکر نکنید، بهتر است. زیرا، نام دانشگاه نیز اثر هاله‌ای داشته و برخی از افراد به آن حساس هستند بنابراین می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

ثبت حقوق دریافتی

برخی از افراد حقوق مد نظر خود را نیز در رزومه ثبت می‌کنند. این کار ممکن است در برخی موارد کاربرد داشته باشد اما، در اکثر موارد کار درستی نیست و ممکن است موجب می‌شود تا کارفرما همان ابتدا رزومه شما را کنار بگذارد و به مهارت‌های شما توجهی نکند. در نتیجه توصیه میکنم ریسک نکنید و حقوق مد نظر خود را در رزومه بیان نکنید. برای صحبت در رابطه با حقوق و مزایا فرصت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. حقوق دریافتی خود در دیگر شرکت‌ها را نیز در رزومه درج نکنید زیرا ممکن است موجب توقع نابجای کارفرما، از شما گردد.

گرافیک رزومه

برخی گمان می‌کنند که اگر در رزومه خود از اشکال گرافیکی زیاد و فونت‌های عجیب و غریب استفاده کنند، رزومه حرفه‌ای تری خواهند داشت و تاثیر بهتری بر کارفرما خواهند گذاشت، در حالیکه این تصور کاملا غلط است و نیازی به انجام این کارهای پر زحمت نیست. یک رزومه حرفه‌ای، رزومه‌ای است که ساده و رسمی باشد و بر مبنای اصول نوشته شده باشد، در نتیجه خیلی خودتان را اذیت نکنید.

ثبت محل زندگی در رزومه

اگر تصمیم دارید که شغلی در نزدیکی محل زندگی خود بیابید، حتما آدرس محل سکونت خود را در رزومه قرار دهید. اما اگر محدودیت مکانی ندارید و می‌توانید در مکان‌های دورتر از محل زندگی خود نیز کار کنید، اصلا نیاز نیست آدرس خود را درج کنید. این مسئله کاملا به شرایط شما و هدف شما از نوشتن رزومه وابسته است.

رزومه را صادقانه بنویس!

کارفرما بر اساس رزومه شما، مهارت‌ها و توانایی‌شما را می‌سنجد و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که شما را بپذیرد یا رد کند. بنابراین سعی کنید در نوشتن رزومه صادق باشید و تنها مهارت‌هایی را ذکر کنید که، واقعا توانایی انجام آنها را دارید. درج اطلاعات دروغ در رزومه نه تنها از نظر اخلاقی درست نمی‌باشد، بلکه ممکن است شما و کارفرما را نیز در آینده با مشکل مواجه سازد و اعتبار کاری شما را خدشه دار کند بنابراین سعی کنید تنها حقیقت را در رزومه خود درج کنید.

سخن پایانی

در کل برای ارسال رزومه به هر شرکت مجدد وقت بگذارید و رزومه خود را با توجه به خواسته‌ها و نیازهای آن شرکت، اصلاح کنید. برای مثال اگر شرکتی نیاز به یک تکنسین برق دارد، در صورتی که شما در رزومه خود ذکر کرده باشید که به نرم افزار متلب مسلط هستید، ممکن است به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی داشته باشد. در نتیجه سعی کنید حتما قبل از ارسال رزومه یک بار دیگر کاملا آن را بررسی کنید و در صورت نیاز اطلاعات شخصی و مهارت‌های خود را نیز، به روز کنید.
برای نوشتن رزومه وقت را تلف نکنید و همین امروز رزومه خود را آماده کنید تا شانس خود را برای پیدا کردن کار یا گرفتن پروژه افزایش دهید.

فائزه حق شناس
فائزه حق شناس
من یک مهندس مکانیک هستم. از وقتی یادم میاد عاشق نوشتن بودم و در حال حاضر با تمام وجود مشغول تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است