بهترین زبان های برنامه نویسی

بهترین زبان های برنامه نویسی

سرعت چشمگیر پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر، اینطور ایجاب می کند که یک فرد علاقمند به تکنولوژی همواره به روز باشد. در این سری نوشته ها به موضوع برنامه نویسی که مهارتی پرطرفدار در بین دوست داران تکنولوژی است می باشد و گرچه مبانی آن از گذشته تا کنون تقریبا ثابت باقی مانده است، هر روز تکنولوژی جدیدی به آن افزوده می شود. در مقاله ی چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم که در وبلاگ حامی ورکس منتشر شد، به تفصیل در مورد اهمیت یادگیری برنامه نویسی نوشتیم و در انتهای آن مقاله به این موضوع اشاره کردیم که برای شروع برنامه نویسی ابتدا باید زمینه ی مورد نظر خود برای برنامه نویسی را انتخاب کنید. بعد از آن باید بهترین زبان های برنامه نویسی، زبان مناسب با علاقه و مناسب با زمینه ی کاری خود را انتخاب کرده و شروع به برنامه نویسی کنید.

 در واقع در این نوشته سعی داریم لیستی از پنج زبان برتر برنامه نویسی که از نظر بازارکار آینده ی درخشانی دارند را بررسی کنیم و ذیل هر زبان زمینه های کاربردی آن زبان بعلاوه ی میزان سختی و آسانی یادگیری آن را نیز ذکر خواهیم کرد.

بعنوان نکته ی آخر این مقدمه، ممکن است در توضیحات هر زبان با کلمات و عباراتی مثل، زبان های سطح بالا و سطح پایین، برنامه نویسی شی گرا و ساختاری، سینتکس (عبارات دستوری زبان های برنامه نویسی) و فریمورک مواجه شوید که در مقاله های آینده آنها را تشریح خواهیم کرد.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021

زبان برنامه نویسی

بنیان گذار

سال راه اندازی

پایتون

خیدو فان روسوم

1991

جاوا

جیمز گاسلینگ

1991

++C

بی‌یارنه استراس‌تروپ

1979

جاوا اسکریپت

-

1995

PHP

راسموس لِردورف

1995

Go

رابرت گریسیمر، راب پایک و کن تامپسون

2009

سوئیفت

کریس لاتنر

2014

کاتلین

جت‌برینز

2020

#C

ماکروسافت

2000

روبی

یوکیهیرو ماتسوموتو

1995

1- زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری، سطح بالا، و همه منظوره است، که خیدو فان روسوم آن را طراحی کرده‌است و اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شده‌است. فلسفه اصلی طراحی پایتون «خوانایی بالای کد» می‌باشد و نویسه‌های فاصله خالی در آن معنادار هستند و مکرر استفاده می‌شوند. ساختار زبانی و دیدگاه شیءگرا در پایتون به گونه‌ای طراحی شده‌است که به برنامه‌نویس امکان نوشتن کد منطقی و واضح (بدون ابهام) را برای پروژه‌های کوچک و بزرگ می‌دهد.

با آمدن نام زبان برنامه نویسی پایتون، اولین مفاهیمی که به ذهن می آیند؛ سادگی و آسانی یادگیری این زبان و البته محبوبیت و همه گیر شدن آن طی سال های اخیر است.البته بدانید که سادگی یک زبان برنامه نویسی به هیچ عنوان به معنی ضعیف بودن یک زبان نیست. برعکس پایتون یک زبان سطح بالا است که از برنامه نویسی شی گرا و ساختار یافته پشتیبانی می کند.

از پایتون می توانید به راحتی برای برنامه نویسی نرم افزارهای تحت وب و تحت دسکتاپ استفاده کنید. با توجه به آینده ی روشنی که در انتظار این زبان است و اهمیتی که شرکت ها و سازمان های معتبری مثل گوگل، یاهو و یوتیوب برای آن قائل هستند، به نظر می رسد یادگیری این زبان موقعیت های شغلی زیادی برای شما به همراه داشته باشد. به طور خلاصه پایتون بعنوان اولین کاندید از لیست بهترین زبان های برنامه نویسی ارزش یادگیری بسیار بالا و از نظر سهولت یادگیری بسیار آسان است.

یکی از راه های تشخیص پر کاربرد بودن زبان های برنامه نویسی میزان سرچ آنها در گوگل است، در ادامه نمودار میزان سرچ زبان برنامه نویسی python از سال 2004 تا کنون اورده شده است، همانگونه که مشاهده میکنید بجز سال 2021 روند سرچ آن رو به رشد بوده است.

python

2- زبان برنامه نویس جاوا (Java)

جاوا زبانی است شی گرا که در سال 1991 توسط شرکت سان مایکروسیستمز خلق شد. جاوا یک زبان فراگیر بوده و در بسیاری از مکان ها استفاده میشود. شعار زبان برنامه نویسی جاوا این است: یک بار بنویس، همه جا اجرا کن.

اگر به برنامه نویسی در حوزه ی اپلیکیشن های موبایل با زبانی قدرتمند، قانونمند و استاندارد علاقمند هستید و البته حاضر هستید کمی سختی این راه را به جان بخرید، زبان برنامه نویسی جاوا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. زبان جاوا علاوه بر برنامه نویسی در زمینه ی اپلیکیشن های اندرویدی کاربردهای دیگری هم دارد که قدرت این زبان را بیشتر می کند.

طبق آمارهای منتشر شده در وبسایت های معتبر دنیا، جاوا از نظر کارایی با کسب بالاترین امتیاز رتبه ی اول محبوبیت را از آن خود کرده است و با شعار "یک بار بنویسید و همه جا اجرا کنید" با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد. ارزش یادگیری این زبان بالا و البته همانطور که گفته شد یادگیری آن کمی سخت تر از سایر زبان هاست.

در ادامه نمودار میزان سرچ زبان برنامه نویسی JAVA از سال 2004 تا کنون اورده شده است، همانگونه که مشاهده میکنید استقبال و یا میزان سرچ جاوا رو به کاهش است.

java

3- جاوا اسکریپت (JavaScript)

دانش برنامه نویسی را می‌توان یکی از کاربردی ترین و موثر ترین دانش‌ها در دنیای امروز دانست، به گونه‌ای که اگر پیشرفت و گسترش دانش برنامه نویسی نبود، بسیاری از پیشرفت‌‌های دنیای امروز در زمینه‌های مختلف اتفاق نمی‌افتاد. برنامه نویسی یکی از پر درآمد ترین شغل‌ها در دنیا محسوب می‌شود و زبان‌های متنوعی دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها جاوا اسکریپت Javascript است، در این متن قصد داریم توضیح مختصری در مورد این زبان کاربردی، خدمت شما ارائه کنیم.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است که یادگیری آن شما را به یک برنامه نویسی تمام عیار تبدیل می کند. برخلاف شباهت اسمی که جاوا اسکریپت با جاوا که بالاتر به آن اشاره کردیم دارد، این دو تقریبا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. با یادگیری جاوا اسکریپت می توانید بعنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار برای همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید.

یک برنامه نویس جاوا اسکریپت کار تقریبا در همه ی زمینه های کاری برنامه نویسی می تواند فعالیت کند. جاوا اسکریپت با همراهی فریمورک های متنوع و قدرتمندی که دارد دست شما را برای انجام پروژه های زیادی، از تولید نرم افزارهای تحت وب تا اپلیکیشن های موبایل باز می گذارد. یادگیری این زبان و فریمورک هایش تقریبا پیچیدگی کمی دارد و به سبب ویژگی هایی که دارد بهترین زبان برای راه اندازی یک استارتاپ به شمار می رود. ارزش یادگیری بسیار بالا و یادگیری آسان این زبان کار شما را برای ورود به دنیای برنامه نویسی آسان می کند.

در ادامه نمودار میزان سرچ زبان برنامه نویسی JavaScript از سال 2004 تا کنون اورده شده است، همانگونه که مشاهده میکنید استقبال و یا میزان سرچ جاوا اسکریپت رو به کاهش است.

javascript

پیشنهاد میکنم مطلب زیر هم مطالعه کنید فریلنسر برنامه نویسی

4- زبان برنامه نویسی پی اچ پی (PHP)

پی اج پی یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که برای طراحی صفحات وب و ساختارهای مبتنی بر وب ایجاد شده است. این زبان در سال 1995 ساخته شده و تاکنون چندین نسخه مختلف از این زبان رونمایی شده است.

زبان PHP از ابتدا با هدف ایجاد صفحات وب بوجود آمده است و امروزه با رفع تقریبا تمامی ایرادهایی که طی سالیان به آن وارد شده بود، به محبوب ترین زبان برای برنامه نویسی صفحات وب تبدیل شده است.این زبان فریمورک های قدرتمندی دارد و از شی گرایی نیز پشتیبانی می کند.با توجه به نکات گفته شده اگر علاقمندی شما در راستای برنامه نویسی  صفحات وب است پی اچ پی گزینه ی مناسبی برای شماست.

اگر اسم سیستم مدیریت محتوای وردپرس به گوشتان خورده باشد، باید بگوییم که وردپرس نیز با زبان php نوشته شده و تقریبا یک سوم سایت های جهان را سایتهای وردپرسی تشکیل می دهند و توسعه ی وردپرس با دانستن زبان پی اچ پی ممکن می شود، بعلاوه بیش از دو سوم سایت های ایرانی که در میان آنها سایت های معروفی همچون دیجی کالا، نت برگ و اسنپ نیز به چشم می خورد، همگی با زبان php نوشته شده اند که طبعا این موضوع فرصت های شغلی زیادی برای شما به همراه می آورد. مزایایی که نام بردیم به همراه ارزش بالای یادگیری این زبان و سهولت بالای یادگیری آن گزینه ی مناسبی برای شما که به برنامه نویسی حوزه ی وب علاقه دارید به شمار می آید.

فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی را می توان با زبان های دیگری ادامه داد که در نوشته های آینده به آنها می پردازیم. اما به طور کلی باید بدانید که برنامه نویسی از حوزه ی پردرآمد و آینده دار شغلی به حساب می آید. با کسب تخصص در زمینه برنامه نویسی می توانید به صورت تمام وقت و یا به صورت دورکاری و فریلنسری فعالیت کرده و همزمان با پیاده سازی ایده های خود، درآمد کسب کرده و پیشرفت کنید.مطالب بیشتر در حوزه ی برنامه نویسی را در وبلاگ حامی ورکس بخوانید.

در ادامه نمودار میزان سرچ زبان برنامه نویسی PHP از سال 2004 تا کنون اورده شده است، همانگونه که مشاهده میکنید استقبال و یا میزان آن رو به کاهش است.

php

5- زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift)

زبان برنامه نویسی سویفت توسط شرکت اپل در سال 2014 ارائه شد. این زبان برنامه نویسی برای توسعه نرم افزارها و استفاده از سخت افزاری های شرکت اپل ساخته شده است.

یک زبان نوپای دیگر که از ابتدا به قصد توسعه ی سیستم عامل ها و نرم افزارهای شرکت اپل در سال 2014 عرضه شد، زبان برنامه نویسی سوئیفت یا Swift است. سوئیفت بعنوان جایگزینی برای زبان برنامه نویسی ObjectiveC انتخاب شد و مشکلات این زبان را در زمینه های امنیت برطرف کرد و البته برنامه نویسی برای سیستم های اپل را تا حد زیادی آسان تر کرد.

قابلیت های زیادی که برای سوئیفت در نظر گرفته اند، باعث شده است که این زبان بتواند در میان محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جای بگیرد.پس اگر شما هم جز طرفداران اپل و سیستم های آن هستید و البته علاقمند به توسعه ی نرم افزارهای آن هستید، سوئیفت گزینه ی مناسبی برای شماست. این زبان هم از نظر ارزش یادگیری و هم از نظر سهولت یادگیری متوسط ارزیابی شده است.

در ادامه نمودار میزان سرچ زبان برنامه نویسی Swift از سال 2004 تا کنون اورده شده است.

Swift

البته ناگفته نماند که زبان های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود دارند، اما حامی ورکس سعی کرده مهم ترین و پر استفاده ترین این زبان ها را برای شما به مختصر بیان کند. اکنون که شما با زبان های برنامه نویسی و برنامه نویسی آشنا شده اید با هم به سراغ فریلنسری برنامه نویسی میرویم.

6- زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (++C)

خانواده ی زبان های برنامه ی C همواره جایگاه ویژه ای در دنیای برنامه نویسی دارند. در این قسمت به زبان C++ یا سی پلاس پلاس از این خانواده اشاره می کنیم که یک زبان قدرتمند سطح میانی است و معمولا در دانشگاه ها بعنوان اولین زبان برنامه نویسی است که به دانشجویان این رشته آموزش داده می شود.

سی پلاس پلاس توسط شرکت های بزرگی چون مایکروسافت، اوراکل و ادوبی به کار گرفته می شود و بسیاری از نرم افزارهای سطح سیستم مثل سیستم عامل هایی که استفاده می کنید با این زبان نوشته شده اند.اگر به برنامه نویسی در این سطح و یا به ساختن بازی های رایانه ای علاقه دارید c++ گزینه ی مناسبی برای شماست. ارزش یادگیری این زبان در سطح متوسط و یادگیری آن نسبتا دشوار است.

پیشنهاد میکنم مقاله "بهترین زبان برنامه نویسی از نظر برنامه نویسان" مطالعه کنید

7- زبان برنامه نویسی گو (Go)

زبان برنامه نویسی Go یا GoLang که مختصر شده ی عبارت GO Language است، یک زبان برنامه نویسی نوظهور که توسط شرکت گوگل ابداع شده و اولین بار در سال 2009 عرضه شد. زبان برنامه نویسی گو برخلاف سایر زبان ها که به مرور زمان پخته تر می شوند، از ابتدا با ساختاری مهندسی شده و برای رفع نیاز های نوظهور ایجاد شد.

گو، اپن سورس است و جز زبان های دست پایین به حساب می آید و از برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی می کند و این قدرت این زبان را می رساند.با زبان گو هر نرم افزاری تحت وب و شبکه را می توانید پیاده سازی کنید. ارزش یادگیری این زبان برنامه نویسی در سطح متوسط و سهولت یادگیری آن سخت ارزیابی شده است.

8- زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin)

زبان برنامه نویسی کاتلین یا Kotlin مناسب برای کسانی است که به برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی علاقه دارند.این زبان در سال 2011 توسط شرکت JetBrains معرفی شد. یکی از مهمترین عللی که باعث معروفیت و محبوبیت زبان کاتلین شد این بود که شرکت گوگل در سال 2017 این زبان برنامه نویسی را بعنوان دومین زبان برنامه نویسی اندروید معرفی کرد.

زبان کاتلین یک زبان سطح بالا است که از شی گرایی پشتیبانی می کند.توسعه دهندگان کاتلین معتقد هستند که این زبان بهتر از زبان جاوا عمل می کند و در کل می توان گفت برنامه نویسان زیادی ریسک مهاجرت از جاوا به کاتلین را پذیرفته اند و این موضوع سبب می شود آینده ی درخشانی در انتظار برنامه نویسان این زبان باشد. کاتلین نیز از نظر ارزش یادگیری و سهولت یادگیری متوسط ارزیابی شده است و این زبان مناسب برای انجام پروژه های برنامه نویسی می باشد.

9- زبان برنامه نویسی روبی (Ruby)

آخرین عضو این لیست زبان برنامه نویسی روبی یا Ruby است، که با شعار "بهترین دوست برنامه نویس" در سال 1995 پا به دنیای برنامه نویسی گذاشت.روبی نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر قدیمی تر است، اما این قدمت باعث نشده است که روبی از فضای رقابت تکنولوژی های روز عقب بیفتد.

روبی با پشتیبانی از برنامه نویسی شی گرا و قرار گرفتن در دسته ی زبان های سطح بالا امروزه از زبان های محبوب به شمار می رود که دست شما را برای تولید اپلیکیشن های تحت وب و وب سرویس ها تا حد زیادی باز گذاشته است.البته در انتخاب روبی بعنوان زبان برنامه نویسی باید این نکته را مدنظر داشته باشید که برنامه نویسان این زبان نسبت به زبان هم رده ی آن از نظر کاربردی یعنی زبان php باموقعیت های شغلی کمتری مواجه می شوند، با این اوصاف ارزش یادگیری این زبان در حال حاضر پایین و یادگیری آن نسبتا آسان ارزیابی می شود.

لیست بهترین زبان های برنامه نویسی با نام بردن 10 زبان برنامه نویسی برتر از نظر زمینه های کاربردی، بازارکار، همچنین محبوبیت به پایان رسید. لازم به ذکر است می توان زبان های برنامه نویسی را بر اساس ویژگی های دیگری نیز دسته بندی و فهرست کرد، ما در این مقاله سعی کردیم به طور کلی به ویژگی های زبان های رایج بپردازیم و تقدم و تاخر یک زبان در این لیست به معنی برتر بودن آن زبان نسبت به ادامه ی فهرست نیست.

10- زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)

در ادامه ی لیست بهترین زبان های برنامه نویسی به زبان نام آشنایی به نام سی شارپ یا C# برمیخوریم که از اعضای نسبتا جوان خانواده ی C است. در نوشته ی قبلی در مورد C++ که عضو دیگری از این خانواده بود صحبت کردیم. سی شارپ به خوبی تمام ویژگی های زبانهای بالادست خانواده ی خود یعنی سی و سی پلاس پلاس را به ارث برده است و این موضوع قدرت این زبان را تا حد زیادی بالا برده است.

سی شارپ یک زبان سطح بالا است که از شی گرایی پشتیبانی می کند و اولین بار در سال 2000 توسط شرکت مایکروسافت ارائه شد. یادگیری سی شارپ دست شما را برای برنامه نویسی در تمامی زمینه ها باز می گذارد. با زبان سی شارپ میتوانید اپلیکیشن های اندرویدی،‌ اپلیکیشن های IOS، برنامه نویسی تحت وب و برنامه نویسی اپلیکیشن های تحت دسکتاپ را برنامه نویسی کنید و این موضوع نشان از قدرت بالای این زبان دارد. با این اوصاف ارزش یادگیری سی شارپ بسیار بالا و احتمالا حدس می زنید که یادگیری آن کمی دشوار باشد.

بهترین زبان برنامه نویسی از نظر برنامه نویسان

توسعه ی نرم افزار، زمینه ی کاری اعجاب انگیزی است. علمی است پر شور و پر چالش با وسعتی بی نظیر و پتانسیلی باور نکردنی. روزانه مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزارها با سوالات بسیاری رو به رو می شوند و بدین ترتیب به بررسی نتایج تحقیقات توسعه دهندگان و کارشناسان دیگر نیاز پیدا می کنند. یکی از نکات قابل بحث در این زمینه ی کاری، پایبندی به یک زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهندگان، به ویژه تازه واردان است. در ادامه ی این مطلب توضیحاتی را در این باره از زبان یک برنامه نویس بررسی می کنیم.

به عنوان برنامه نویسی که خودش را وقف کارش کرده، می توانم برایتان ساعت ها از این کار دوست داشتنی صحبت کنم. از چالش های حیرت انگیزی که پیشرفت روز افزون تکنولوژی سر راهمان قرار می دهد گرفته تا پرسش های دشواری که هر روز هم بر تعدادشان اضافه می شود، موارد قابل شمارش بسیاری وجود دارد که این علم را برای من و هر توسعه دهنده ی دیگری که به کارش صادقانه عشق می ورزد جذاب و هیجان انگیز کرده است. اما سوالات بسیاری نیز وجود دارد که یک برنامه نویس تازه کار ممکن است در آغاز مسیر کاری خود با آن رو به رو شود. یکی از این مسائل، که بدون شک دیدگاه جامعه‌ ی برنامه نویسان، بسیار به آن دامن زده است، پیدا کردن بهترین زبان برنامه نویسی است. مسئله ای که به دلیل نبود درک و دانش کافی از علم کامپیوتر در اذهان عمومی به وجود می آید.

توسعه دهندگان تازه کار، در ابتدای مسیر شغلی خود، مانند من و تعداد زیادی از همکاران من، بسیار هیجان زده اند. مسئله ی پیدا کردن بهترین زبان برنامه نویسی و پرسیدن سوالاتی مانند آنچه در ادامه به آن اشاره خواهد شد در میان این افراد به شکل تعجب برانگیزی رایج است.

  • بهترین زبان برنامه نویسی از نظر تو چیست؟
  • برای شروع، آموزش چه زبانی را به من پیشنهاد می‌کنی؟
  • از میان جاوا، PHP و سی شارپ کدام را انتخاب کنم؟

اگر بخواهم صادقانه با شما صحبت کنم، هیچ چیزی به نام بهترین زبان برنامه نویسی وجود ندارد. در حقیقت هیچ یک از آن ها از دیگری بهتر یا بدتر نیست، بلکه هر کدام با قرار دادن ابزارها و امکانات خاص خود در اختیار توسعه دهندگان، می تواند در به سرانجام رساندن یک پروژه مثمر ثمر باشد. همچنین این زبان ها تفاوت های بسیاری در قیمت، کاربرد و کاربری با یکدیگر دارند و در حقیقت همین تفاوت هاست که آن ها را خاص و منحصر به فرد می کند. این ابزارها دقیقا به مانند ابزارهایی است که یک تعمیرکار اتومبیل از آن ها استفاده می کند. آچار، چکش‌، انبر و غیره لوازمی هستند که هر کدام در موقعیت خاص خود در تعمیر یک خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ یک نسبت به آن دیگری برتری به خصوصی ندارد.

در طی سال ها و با پیشرفت تکنولوژی این ابزارها تغییرات بسیاری را تجربه می کنند و در مواردی نیز از دنیای کامپیوتر خارج و با ابزارها یا تکنولوژی های به روزتری جایگزین می شوند. دلفی، فورترن و کوبول از جمله زبان هایی هستند که به مرور زمان از صحنه ی رقابت حدف شدند و جای خود را به زبان های برنامه نویسی دیگری دادند. فلش نیز از موارد دیگری است که می توان در این رابطه به آن اشاره کرد. تکنولوژی بی همتایی که با معرفی شدن جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال 5 و سی اس اس 3 و به دلایلی مانند مشکلات سازگاری با دستگاه های تلفن همراه، امنیت نه چندان قابل اتکا و البته سرعت نامطلوب، نسبت به رقبا از جهان برنامه نویسی تحت وب کنار گذاشته شد. این حقیقت دنیای علوم کامپیوتری است: زبان های برنامه نویسی، با پیشرفت تکنولوژی و مطالعات جدید، مرتبا تغییر می کنند و بازنده ی اصلی این ماجرا، افرادی هستند که نمی توانند با این تغییرات سازگار شوند.

هنر اصلی یک برنامه نویس استفاده از زبان های مختلف جهت پیدا کردن بهترین پاسخ به نیاز‌های مشتریانش است. از این جهت لازم است که هر توسعه دهنده ی نرم افزار:

  • با تکنولوژی های مختلف آشنا باشد، نقاط قوت و ضعف هر کدام را بشناسد و بتواند از آن ها به بهترین شکل استفاده کند.
  • برای هر سوال پاسخ های متعددی برای ارائه داشته باشد و تنها به یک روش اکتفا نکند.
  • هیچگاه از آموختن، تجربه کردن و جستجو کردن دست بر ندارد و دائما دانش خود را از علم برنامه نویسی گسترش دهد.
  • منعطف باشد، خود را با تغییرات دنیای تکنولوژی و شرایط مختلف تطبیق دهد و خود را مرتبا به روز کند.

زمینه ی کاری برای برنامه نویسان

در نوشته های قبل در وبلاگ حامی ورکس درباره ی اینکه "چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟ " مطلبی منتشر کردیم و این نکته را یادآور شدیم که بعد از اینکه تصمیم گرفتید برنامه نویس شوید، باید زمینه ی مورد علاقه ی خود را برای برنامه نویسی انتخاب کنید. زمینه های کاری برنامه نویسی تنوع بسیار بالایی دارند و از آنجایی که امروزه کامپیوتر ها در همه جا یافت می شوند، نیاز به برنامه نویسان متخصص در همه ی حوزه ها، مشاغل و کسب و کارها به شدت احساس می شود و از این رو یادگیری برنامه نویسی و ورود به زمینه های کاری پررونق آن مزایای زیادی برای شما بهمراه خواهد آورد.

زمینه های زیادی برای برنامه نویسی وجود دارد که پرداختن به تمامی آنها در این نوشته نمی گنجد.در واقع در در این نوشته به سه زمینه ی مهم و اساسی کاری برنامه نویسان تحت سه پلتفرم عمده و رایج که روزانه با آنها سر و کار داریم اشاره می کنیم:

  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی تحت ویندوز
  • برنامه نویسی موبایل

در انتهای هر بخش نیز معروف ترین زبان های برنامه نویسی آن پلتفرم را معرفی می کنیم.

 برنامه نویسی

 

برنامه نویسی تحت وب

یک برنامه نویس تحت وب به تولید نرم افزارهای تحت وب می پردازد. در واقع تمامی سایت ها و پایگاه های اینترنتی که روزانه با آنها سر و کار دارید توسط یک برنامه نویس وب طراحی و پیاده سازی شده اند. بسیاری از نرم افزارهای تحت وب از دو قسمت تشکیل شده اند: بخش ظاهری سایت که توسط کاربران دیده می شود و سمت کاربر نام دارد و شامل فرم های ثبت نام و ورود به سایت و بخش وبلاگ و فروشگاه و مواردی از این قبیل است؛ بخش دیگر، سمتسرور نام دارد و اطلاعات دریافت شده از سمت کاربر را پردازش می کند.

برنامه ی نوشته تحت وب محبوبیت زیادی دارند که احتمالا می توانید دلایل آن را حدس بزنید. برای استفاده از برنامه های تحت وب نیازی به نصب برنامه ی خاصی روی سیستم کاربران نیست و می توانند در هر ساعتی از شبانه روز در صورت نیاز به نرم افزار مورد نظر خود مراجعه کنند. در واقع نرم افزارهای تحت وب فقط به یک سرویس دهنده نیاز دارند تا روی آن نصب شوند، بعلاوه به روزرسانی این نرم افزارها و ایجاد تغییرات در آنها نیاز به انجام هیچ کاری توسط کاربر ندارد.

متداول ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب در سمت کاربر شامل زبان های جاوااسکریپت و چارچوب های آن مانند جی کوئری و زبان های مثل بوت استرپ است. از زبان های برنامه نویسی سمت سرور نیز می توان به زبان های جاوا، پی اچ پی، asp.net و پایتون اشاره کرد.

در مجموع می توان گفت که آینده ی کاری درخشانی در انتظار برنامه نویسان است. علی الخصوص کسانی که وارد حوزه ی برنامه نویسی تحت وب می شوند. در حال حاضر نیز پروژه های زیادی تحت عنوان طراحی سایت در سایت های فریلنسری به ثبت می رسد که با کسب مهارت در این زمینه می توانید آنها را قبول کنید.

برنامه نویسی تحت ویندوز

تقریبا تمامی برنامه هایی که روی سیستم شما نصب هستند و روزانه از آنها استفاده می کنید توسط یکی از زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز نوشته شده است. ویژگی برنامه های تحت ویندوز این است که باید در لحظه به درخواست کاربر پاسخی ارسال کنند،‌ برای مثال برنامه ی حسابداری صندوق یک فروشگاه را تصور کنید، نحوه ی کار به این صورت است که اسامی اجناس خریداری شده توسط صندوقدار وارد برنامه می شود و در لحظه قیمت اجناس و مجموع هزینه توسط برنامه محاسبه می شود.

از طرفی برای اینکه کاربر بتواند از یک برنامه ی تحت ویندوز استفاده کند باید حتما آن را بر روی سیستم نصب کند. سرعت عمل بالای برنامه های تحت وب از دیگر ویژگی های آن است، اگر به یاد داشته باشید در بخش برنامه نویسی تحت وب به این موضوع اشاره کردیم که اطلاعات باید از سمت کاربر به سمت سرور ارسال شوند و این جابجایی ممکن است کمی زمان بر باشد، در برنامه های تحت ویندوز چنین جابجایی وجود ندارد و این سرعت اجرای برنامه ها را بالاتر می برد.

زبان های زیادی برای برنامه نویسی تحت ویندوز وجود دارند. زبان های خانواده ی سی مانند سی پلاس پلاس و سی شارپ، دلفی و زبان برنامه نویسی پرل اشاره کرد. برنامه های نام آشنای زیادی با این زبان ها نوشته شده اند، برای مثال سیستم عامل ویندوز و یا مرورگرهایی مانند کروم و اپرا،  نرم های گرافیکی مثل فتوشاپ و بازی هایی مانند call of duty همگی  به زبان سی پلاس پلاس نوشته شده اند.

در میان این زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز ، به نظر می رسد بازار کار سی شارپ و تا حدی بازار کار  سی پلاس پلاس از وضعیت مطلوب تری در داخل و خارج ایران برخوردار باشد. از سایر زبان های این حوزه در خارج از ایران استقبال بیشتریمی شود.به برنامه های تحت ویندوز، برنامه های تحت دسکتاپ نیز گفته می شود.

برنامه نویسی موبایل

ممکن است افرادی که سر و کار زیادی با حوزه های تکنولوژی ندارند از برنامه های تحت وب و تحت ویندوز کمتر استفاده کنند، اما درصد زیادی از افراد حتما با برنامه های نوشته شده برای تحت سیستم عامل های موبایل کار کرده اند.اگر در ایران زندگی می کنید تلفن همراه شما دارای یکی از سیستم عامل های رایج یعنی اندروید یا ios است، و یک برنامه نویس موبایل باید برنامه هایی بنویسد که مناسب این سیستم عامل ها باشد و از آنجایی که موبایل ها و تبلت های دارای این سیستم عامل ها به طرز چشمگیری فراگیر شده اند، می توانید حدس بزنید که بازارکار اندروید و آی او اس در آینده تا چه حد درخشان خواهد بود.

دلایل زیادی برای محبوبیت برنامه نویسی موبایل وجود دارد، شاید مهمترین این دلایل در دسترس بودن کابران و مخاطبان این برنامه ها باشد چرا که این افراد روزانه بیش از 2000 بار گوشی همراه خود را لمس می کنند و مجاب کردن چنین کاربرانی برای استفاده از خدمات و محصولات راحت تر به نظر می رسد و از این رو مجموعه ها تمایل زیادی دارند تا فعالیت هایشان را به واسطه ی برنامه های موبایلی به گوش مخاطبان برسانند، همین موضوع درخواست برای پروژه های برنامه نویسی موبایل را تا حد زیادی بالا می برد.

زبان های زیادی برای برنامه نویسی موبایل وجود دارد که معروف ترین آنها زبان های جاوا، سوئیفت، آبجکتیو سی هستند گرچه با زبان های سی شارپ و پایتون و پی اچ پی نیز می توانید برنامه هایی برای موبایل بنویسید.

سخن پایانی

در نهایت این موضوع که بهتر است کدام زبان برنامه نویسی را برای شروع انتخاب کنید، کاملا به شما و اهدافتان از یادگیری برنامه نویسی بستگی دارد. شاید بهتر است بدانید زبان های برنامه نویسی علی رغم تفاوت های زیادی که دارند در اصول و دستورات پایه و منطق برنامه نویسی یکسان هستند و یادگیری و تسلط بر یک زبان کار شما را برای یادگیری سایر زبان ها بسیار راحت می کند.

سه زمینه ی کاری مهم و پردرآمد و البته آینده دار برای برنامه نویسان را بررسی کردیم، همانطور که در قسمت اول این نوشته اشاره کردیم، زمینه های دیگری برای برنامه نویسان وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به برنامه نویسان سیستم و برنامه نویسان شبکه اشاره کرد که همگی در جایگاه خود مهم هستند.

ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که موفقیت در هر یک از این زمینه ها نیازمند تلاش و پشتکار زیاد برنامه نویس است و در زمینه های کاری برنامه نویسان آنچه که از مدرک تحصیلی برنامه نویس مهمتر است، میزان دانش و تجربه و البته به روز بودن وی است. در مطالب آینده ی وبلاگ حامی ورکس مطالب بیشتری در زمینه برنامه نویسی منتشر خواهیم کرد.

به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی چیه؟

کلمات کلیدی:

  • کسب درامد از برنامه نویسی
  • بهترین زبان های برنامه نویسی
  • پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی
  • شروع برنامه نویسی
  • بهترین زبان های برنامه نویسی 2021
  • آسان ترین زبان های برنامه نویسی
img
مجتبی
بسیار عالی بود
0

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است