افزایش سرعت تایپ شما در 3 قدم

افزایش سرعت تایپ شما در 3 قدم

شاید در کنار مهارت های بی شماری که در زمینه های مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی وجود دارند و ما آنها را می شناسیم، تایپ کردن با سرعت بالا یا مهارت تایپ سریع و ده انگشتی، کمی مورد غفلت قرار گرفته باشد. اهمیت این مهارت وقتی مشخص می شود که در شرایط یکسانی از نظر سایر توانایی ها، رقابت را به کسی که سرعت تایپ بالاتری نسبت به شما دارد، ببازید. شاید اینطور فکر کنید که در حرفه ی فعلی شما، مهارت تایپ سریع چندان حیاتی نیست، اما باید بدانید که حداقل فایده تایپ سریع در حرفه های نامرتبط نیز، ذخیره کردن زمانی است که می توانید بسیار مفید تر از آن استفاده کنید. به طور خلاصه برای یاد نگرفتن این مهارت مهم، هیچ بهانه ای وجود ندارد. اما برای یادگرفتن آن، علاوه بر دلایل زیادی که در ادامه ی مطلب به آن ها می پردازیم، روش های جالب و جذابی برای یادگیری در اختیار شما قرار دارد.

در ادامه مطلب قصد داریم به روزترین روش افزایش سرعت تایپ را با یکدیگر بررسی کنیم. بعد از آن تصمیم با شما است که بخواهید از این مهارت جدید چگونه بهره ببرید. شاید حتی تصمیم گرفتید بعد از مدتی تمرین، بعنوان یک فریلنسر، شروع به کسب در آمد از سایت های فریلنسری کنید و یا فعالیت خود را بعنوان تایپیست تمام وقت، در یک مجموعه آغاز کنید. یادگیری این مهارت بسیار ساده است. برای اگاهی از تمام موارد ذکر شده، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

افزایش سرعت تایپ شما در 3 قدم

می خواهم یک تایپیست حرفه ای شوم

برای کسب موفقیت در هر راهی، بهتر است در ابتدا وضعیت فعلی خود را بسنجید. مهارت تایپ کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای شروع مسیر حرفه ای شدن در تایپ، باید ابتدا سرعت فعلی تایپ خودتان را اندازه بگیرید. سرعت تایپ بر اساس میزان کلمه یا کاراکتر تایپ شده، در هر دقیقه سنجیده می شود و واحد این شمارش CRM به معنای Character per Minutes است و این شمارنده، تعداد کاراکترها یا حروف تایپ شده در هر دقیقه را نشان می دهد. واحد دیگری که به این منظور استفاده می شود، واحد WPM به معنای Words per Minutes است که نمایانگر تعداد کلمات تایپ شده در هر دقیقه است، هر کلمه بطور میانگین، پنج حرفی در نظر گرفته شده است. پس بعنوان اولین کار بهتر است ببینید در هر دقیقه، چند کلمه را می توانید درست تایپ کنید.

ذکر یک نکته در اینجا ضروری به نظر می رسد، سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که سرعت تایپ کردن شما را اندازه گیری کرده و در اختیار شما قرار می دهند. کافیست عبارت "تست سرعت تایپ" یا "نرم افزار تست سرعت تایپ فارسی" را در اینترنت جستجو کنید و از خدمات این سایت ها، بهره ببرید. اگر در حال حاظر می توانید حدود 35 الی 40 کلمه را در دقیقه تایپ کنید، نصف راه را آمده اید و اگر این عدد 60 تا 65 کلمه در دقیقه است، خوب توصیه می کنیم خواندن این مقاله را ادامه ندهید و به دنبال کسب در آمد از راه تایپ کردن باشید و یا سری به پروژه های تایپ که در سایت حامی ورکس برون سپاری شده اند بزنید و شروع به کار کنید.

البته ممکن است میزان تایپ کلمه بر دقیقه ی شما بسیار کمتر از این اعداد باشد، نگران نباشید، ما برای رفع این مشکل اینجا هستیم.

تایپیست حرفه ای

ترفندهای افزایش سرعت تایپ

بعد از اینکه با روش های گفته شده در بخش قبلی، میزان مهارت خود را ارزیابی کردید و جایگاه خود را در بین تایپیست ها پیدا کردید، بهتر است در رابطه  با اینکه چگونه  سرعت تایپ خود را به صورت اصولی و در سه گام افزایش دهید، صحبت کنیم:

گام اول: به صفحه کلید خود به چشم یک تایپیست نگاه کنید

اگر به صفحه کلید خود نگاه کنید متوجه می شوید که صفحه کلید شما، از سه ردیف حرف تشکیل شده است. برای افزایش سرعت تایپ، پرکاربردترین کلماتی که به صورت روزمره و چندین بار در روز از آنها  استفاده می کنید را، بر روی یک کاغذ یادداشت کنید. برای مثال در جمله ی قبل، کلمات: "کاربرد"،"کلمات" و "کنید" کلمات نسبتا پرکاربردی به حساب می آیند و می توانند جزو کلمات یادداشت شده باشند. حروف موجود در این کلمات، حروفی مانند: "لام"، "کاف"، "میم" و "ی" هستند. دوباره به صفحه کلید خود نگاه کنید، این حروف پرکاربرد به همراه سایر حروفی که بیشترین استفاده را دارند، در ردیف میانی صفحه کلید، جای گرفته اند. در تایپ ده انگشتی، انگشت های شما باید همواره بر روی این ردیف قرار بگیرند، یعنی بعد از زدن حروف ردیف اول و سوم، باید دوباره انگشتان خود را بر روی ردیف وسط قرار دهید.

بدیهی است که با گذشت زمان و افزایش میزان تسلط شما بر روی صفحه کلید، می توانید کم کم نگاه خود را از کیبورد جدا کنید، اما برای شروع، تمرکز خودتان را بر روی شناسایی جایگاه حروف و قرار دادن ده انگشت خود روی ردیف میانی قرار دهید. به طور ساده ببینید وقتی ده انگشتان خود را روی ردیف دوم کیبورد قرار می دهید، کدام حرف صفحه کلید به کدام انگشت شما نزدیک تر است، برای فشردن آن دکمه، از همان انگشت استفاده کنید. تصویر زیر مطالب بالا را به طور خلاصه شرح می دهد، به رنگ ها توجه کنید:

تایپ ده انگشتی

 رنگ هر انگشت آن را به ناحیه ای به همان رنگ در صفحه کلید مرتبط می کند. بدیهی است که تسلط بر تایپ ده انگشتی و تایپ کردن مانند تصویر بالا، کمی زمان بر است. اگر بدون تمرین کافی و افزایش دقت خود، سرعت تایپ را افزایش دهید، به میزانی که سرعت شما در تایپ کردن بالا برود، دقت شما کمتر می شود. پس در ابتدا بنا را بر درست نوشتن و درست به کار بردن حروف صفحه کلید بگذارید و پس از تسلط برجای حروف، سرعتی نوشتن را تمرین کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین زبان های برنامه نویسی (قسمت اول)

گام دوم: نحوه ی نشستن

شاید کمی عجیب باشد اما نحوه ی نوشتن و وضعیت شما نسبت به صفحه کلید و مانتیور، بر سرعت تایپ شما تاثیر گذار است. علاوه بر این اگر سرعت تایپ کردن شما به مرور افزایش پیدا کند، برای اینکه بتوانید ساعت ها پشت کامپیوتر دوام بیاورید و پروژه هایی مثل ترجمه کردن و تولید محتوا که نیاز به تایپ کردن های طولانی مدت دارند را در کمترین زمان ممکن انجام دهید و از همه مهمتر، خسته نشوید، باید اصول نشستن را بدانید و فاصله ی خود با صفحه نمایش و زاویه ی صفحه نمایش نسبت به چشم و البته وضعیت مچ ها نسبت به کیبورد را رعایت کنید. در غیر این صورت علاوه بر خستگی و درد عضلات، سرعت کار شما نیز، کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است نتوانید پروژهای خود را با سرعت مناسب، به سر انجام برسانید. این موضوع را می توانید تحت عنوان "ارگونومی کار با کامپیوتر" در اینترنت جستجو کنید واطلاعات بیشتری در رابطه با آن به دست بیاورید.

نحوه ی نشستن برای تایپ

گام سوم: تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

تا به اینجا سعی کردیم توجه شما را به اجزا و قسمت های مختلف صفحه کلید جلب کنیم و نکاتی را پیرامون نحوه ی درست نشستن یادآور شویم. بعد از دو گام بالا،‌ فقط یک کار دیگر برای افزایش سرعت تایپ شما باقی می ماند و آن تمرین کردن و نا امید نشدن است. به خاطر داشته باشید که موفقیت، همیشه پس از مداومت بر تلاش و کوشش، محقق می شود. لذت تایپ کردن سریع و بدون نگاه کردن به کیبورد به حدی زیاد است که، انگیزه ی شما را حفظ می کند، تنها  به کمی زمان و تمرین زیاد، نیاز دارید.

افزایش سرعت تایپ

سخن پایانی

امیدواریم که نکات بیان شده در این مطلب برای شما مفید باشد و با عمل به آنها سرعت تایپ خود را افزایش دهید. البته که پرداختن به تمامی نکات پیرامون موضوع افزایش سرعت تایپ، در یک نوشته نمی گنجد،‌ در نوشته های آینده ی وبلاگ حامی ورکس، به ابن موضوع با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم سری به پروژه های فعلی سایت حامی ورکس بزنید تا با نیاز بازار کار در حوزه ی تایپ، بیشتر آشنا شوید و مهارت خود را در راستای مورد نیاز و صد البته مورد علاقه خود، پرورش دهید.

کلمات کلیدی:

  • فریلنسر
  • افزایش سرعت تایپ
  • تمرین افزایش سرعت تایپ
  • یادگیری تایپ ده انگشتی
  • تایپ سریع ده انگشتی
  • تست سرعت تایپ
بهناز نوجوان
بهناز نوجوان
من یک مهندس کامپیوتر هستم و علاقمند به همه ی حوزه های مربوط به کامپیوتر و تکنولوژی:) در حال حاضر با تمام وجود مشغول طراحی سایت، طراحی گرافیک و تولید محتوا هستم.

پروژه ای برای انجام داری؟

تخصص انجام پروژه داری؟

دیدگاه خود را بیان کنید

1000 کاراکتر باقیمانده است